Warsztat kulturoznawcy WH-KUZ-I-1-WarKul
Zagadnienia:
1. Kulturoznawcy chleb powszedni.
Pojęcia faktu kulturowego, kompetencji kulturowych, aktywności kulturalnej i uczestnictwa w kulturze, kulturoznawstwa zaangażowanego.
2. Specyfika badań kulturoznawczych
a) Przedmiot badań (specyfika zjawisk kulturowych jako przedmiotu badań:
docenianie i rozumienie specyfiki medium; współczynnik humanistyczny).
formułowanie problemów badawczych
b) dobór metody; metoda w badaniach kulturoznawczych;
c) badania synchroniczne a diachroniczne oraz metody etic i emic.
3. Specyfika języka i organizacji tekstu naukowego:
a) Bibliografia - metody wyszukiwania (informatoria biblioteczne, biblioteki cyfrowe, słowa kluczowe, wybrane bazy naukowe polskie i obce, np. katalogi centralne Biblioteki Narodowej, CBN Polona, ACADEMICA, JSTOR) i opisywania materiałów bibliograficznych;
b) pojęcia autora i prawa autorskiego, odwołania i cytaty - techniki cytowania i sporządzania przypisów;
c) Styl i gatunki wypowiedzi naukowej;
d) porządek prezentacji materiału, konstrukcja i logika tekstu naukowego;
e) poprawne formatowanie tekstowego dokumentu elektronicznego;
f) prezentacja multimedialna;
g) kryteria oceny pracy naukowej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu ćwiczeń student:
KU1_W09 student zna i rozumie dobre praktyki życia akademickiego w zakresie posługiwania się warsztatem naukowym kulturoznawcy podczas pisania prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej, z uwzględnieniem etycznych i prawnych uwarunkowań pracy naukowej;
KU1_U01 student potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej do danego problemu badawczego z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła, a zebraną wiedzę potrafi przedstawić w formie opisu stanu badań, bibliografii, przypisu w pracy naukowej;
KU1_U03 student potrafi korzystać z z zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (Internet) w celu uzyskania wartościowych informacji i źródeł niezbędnych do rozwiązania problemu badawczego z obszaru kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w pracy pisemnej lub prezentacji multimedialnej;
KU1_K05 student jest gotów zastosować się do wymagań rzetelności naukowej, etyki naukowej i zawodowej w zakresie wykorzystywania warsztatu naukowego kulturoznawcy podczas prowadzenia badań naukowych, pisania prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej.
Opis ECTS - 2 punkty:
udział w ćwiczeniach - 15 godz. - MS Teams;
konsultacje z prowadzącym -
przygotowanie do zajęć i zaliczeń cząstkowych -
Kryteria oceniania
Metody:
1. podające
- wykład konwersatoryjny (skierowany na rozwiązanie problemów praktycznych związanych z edycją tekstu, przygotowaniem bibliografii czy prezentacji komputerowej)
- tekst programowy (ciąg logicznie ze sobą powiązanych informacji na temat edycji tekstu, przygotowania bibliografii, baz danych, z wykorzystaniem komputera)
2. poszukujące
- ćwiczeniowo-praktyczne (wykorzystanie różnych źródeł wiedzy: Internet, dokumenty komputerowe, materiały tekstowe)
- metoda projektu (praca studentów polegająca na realizacji ćwiczeń praktycznych z obsługi programów: Word i PowerPoint)
3. eksponujące
- przegląd i porównanie prezentacji, stworzonych przez studentów
Ocena formująca.
Efekt KU1_W09
- na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi posługiwać się warsztatem naukowym kulturoznawcy, nie zna metodyki pisania prac naukowych ani etycznych i prawnych uwarunkowań pracy naukowej;
- na ocenę 3 (dst.): student zna podstawowy warsztat naukowy kulturoznawcy w zakresie pisania prac naukowych, w stopniu wystarczającym zna metodykę pisania pracy naukowej; rozumie etyczne i prawne uwarunkowania pracy naukowej
- na ocenę 4 (db.): student zna warsztat naukowy kulturoznawcy niezbędny do pisania prac naukowych z zakresu kulturoznawstwa, w tym metodykę pisania pracy naukowej; rozumie etyczne i prawne uwarunkowania pracy naukowej
- na ocenę 5 (bdb.): student bardzo dobrze zna warsztat naukowy kulturoznawcy niezbędny do pisania prac naukowych z zakresu kulturoznawstwa, w tym metodykę pisania pracy naukowej; rozumie etyczne i prawne uwarunkowania pracy naukowej
Efekt KU1_U01
- na ocenę 2 (ndst.): student korzysta z podstawowych polskich baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej do danego problemu badawczego z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, ale nie potrafi dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła; zebranej wiedzy nie potrafi w pełni przedstawić w formie opisu stanu badań, wyczerpującej bibliografii, przypisu w pracy naukowej;
- na ocenę 3 (dst.): student korzysta z podstawowych polskich baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej do danego problemu badawczego z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, ale nie zawsze potrafi dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła; zebraną wiedzy potrafi przedstawić w formie opisu stanu badań, bibliografii, przypisu w pracy naukowej;
- na ocenę 4 (db.): student korzysta z podstawowych polskich i obcych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej do danego problemu badawczego z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, ale nie zawsze potrafi dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła; zebraną wiedzy potrafi przedstawić w formie opisu stanu badań, bibliografii, przypisu w pracy naukowej;
- na ocenę 5 (bdb.): student sprawnie korzysta z różnorodnych baz danych (polskich i obcych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej do danego problemu badawczego z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także potrafi dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła; zebraną wiedzę potrafi przedstawić w formie opisu stanu badań, wyczerpującej bibliografii, przypisu w pracy naukowej;
Efekt KU1_U03
- na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi sprawnie korzystać z zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (zwłaszcza Internetu) w celu uzyskania wartościowych informacji i źródeł niezbędnych do rozwiązania problemu badawczego z obszaru kulturoznawstwa i nauk o kulturze; nie potrafi poprawnie zredagować pracy pisemnej ani przygotować prezentacji multimedialnej za pomocą odpowiedniego oprogramowania;
- na ocenę 3 (dst.): student potrafi korzystać z podstawowych technik informacyjno-komunikacyjnych w celu uzyskania wartościowych informacji i źródeł niezbędnych do rozwiązania problemu badawczego z obszaru kulturoznawstwa i nauk o kulturze; nie potrafi dostatecznie poprawnie zredagować pracy pisemnej ani przygotować poprawnej prezentacji multimedialnej za pomocą odpowiedniego oprogramowania;
- na ocenę 4 (db.): student potrafi korzystać z zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w celu uzyskania wartościowych informacji i źródeł niezbędnych do rozwiązania problemu badawczego z obszaru kulturoznawstwa i nauk o kulturze; potrafi poprawnie zredagować pracę pisemną i przygotować prezentację multimedialną za pomocą odpowiedniego oprogramowania;
- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi sprawnie korzystać z zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w celu uzyskania wartościowych informacji i źródeł niezbędnych do rozwiązania problemu badawczego z obszaru kulturoznawstwa i nauk o kulturze; potrafi poprawnie zredagować pracę pisemną i przygotować prezentację multimedialną za pomocą odpowiedniego oprogramowania;
Efekt KU1_K05
- na ocenę 2 (ndst.): student nie stosuje się do wymagań rzetelności naukowej, etyki naukowej i zawodowej w zakresie wykorzystywania warsztatu naukowego kulturoznawcy podczas prowadzenia badań naukowych, pisania prac zaliczeniowych, tzn. nie umie zastosować odpowiednich zasad wykorzystywania cudzego dorobku naukowego, nie zna zasad cytowania i konstruowania przypisu naukowego.
- na ocenę 3 (dst.): student stosuje się do wymagań rzetelności naukowej, etyki naukowej i zawodowej w zakresie wykorzystywania warsztatu naukowego kulturoznawcy podczas prowadzenia badań naukowych, pisania prac zaliczeniowych: zna i potrafi stosować metody wykorzystywania dorobku intelektualnego innych; nie zawsze poprawnie stosuje odpowiednie zasady cytowania i konstruowania przypisu naukowego do różnych źródeł.
- na ocenę 4 (db.): student stosuje się do wymagań rzetelności naukowej, etyki naukowej i zawodowej w zakresie wykorzystywania warsztatu naukowego kulturoznawcy podczas prowadzenia badań naukowych, pisania prac zaliczeniowych: zna i potrafi stosować metody wykorzystywania dorobku intelektualnego innych; stosuje odpowiednie zasady cytowania i konstruowania przypisu naukowego do różnych źródeł.
- na ocenę 5 (bdb.): student stosuje się do wymagań rzetelności naukowej, etyki naukowej i zawodowej w zakresie wykorzystywania warsztatu naukowego kulturoznawcy podczas prowadzenia badań naukowych, pisania prac zaliczeniowych: bardzo dobrze zna i potrafi stosować różne metody wykorzystywania dorobku intelektualnego innych; stosuje odpowiednie zasady cytowania i konstruowania przypisu naukowego do różnych źródeł.
Ocena podsumowująca (zaliczenie na ocenę) na podstawie:
kolokwium z bibliografii i przypisów (zadanie na platformie Moodle), prac cząstkowych (przygotowanie bibliografii na zadany temat i planu pracy, ćwiczeń z bibliografii, opisu bibliograficznego i przypisów - Moodle lub MS Teams), aktywności na zajęciach online (MS Teams).
Literatura
Literatura do poszczególnych zajęć umieszczona w serwisie Moodle w karcie przedmiotu: e.uksw.edu.pl
Literatura dodatkowa:
Duarte N., Slajdologia. Nauka tworzenia genialnych prezentacji, przekł. M. Gutowski, Warszawa 2011.
Dudziak A., Żejmko A., Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Warszawa 2008.
Informator bibliograficzny i biblioteczny dla studentów wiedzy o kulturze, red. L. Kolankiewicz, Warszawa 2003.
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową? Poradnik dla humanistów, przeł. i aneks G. Jurkowlaniec, wstęp do wydania polskiego W. Tygielski, Warszawa 2007.
Praktyki kulturalne Polaków, red. R. Drozdowski, B. Fatyga, M. Filiciak, M. Krajewski, T. Szlendak, Toruń 2014.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: