Psychologiczne i etyczne aspekty komunikacji publicznej WH-KU-SP-II2-PsychKP
Przedmiotem, prowadzonego jako specjalizacyjne, konwersatorium jest zaznajomienie Studentów z dwudziestowiecznymi, przede wszystkim, teoriami psychologicznymi i etycznymi, w szczególności zaś tymi, mającymi wpływ na praktykę komunikacji, kształtowanie się sfery odbiory czy grup interpretacyjnych. Począwszy od Freuda skończywszy na Lacanie i Frommie, wykorzystując nowoczesne pojęcia z zakresu aksjologii, Studenci zyskują narzędzia dotyczące refleksji nad uniwersum kulturowym. Poznają podstawy dyskursu oraz sposoby jego budowania (szczególnie w wersji publicznej) w odniesieniu do prezentowanej/oczekiwanej aksjologii (w formie systemu bądź indywidualnej) oraz w kontekście współczesnych, kulturowo zorientowanych, szkół psychologii społecznej czy klasycznej już psychoanalizy.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
K-W03: zna na poziomie rozszerzonym terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii
K-W04: posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat teorii kultury oraz ich rozwoju, w tym teorii antropologicznych
K_W10: zna i rozumie zaawansowane metody analizy kulturowej i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii
UMIEJĘTNOŚCI:
K_U07: potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a w szczególności antropologii
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K_K03: potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne
Kryteria oceniania
I. Ocena formująca:
Ad. Zna na poziomie rozszerzonym terminologie z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii (K-W03).
- na ocene 2 (ndst.) - nie zna terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii
- na ocene 3 (dst.) - dostateczna znajomość terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii
- na ocene 4 (db.) - dobra terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii
- na ocenę 5 (bdb.) - bardzo dobra terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii.
Ad. Posiada uporządkowana i pogłębiona wiedzę na temat teorii kultury oraz ich rozwoju- w tym teorii antropologicznych (K-W04).
- na ocenę 2 (ndst.) - nie posiada uporządkowanej i pogłębionej wiedzy na temat współczesnych teorii kultury.
- na ocenę 3 (dst.) - posiada dostatecznie uporządkowaną i pogłębiona wiedzę na temat na temat współczesnych teorii kultury.
- na ocenę 4 (db.) - posiada uporządkowana i pogłębiona wiedzę na temat teorii kultury oraz ich rozwoju- w tym teorii antropologicznych w stopniu pozwalającym na dobrą analizę zjawisk współczesnej kultury - - - na ocene 5 (bdb.) - posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat teorii kultury oraz ich rozwoju- w tym teorii antropologicznych w stopniu pozwalającym na bardzo dobra analizę zjawisk współczesnej kultury, umie je interpretować i wyciągać samodzielne, oryginalne
wnioski.
Zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii (K_W10).
- na ocenę 2 (ndst.) - nie zna zaawansowanych metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii
- na ocenę 3 (dst.) - w stopniu dostatecznym zna zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii
- na ocenę 4 (db.) - dobra znajomość zaawansowanych metod analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii
- na ocenę 5 (bdb.) - bardzo dobra, twórcza, jednostkowa znajomość zaawansowanych metod analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii.
Potrafi opracować wyniki własnych badan i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania
umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a w szczególności antropologii (K_U07).
- na ocene 2 (ndst.) - nie potrafi opracować wyników własnych badan i
zaprezentowac ich w formie pisemnej lub ustnej w sposób dowodzacy posiadania
umiejetnosci rozwiazywania problemów w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych
dyscyplin humanistycznych i społecznych, a w szczególnosci antropologii czasów
współczesnych.
- na ocene 3 (dst.) - w stopniu dostatecznym potrafi opracowac wyniki własnych badan i zaprezentować je w formie pisemnej lub ustnej
- na ocene 4 (db.) - w stopniu dobrym potrafi opracować wyniki własnych badan i zaprezentować je w formie pisemnej lub ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a w szczególności antropologii czasów
współczesnych.
- na ocene 5 (bdb.) - bardzo dobrze, jasno i precyzyjnie formułuje swoje myśli zarówno w piśmie, jak i w mowie.
Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne (K_K03)
- na ocenę 2 (ndst.) - nie potrafi przyjmować różnych ról komunikacyjnych, pracować w grupie
- na ocenę 3 (dst.) - nie doskonali kompetencji, sprawności komunikacyjne w stopniu dostatecznym
- na ocene 4 (db.) - dobra praca w grupie, umiejętność przyjmowania różnych (zakładanych przez Prowadzącego) ról komunikacyjnych, dobre kompetencje merytoryczne
- na ocene 5 (bdb.) - bardzo dobra praca w grupie, ponadprzeciętna umiejętność przyjmowania różnych (zakładanych/oczekiwanych przez Prowadzącego) ról komunikacyjnych, bardzo dobre kompetencje merytoryczne.
II Ocena podsumowująca:
Po I semestrze ocena wystawiana jest na podstawie:
- aktywności na zajęciach, udziału w dyskusji, znajomości zadanych tekstów - - 20% oceny
- obecności na zajęciach - 10% oceny
- zaliczenia ustnego kolokwium z lektur - 70 % oceny
Metoda weryfikacji efektów kształcenia w odniesieniu do wiedzy: udział w dyskusji, prezentacje, kolokwium ustne (aktualizacja 11.05.: egzamin ustny, zdalny).
Metoda weryfikacji efektów kształcenia w odniesieniu do kompetencji: udział w dyskusji.(aktualizacja 11.05.: egzamin ustny, zdalny).
Metoda weryfikacji efektów kształcenia w odniesieniu do postaw: udział w dyskusji.(aktualizacja 11.05.: egzamin ustny, zdalny).
Aktualizacja 11.05. 2020:
W związku z koniecznością zdalnego przeprowadzenia zaliczenia przedmiotu, którego formą pozostaje zaliczenie na ocenę, utrzymuje się zaliczenie ustne przedmiotu. Będzie jednak ono odbywać się zdalnie, na platformie MS TEAMS. Szczegółowa procedura egzaminu, zarówno sporządzania listy, kolejności indywidualnych spotkań, jak i samego przeprowadzenia, dostępna jest na stronie przedmiotu na platformiehttps://e.uksw.edu.pl/my/. Proszę zapoznać się z tą procedurą.
Egzamin dotyczy wybranego z dostępnych na platformie, stronie przedmiotu, tekstów. Egzamin jest nagrywany za zgodą jego uczestników.
Literatura
1. Psychoanaliza a lieratura, red. M. Głowiński, przeł. różni, Gdańsk 2001 (wybrane artykuły)
2.A. Cegieła, P. Kuciński, L. Polkowska, M. Stępień, Studia z etyki słowa, Warszawa 2014 (artykuł A. Cegieły)
3. R. Sennett, Upadek człowieka publicznego, Warszawa 2009. (wybrane rozdziały, m. in. "Publiczne i prywatne", "Człowiek jako aktor"), przeł. H. Jankowska, Warszawa 2009.
4. Z. Bauman, Etyka ponowoczesna, przeł. J. Bauman i J. Tokarska-Bakir, Warszawa 2012.
5. Etyka o współczesności. Współczesność w etyce, red. D. Sepczyńska, Marek Jawor, Andrzej Stoiński, Olsztyn 2016, wybrane teksty
6.J. Baggini, P.S. Fosl, Przybornik etyka, tłum. P. Borkowski, Warszawa 2007 (wybrane pojęcia i definicje).
7. J. Kis, Polityka jako problem moralny, tłum. A. Goździkowski, Kraków 2013.
8. B. Sutor, Etyka polityczna, tłum. A. Marcol, Warszawa 1997.
9. A. MacIntyre, Etyka i polityka, red. A Chmielowski, Warszawa 2009.
10. Z. Freud, Kultura jako źródło cieerpień, red. B. Baran, Warszawa 2014 (lub inne wydania).
11. Alina Henzel-KorzeniowskaTeoria Jacques`a Lacana i jej pożytki dla doświadczenia psychoanalitycznego, "Edukacja Etyczna" 2013, nr 6, s. 5-15.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: