Język w mediach WH-KUZ-I-2-JezwMed
Celem przedmiotu jest wykształcenie w studentach umiejętności samodzielnego przygotowywania krótkich tekstów informacyjnych, zapoznanie ich z różnicami stylistycznymi tekstów publikowanych w różnych mediach oraz poznanie nowych gatunków (związanych z mediami elektronicznymi), przyjrzenie się jak w mediach dziennikarze używają języka, zaobserwowanie nowych zjawisk, tendencji, refleksja nad etyką pracy dziennikarze w kontekście przekazywania informacji.
Tematyka:
1. Gatunki dziennikarskie - przegląd.
2. Tabloidy - historia i charakterystyka zjawiska.
3. Postać dziennikarza i jego pracy przedstawiona w filmie. Etyka zawodu dziennikarza.
4. Tabloidy i dziennikarstwo tabloidowe.
5. Informacja prasowa, notatka prasowa i zjawisko infotainment.
6. Relacja z wydarzenia.
7. Nowe gatunki wypowiedzi dziennikarskiej w Internecie (media społecznościowe).
8. Fake news i manipulacja - case study.
9. Przegląd prasy czyli siła nagłówków i leadów.
10. "Pasek" jako forma wypowiedzi dziennikarskiej.
11. Inforgrafika.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach online/ offline. Odrabianie prac domowych i zgłaszanie ich do wykładowcy (email/ Moodle), wykonywanie zadań na platformie Moodle; praca pisemna (wywiad) przesłany przez Moodle do wykładowcy oraz rozmowa na temat zgłoszonej pracy (Teams/ telefon/ google - zależnie od możliwości studenta) .
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
J. Bralczyk, W. Gruszczyński, K. Mosiołek-Kłosińska, Wiem, co mówię, czyli o dobrej komunikacji, Gdańsk 2002.
J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska (red.), Język w mediach masowych, Upowszechnianie Nauki - Oświata "UN-O", Warszawa 2000
J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa 2007.
J. Podracki, E. Wolańska, Język w mediach elektronicznych, Semper, Warszawa 2008.
K. Wolny-Zmorzyński, Gatunki dziennikarskie.
Filmy: Wszyscy ludzie prezydenta, Shatered glass.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: