Historia kultury XIX wieku-ćwiczenia WH-KUZ-I-2-HisKulXIX
Szczegółowy program zajęć opiera się na świadomości przełomowego charakteru wieku XIX w historii kultury, historii i wielu ówczesnych historiach społecznych. Wiek XIX jest stuleciem tragicznego końca I RP, ale jednocześnie - jako świadek i późny wnuk tragedii czterech pokoleń Polaków związani z nim twórcy kultury, od poetów i pisarzy po filozofów społecznych, od narodu jednego stanu po wspólnotę wielu klas i warstw - ustanawiają fundamenty narodowej tożsamości. Wśród katastrofy rozbiorów rodzą się nie tylko talenty, ale przede wszystkim - idee, które znamionują porządek dyskursu, mimo że w romantyzmie jest on przede wszystkim metaforyczny i niemal irracjonalny, oraz charakterystyczny dla późniejszej rzeczywistości, na pewno zaś nie: wczesnej, racjonalizm (w pozytywizmie), który przechodzi w epokę modernistycznego buntu o końcu stulecia. Intelektualna podróż szlakiem idei - od szaleństwa po program kulturalny, buduje tożsamość i idee Polaków - na przyszłość. Na ćwiczeniach poruszane będą właśnie problemy dotyczące właśnie rejestru idealnego: filozofii historii w ujęciu polskim i - szerzej - europejskim - ze szczególnym uwzględnieniem idealizmu niemieckiego i romantyzmu, ćwiczenia z kolei skupią się na odbiciu idei w tekstach (przeważnie wieszczów i wielkiej emigracji, ale też - tekstach romantyków mniejszych. Pozytywistyczna część ćwiczeń skupi się na przemianach głównych dróg, którymi polska myśl podążała po powstaniu styczniowym: idee pracy i edukacji, nowe pomysły na odbudowanie państwa, współtworzą ni tylko racjonalną reakcję, ale i jej pozorne załamanie - w ostatnim piętnastoleciu XIX wieku. Nowoczesność jawi się jako uładzony chaos, który łączą ze sobą dziesięciolecia wielu pary i maszyny, ale też estetyki i figur podstawowych dla każdego uwikłanego w tradycję i historię, członka wspólnoty: polskiej i europejskiej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student wie, czym jest komunikacja kulturowa i potrafi zdefiniować jej podstawowe zjawiska.
Student zna najważniejsze XIX-wieczne teksty kultury, ze szególnym uwzględnieniem sztuki słowa (literatury).
Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekscie wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności literaturoznawstwa.
Student umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić analizę i ocenę pozyskanej informacji.
Student ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
ostateczną ocenę otrzymuje Student, który w stopniu podstawowym potrafi zdefiniować najważniejsze zjawiska XIXwiecznej komunikacji kultury oraz wymienić najważniejsze XIX-wieczne teksty kultury, a następnie dokonać ich
schematycznej interpretacji.
Dobrą ocenę otrzymuje Student, który dobrze definiuje problematykę XIX-wiecznej kultury , zna wymienione
w liście lektur teksty kultury oraz potrafi dokonać ich pogłębionej interpretacji.
Bardzo dobrą ocenę otrzymuje Student, który bardzo dobrze definiuje problematykę XIX-wieczne kultury,
zna wymienione w liście lektur teksty kultury, potrafi dokonać ich pogłębionej interpretacji oraz krytycznej analizy literatury
przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Nie przewidziano
Literatura
Literatura podstawowa:
A, Mickiewicz, Sonety (oba cykle, różne wydania)
J. Słowacki, Król duch, różne wydania
C.K. Norwid, Wybór poezji, różne wydania
H. Sienkiewicz, Sachem, różne wydania
M. Konopnicka, Wybór wierszy, różne wydania
K. Przerwa - Tetmajer, Wybór wierszy, różne wydania
S. Przybyszewski, Requiem Aeternam, różne wydania
B. Prus, Lalka, różne wydania
S. Brzozowski, Legenda Młodej Polski (fragmenty), różne wydania
Literatura uzupełniająca:
Historie Polski w XIX wieku. T. 1, Kominy, ludzie i obłoki: modernizacja i kultura / Tadeusz Epsztein, Magdalena Gawin, Bogusław Dopart ; pod red. Andrzeja Nowaka ; Muzeum Historii Polski, Towarzystwo Miłośników Historii.
J. d'Alembert, Wstęp do Encyklopedii (fragmenty), różne wydania
Wykłady z filozofii dziejów. T. 1 / Georg Wilhelm Friedrich Hegel ; w przekł. Janusza Grabowskiego i Adama Landmana ; wstępem poprzedził Tadeusz Kroński.
(Nie)smak w tekstach kultury XIX-XXI wieku, red.: Barbara Zwolińska
Literatura i kultura lat 60. XIX wieku między polityką a prywatnością. Dyslokacje, redakcja naukowa Urszula Kowalczuk, Damian Włodzimierz Makuch, Dawid Maria Osiński
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: