Tradycja antyczna WH-KUZ-I-1-TrAnt
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student:
zna podstawowy dorobek literatury i kultury antycznej, rozumie wywodzącą się z niej terminologię humanistyczną, zna związki współczesnej literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską i arcydziełami literatury światowej
potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
1 ECTS - udział w zajęciach
2 ECTS - egzamin pisemny
Kryteria oceniania
Student ma obowiązek uczestniczenia w zajęciach, pisze test egzaminacyjny z materiału podanego na zajęciach, na ocenę końcową może mieć wpływ również aktywność studenta podczas zajęć
na ocenę 5
student:
zna bardzo dobrze podstawowy dorobek literatury i kultury antycznej, rozumie wywodzącą się z niej terminologię
humanistyczną, zna związki współczesnej literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską i arcydziełami literatury
światowej
potrafi bardzo dobrze posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz
samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego
jest w stopniu bardzo dobrym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z
najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
na ocenę 4
student:
zna dobrze podstawowy dorobek literatury i kultury antycznej, rozumie wywodzącą się z niej terminologię humanistyczną,
zna związki współczesnej literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską i arcydziełami literatury światowej
potrafi dobrze posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz
samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego
jest w stopniu dobrym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi
ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
na ocenę 3
student:
zna dostatecznie podstawowy dorobek literatury i kultury antycznej, rozumie wywodzącą się z niej terminologię
humanistyczną, zna związki współczesnej literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską i arcydziełami literatury
światowej
potrafi dostatecznie posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz
samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego
jest w stopniu dostatecznym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z
najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
na ocenę 2
student nie spełnia wymogów na powyższe oceny.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Dzieła literackie autorów starożytnych, wykorzystywane na zajęciach
Homer, Iliada, Wrocław 1972 (lub inne) Homer, Odyseja, Wrocław 1975 (lub inne)
Hezjod, Teogonia, Prace i dnie, Tarcza, (J. Łanowski) Warszawa 1999
Ezop, Bajki Ezopowe, Wrocław 1961
Liryka starożytnej Grecji, Wrocław 1984 (lub wydania późniejsze)
Antologia liryki greckiej (W. Steffen), Wrocław 1955
Antologia Palatyńska, Warszawa 1984
Ajschylos, Tragedie, (S. Srebrny) Warszawa 1954 (lub późniejsze) – obowiązkowo dwie tragedie do zalicenia
Arystofanes, Komedie, (S. Srebrny), Warszawa 1975
Arystofanes, Wybór komedii (S. Srebrny), Warszawa 1955
Arystofanes, Komedie (J. Ławińska-Tyszkowska), Warszawa 1970
A.Sandauer, Dramaty greckie, Warszawa 1977
Sofokles, Tragedie, (Morawski) Warszawa 1969 (lub późniejsze) – obowiązkowo dwie tragedie do zalicenia
Eurypides, Tragedie, (J. Łanowski) Warszawa 1967, 1972, 1980 –
Platon, Dialogi (Wł. Witwicki), Warszawa 1958
Tukidydes, Wojna Peloponeska, Warszawa 1985
Literatura dodatkowa
R. Chodkowski, Ajschylos i jego tragedie, Lublin 1994
J. Griffin, Homer, przeł. R. Sucharski, Warszawa 1999.
W. Jaeger, Paidea (t. I i II), Warszawa 1962-64
W. Jaeger, Wczesne chrześcijaństwo i grecka paidea, Bydgoszcz 2002
M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2002
H.D.F. Kitto, Tragedia grecka, Bydgoszcz 1997
A. Krokiewicz, Studia orfickie. Moralność Homera i etyka Hezjoda, Warszawa 2000
Z. Kubiak, Literatura Greków i Rzymian, Warszawa 1999
Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1998
K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1977 (lub inne)
K. Kumaniecki, J. Mańkowski, Homer, Warszawa 1974.
A. Lesky, Tragedia grecka, Kraków 2006.
J. Łanowski, Literatura Grecji starożytnej w zarysie, Warszawa 1987
E. Mireaux, Życie codzienne w Grecji w epoce Homera, Warszawa 1962
J. Parandowski, Mitologia, Warszawa 1982 (lub inne)
Podbielski H. (red.), Literatura Grecji starożytnej, Lublin 2005
J. de Romilly, Tragedia grecka, Warszawa 1994
T. Sinko, Literatura grecka (t. I i II), Warszawa 1959
S. Srebrny, Teatr grecki i polski, Warszawa 1984
W. Steffen, T. Batóg, Ajschylos. Twórca tragedii greckiej, Warszawa - Poznań 2000
A. Świderkówna, Hellenika, Wizerunek epoki od Aleksandra do Augusta, Warszawa 1978
A. Świderkówna, Bogowie zeszli z Olimpu, Warszawa 1999
T. Zieliński, Historia kultury antycznej, Warszawa 1922.
T. Zieliński, Literatura starożytnej Grecji epoki powszechnej. Zarys ogólny, Warszawa- Kraków 1931.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: