Poetyka i antropologia przekazów perswazyjnych WH-KU-SP-II-2-PPersw
Przedmiotem uwagi będą publikacje o charakterze psychologicznym, socjologicznym, filozoficznym, homiletycznym etc. Problematyka perswazyjności zostanie przybliżona zarówno od strony teoretycznej, jak również potraktowana jako narzędzie analizy zjawisk kulturowych różnego rodzaju - wypowiedzi o charakterze publicystycznym, podręczników akademickich, artystycznych wytworów kultury.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Posiada ugruntowaną wiedzę na temat współczesnego polskiego rynku medialnego i zasad promocji w mediach, zorientowaną na jej wykorzystanie w praktyce; zna i rozumie swoistość przekazu reklamowego jako formy tekstualności typowej dla współczesnej kultury multimedialnej.
- Posiada umiejętności interdyscyplinarnego podejścia do analizy problemów związanych z mediami i komunikacją medialną.
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy o mediach, potrafi ją zastosować w praktyce, rozumie potrzebę nieprzerwanego uczenia się, rozwoju osobistego i czynnego uczestnictwa w życiu społeczno-kulturalnym poprzez korzystanie z różnych mediów (także artystycznych) i różnych obiegów kultury.
Opis ECTS - 2 pkt.
udział w ćwiczeniach - 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz.
konsultacje - 5 godz.
przygotowanie referatu -10 godz.
suma godzin: 60 godz.
Kryteria oceniania
Na ocenę ndst.:
- nie realizuje wymagań na ocenę dst.
Na ocenę dst.:
- uczestniczy w zajęciach jako bierny słuchacz
- przedstawia referat ujmujący analizowany materiał w sposób ogólny i szkicowy
- zalicza kolokwia z wynikiem ok. 60% punktów
Na ocenę db.:
- aktywnie uczestniczy w zajęciach
- przedstawia referat prezentujący analizowany materiał w sposób szczegółowy i reprezentatywny
- zalicza kolokwia z wynikiem ok. 80% punktów
Na ocenę bdb.:
- aktywnie uczestniczy w zajęciach
- przedstawia referat prezentujący analizowany materiał w sposób szczegółowy i reprezentatywny oraz pogłębia omawianą problematykę o własne refleksje
- zalicza kolokwia z wynikiem ok. 95% punktów
Literatura
G. le Bon, Psychologia tłumu, tłum. B. Kaprocki, Kęty 2004 (fragmenty: Uczucia i moralność tłumu, Idee, rozumowanie i wyobraźnia tłumu, Religijne formy przekonań tłumu (księga I); Czynniki mające bezpośredni wpływ na poglądy tłumu, Przywódcy tłumu i ich metody przekonywania, Granice zmienności wierzeń i poglądów tłumu (księga II))
T. Witkowski, Psychomanipulacje: jak je rozpoznawać i jak sobie z nimi radzić, Taszów 2004 (fragmenty)
U. Jarecka, Wojna i propaganda; Narzędzia wojennej propagandy wizualnej [w:] Eadem, Propaganda wizualna słusznej wojny: media wizualne XX wieku wobec konfliktów zbrojnych, Warszawa 2008. Lub: K. Stelmach, Mediatyzacja propagandy – propagandyzacja mediów: wczoraj i dziś, „Zeszyty prasoznawcze”, Kraków 20014, t. 57, nr 2.
M. Zoszenko, Opowiadania o Leninie, tłum. A. Galis, Warszawa 1970.
E. Szczęsna, Czym jest reklama? [w:] Eadem, Poetyka reklamy, Warszawa 2001.
B. Pawłowska-Jądrzyk, Sacrum i skandal. O nawiązaniach do religii w przekazach reklamowych [w:] Eadem, Uczta pod wiszącą skałą, Warszawa 2011.
E. Olejnik, Techniki perswazyjne w prasowych tekstach o modzie na przykładzie kobiecych czasopism „Twój styl”, „Świat kobiety” oraz męskiego magazynu „Men’s health” (roczniki 2005, 2006, 2007), „Acta Universatis Lodzienis” 45 (2010)
A. Kampka, Inscenizacja nowego początku – perswazyjna definicja sytuacji [w:] Eadem, Perswazja w języku polityki, Warszawa 2009.
R. Garpiel, Przegląd koncepcji perswazji [w:] Idem, Perswazja w przekazach kaznodziejskich na przykładzie homilii Jana Pawła II wygłoszonych podczas pielgrzymki do Polski w roku 1979, Kraków 2003.
P. Wolski, Ideologia jako literatura. Polska literatura w europejskim podręczniku (na przykładzie >Literatury Europy. Historia literatury europejskiej<) https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/1168/1/Wolski.pdf [data dostepu: 15.01.2016r.]
W imię, reż. M. Szumowska, 2013; Body/Ciało, reż. M. Szumowska, 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: