Podstawy socjologii kultury WH-KUZ-I-1-PodSocKu
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów kulturoznawstwa w socjologiczne rozumienie kultury. Wykład odsłoni istotę kultury jako kontekstu życia osoby ludzkiej. Dostarczy wiedzy na temat procesów oraz zjawiska zachodzących w obrębie kultury. Pomoże to w refleksyjnym oraz krytycznym podejściu do otaczającej studentów współczesnej kultury oraz dynamizmów w których uczestniczą i będą uczestniczyć wraz z kolejnymi etapami socjalizacji. W ten sposób zajęcia będą wprowadzeniem w socjologiczne rozumienie kultury (wyobraźnia socjologiczna) ale również dostarczą niezbędnej wiedzy potrzebnej do sprawczego uczestnictwa w otaczającej ich kulturze.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KU1_W02: rozpoznaje znaczenie socjologii dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami
KU1_U02: student samodzielnie się dokształca wykorzystuje zdobytą wiedzę socjologiczną do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
KU1_K04_ student wypełnia swoje zobowiązania społeczne poprzez działanie na sposób przedsiębiorczy z nastawieniem na rozwój i upowszechnianie kultury, wykazuje się troską o szeroko rozumiany interes i pożytek publiczny
udział w zajęciach – 15 godzin
przygotowanie do zajęć – 15 godzin
przygotowanie do egzaminu prezentacji – 7,5 godzin
Udział w zajęciach - 30h
Przygotowanie do zajęć- 20h
Konsultacje - 10h
Przygotowanie do egzaminu - 30h
Kryteria oceniania
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami, jak wykład problemowy a weryfikowane przez ustny egzamin przedmiotowy. Efekty kształcenia w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami, jak wykład konwersatoryjny a weryfikowane przez ustny egzamin przedmiotowy. Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych są osiągane takimi metodami, jak wykład konwersatoryjny a weryfikowane przez ustny egzamin przedmiotowy.
KU1_W02: rozpoznaje znaczenie socjologii dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami. Stopień 5: Student wykazuje się szeroką wiedzą teoretyczną dotyczącą większości elementów kultury oraz najważniejszych procesów w niej zachodzących. Stopień 4: Student wykazuje się podstawową wiedzą teoretyczną dotyczącą elementów kultury oraz wybranych procesów w niej zachodzących. Stopień 3 Student wykazuje się wiedzą teoretyczną dotyczącą niektórych elementów kultury oraz przynajmniej kilku procesów w niej zachodzących.
KU1_U02: student samodzielnie się dokształca wykorzystuje zdobytą wiedzę socjologiczną do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej Stopień 5: Student potrafi twórczo wykorzystać posiadaną wiedzę do opisu i interpretacji zjawisk zachodzących w obrębie kultury. Studenta określa wnikliwe zrozumienie kulturę oraz rolę osoby ludzkiej w tworzeniu oraz kształtowaniu kultury. Stopień 4: Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do opisu i interpretacji najważniejszych zjawisk zachodzących w obrębie kulturowy. Student rozumie, co oznacza, że człowiek tworzy kulturę oraz potrafi dostrzec zależność pomiędzy osobą ludzką a kulturą. Stopień 3 Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do opisu i interpretacji wybranych zjawisk zachodzących w obrębie kultury. Student potrafi wyjaśnić, na czym polega zależność pomiędzy jednostką a kulturą oraz dlaczego funkcjonowanie kultury opiera się na więziach społecznych.
KU1_K04_ student wypełnia swoje zobowiązania społeczne poprzez działanie na sposób przedsiębiorczy z nastawieniem na rozwój i upowszechnianie kultury, wykazuje się troską o szeroko rozumiany interes i pożytek publiczny Stopień 5: Student wykazuje się kompetencjami do aktywnego i innowacyjnego wpływania na kulturę. Stopień 4: Student wykazuje się kompetencjami do wpływania i kształtowania współczesnej kultury. Stopień 3 Studenta charakteryzuje minimalna zdolność do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce życia społecznego.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Marian Filipiak, Socjologia kultury: zarys zagadnień, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin 1986
Marian Golka, Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007
Antonina Kłoskowska, Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
Wendy Grisfold, Socjologia kultury: kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013
Piotr Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków, Znak 2012
Anthony Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012
Norman Goodman, Wstęp do socjologii, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2009
Barbara Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008
Earl Babbie, Istota socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
W przypadku konieczności pracy w trybie zdalnym ze względu na obostrzenia pandemii COV19, zostaną podjęte wszelkie niezbędne działania min:, zostanie podany link do przedmiotu na platformie MS Teams, oraz zostanie zintensyfikowana komunikacja za pomocą platformy moodle, ewentualnie poczty UKSW. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: