Podstawy antropologii kulturowej WH-KUZ-I-1-PodAntKul
1. Antropologia w przestrzeni inter- i -trans-dyscyplinarnej. Diachronia i synchronia.
2. Wymiary pojmowalności antropologii i determinizm językowy. Kategorie pojęciowe.
3. Domeny i sub-domeny antropologii
4. Antropolog i jego miejsce w uniwersum poznania humanistycznego
5. Antropologia- zmienność szkół w czasie i przestrzeni poznawczej
6. Szkoły antropologiczne i ich
7. Szkoła ewolucjonistyczna brytyjsko-amerykańska
8. Niemiecka szkoła kulturowo-historyczna
9. Antropologiczna refleksja fenomenologiczna
10. Funkcjonalizm Bronisława Malinowskiego i brytyjska antropologia społeczna
11. Strukturalizm C. Levi-Strauss'a i etnologia francuska
12. Francuska szkoła "nowej historii"
13. Kognitywizm szkoły amerykańskiej i amerykański tygiel antropologiczny
14. Postmodernizm: z Paryża do Nowego Jorku i z powrotem
15. Kalifornijskie unikaty: teoria mimetyczna i antropologia generatywna
Erica Gansa
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: |
Efekty kształcenia
KU1_W02
Student wie jakie znaczenie ma przede wszystkim antropologia kulturowa dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin .
KU1_U02
Student potrafi samodzielnie się dokształcać korzystając z wiedzy zdobytej na wykładzie z antropologii kulturowej a następnie wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu antropologii do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
KU1_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych
Opis ECTS:
obecność na wykładzie- 15h
opanowanie treści wykładu oraz lektur- 20 h
Razem: 35 godzin
Kryteria oceniania
Wykład prowadzony jest metodą informacyjno- konwersatoryjną wraz z prezentacją multimedialną.
Egzamin ustny.
Kryteria oceniania w zakresie KU1_W02
Na ocenę niedostateczną:
Student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
Na ocenę dostateczną:
Student omawia podstawowe znaczenie antropologii kulturowej dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin .
Na ocenę dobrą:
Student omawia podstawowe znaczenie oraz wyjaśnia w jaki sposób antropologia kulturowa przyczyniła się do kształtowania i funkcjonowania kulturoznawstwa wraz z podstawową znajomością wzajemnych powiązań tych dyscyplin .
Na ocenę bardzo dobrą:
Student omawia podstawowe znaczenie, wyjaśnia oraz twórczo interpretuje sposób w jaki antropologia kulturowa przyczyniła się do kształtowania i funkcjonowania kulturoznawstwa wraz ze znajomością wzajemnych powiązań tych dyscyplin .
Kryteria oceniania w zakresie KU1_U02:
Na ocenę niedostateczną:
Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.
Na ocenę dostateczną:
Student potrafi samodzielnie wymienić podstawowe sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać przykład wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
Na ocenę dobrą:
Student potrafi samodzielnie wymienić liczne sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać kilka przykładów wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
Na ocenę bardzo dobrą:
Student potrafi samodzielnie wymienić oraz szeroko omówić liczne sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać wiele przykładów wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
Kryteria oceniania w zakresie KU1_K01
Na ocenę niedostateczną:
Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.
Na ocenę dostateczną:
Student jest gotów do krytycznej oceny jednego zagadnienia z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładu aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych .
Na ocenę dobrą:
Student jest gotów do krytycznej oceny kilku zagadnień z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładu aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych .
Na ocenę bardzo dobrą:
Student jest gotów do krytycznej oceny oraz twórczej interpretacji kilku zagadnień z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładów aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych .
Literatura
Antropologia. Jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, 2005, Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka
Alan Bernard. 2008. Antropologia. Warszawa: PIW
Edmund Leach, Levi-Strauss, 1998, Warszawa: Prószyński i S-ka
Clifford Geertz, 2005, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ
Andrzej K. Paluch, 1990, Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa: PWN
Robert Deliège, 2011, Historia antropologii, Warszawa: Oficyna Naukowa
Generative Anthropology in Transdyscyplinary Inquiry: Religion, Science, Language & Culture, ed. by M.Złocka-Dąbrowska, B.Gaj, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018
Adam Kuper, 1987, Między charyzmą i rutyną : antropologia brytyjska 1922-1982, Łódź : Wydawnictwo Łódzkie
Amerykańska antropologia kognitywna, red. Michał Buchowski, Instytut Kultury, Poznań 1993
Andrzej Bronk, Mircei Eliadego fenomenologia religii*, Przegląd Filozoficzny- Nowa Seria, Sacrum, kultura, historia, R. 16:2007, Nr 4 (64), ISSN 1230-1493
https://pf.uw.edu.pl/images/NUMERY_PDF/064/PF_2007-R16_409_Bronk-A_Mircei_Eliadego.pdf
Wstęp do kulturoznawstwa, 2007, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: