Tradycja antyczna WH-KUZ-I-1-TradAn
Zapoznanie studenta z kulturą starożytnej Grecji i Rzymu i z jej wpływem na kulturę epok późniejszych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KU1_W03 student zna chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz najwybitniejsze arcydzieła kultury polskiej i światowej. Rozumie znaczenie tradycji dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej
KU1_U04 student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych
KU1_K02 student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.
Kryteria oceniania
test egzaminacyjny, w miarę możliwości - rozmowa podczas wykładu ze studentem
Student ma obowiązek uczestniczenia w zajęciach, pisze test egzaminacyjny z materiału podanego na zajęciach, na ocenę końcową może mieć wpływ również aktywność studenta podczas zajęć
na ocenę 5
student:
zna bardzo dobrze chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz najwybitniejsze arcydzieła kultury polskiej i światowej. Rozumie znaczenie tradycji dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej
potrafi bardzo dobrze wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych
jest w stopniu bardzo dobrym gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych
na ocenę 4
student:
zna dobrze chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz najwybitniejsze arcydzieła kultury polskiej i światowej. Rozumie znaczenie tradycji dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej
potrafi dobrze wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych
jest w stopniu dobrym gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych
na ocenę 3
student:
zna dostatecznie chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz najwybitniejsze arcydzieła kultury polskiej i światowej. Rozumie znaczenie tradycji dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej
potrafi dostatecznie wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych
jest w stopniu dostatecznym gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych
Literatura
Dzieła literackie autorów starożytnych, wykorzystywane na zajęciach, m.in.:
Homer, Iliada, Wrocław 1972 (lub inne) Homer, Odyseja, Wrocław 1975 (lub inne)
Hezjod, Teogonia, Prace i dnie, Tarcza, (J. Łanowski) Warszawa 1999
Ezop, Bajki Ezopowe, Wrocław 1961
Liryka starożytnej Grecji, Wrocław 1984 (lub wydania późniejsze)/Antologia liryki greckiej (W. Steffen), Wrocław 1955/
Antologia Palatyńska, Warszawa 1984
Ajschylos, Tragedie, (S. Srebrny) Warszawa 1954 (lub późniejsze)
Arystofanes, Komedie, (S. Srebrny), Warszawa 1975/Arystofanes, Wybór komedii (S. Srebrny), Warszawa 1955/
Arystofanes, Komedie (J. Ławińska-Tyszkowska), Warszawa 1970
A.Sandauer, Dramaty greckie, Warszawa 1977
Sofokles, Tragedie, (Morawski) Warszawa 1969 (lub późniejsze)
Eurypides, Tragedie, (J. Łanowski) Warszawa 1967, 1972, 1980 –
Platon, Dialogi (Wł. Witwicki), Warszawa 1958
Diogenes Laertios, Żywoty... (wydanie dowolne)
Seneka, Dialogi (wyd. dowolne)
Seneka, Listy moralne do Lucyliusza (wyd. dowolne)
Herodot, Dzieje (wyd. dowolne)
Tukidydes, Wojna Peloponeska, Warszawa 1985
Cezar, Wojna galijska (wyd. dowolne)
Literatura dodatkowa/uzupełniająca, m.in.:
D. Budzanowska, Stoicka bezczynność według De otio Seneki, „Słowo Krzyża” 8 (2014), s. 29–40.
Taż, Prometeusz skowany, czyli w okowach losu, „Wiadomości Literackie” 7 (6/2013), s. 33–36.
Taż, Odyseusz jako bohater eposu Homera i dramatu Romana Brandstaettera, w: Epos: od Homera do Martina, red. B. Błaszkiewicz, J. Godlewicz-Adamiec, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2019, s. 325–339.
Taż, Coniugalia praecepta Plutarcha o życiu żon, „Vox Patrum” 36 (2016) t. 65, s. 99–117.
R. Chodkowski, Ajschylos i jego tragedie, Lublin 1994
J. Griffin, Homer, przeł. R. Sucharski, Warszawa 1999.
W. Jaeger, Paidea (t. I i II), Warszawa 1962-64
W. Jaeger, Wczesne chrześcijaństwo i grecka paidea, Bydgoszcz 2002
M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2002
H.D.F. Kitto, Tragedia grecka, Bydgoszcz 1997
A. Krokiewicz, Studia orfickie. Moralność Homera i etyka Hezjoda, Warszawa 2000
Z. Kubiak, Literatura Greków i Rzymian, Warszawa 1999
Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1998
K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1977 (lub inne)
K. Kumaniecki, J. Mańkowski, Homer, Warszawa 1974.
A. Lesky, Tragedia grecka, Kraków 2006.
J. Łanowski, Literatura Grecji starożytnej w zarysie, Warszawa 1987
E. Mireaux, Życie codzienne w Grecji w epoce Homera, Warszawa 1962
J. Parandowski, Mitologia, Warszawa 1982 (lub inne)
Podbielski H. (red.), Literatura Grecji starożytnej, Lublin 2005
J. de Romilly, Tragedia grecka, Warszawa 1994
T. Sinko, Literatura grecka (t. I i II), Warszawa 1959
S. Srebrny, Teatr grecki i polski, Warszawa 1984
W. Steffen, T. Batóg, Ajschylos. Twórca tragedii greckiej, Warszawa - Poznań 2000
A. Świderkówna, Hellenika, Wizerunek epoki od Aleksandra do Augusta, Warszawa 1978
A. Świderkówna, Bogowie zeszli z Olimpu, Warszawa 1999
T. Zieliński, Historia kultury antycznej, Warszawa 1922.
T. Zieliński, Literatura starożytnej Grecji epoki powszechnej. Zarys ogólny, Warszawa- Kraków 1931.
T. Zieliński, Szkice antyczne, Kraków 1971.
Uwagi
W cyklu 2024/25_L:
zespoł na MS Teams: Tr.ant.KUZ |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: