Główne założenia coachingu i trenerstwa w praktyce menedżera kultury WH-KU-SP-II-1-Coach
1.Zespół podstawowych zagadnień psychologicznych:
a.podstawowe elementy psychologii ogólnej i społecznej: m.in. perswazja, argumentacja, konformizm, autorytet, narracja itp.;
b.psychologia motywacji i praktyka ciągłego rozwoju (planowanie i wzmacnianie rozwoju, style uczenia się, zasady pracy z celami, formułowanie celu coachingowego, drzewo kompetencji, inteligencja emocjonalna, zasady uczenia się dorosłych, podejście tradycyjne i aktywizujące w szkoleniu, zarządzanie czasem, sposoby radzenia sobie ze stresem)
2.Metody pracy coacha i trenera:
a.␣coaching indywidualny - droga do mistrzostwa - koło równowagi życiowej - wizualizacja
- perspektywy - sztuka słuchania i zadawania pytań - informacja zwrotna - praca z wyobraźnią;
b.metody pracy trenera (wykład, prezentacja, burza mózgów, praca indywidualna i zbiorowa, dyskusja, debata oksfordzka, gry terenowe, symulacja, studium przypadku);
c.narzędzia: skale, testy, kwestionariusze;
d. formułowanie kontraktu rozwojowego;
e.planowanie szkolenia i analiza potrzeb szkoleniowych.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Ad KU2_W02
zna podstawową metodologię coachingową i trenerską (metody szkoleniowe); charakteryzuje metody coachingowe;
Ad KU2_W07
zna terminy i pojęcia z dziedziny psychologii, podstaw komunikacji interpersonalnej;
Ad KU2_U08
zdobywa samodzielnie wiedzę, potrafi zarządzać sobą i swoją karierą
Ad KU2_K01,
potrafi uczyć się przez całe życie
Ad KU2_K03
potrafi pracować w grupie i potrafi przyjąć różne w niej role
OPIS ETCS:
udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do zajęć - 15 godz.
konsultacje - 10 godz.
przygotowanie prezentacji - 15 godz.
ćwiczenia (zadania coachingowe) - 30 godz.
łącznie 100 godz. - 4 ETCS
Kryteria oceniania
Ocena bardzo dobra:
student ma pogłębioną wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym (coaching i trenerstwo) (KU2_W02); posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową z zakresu upowszechniania kultury, szkoleń oraz rozwoju osobistego (KU2_W07); umie w stopniu bardzo dobrym samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, a także podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (KU2_U08); bardzo dobrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (KU2_K01); umie bardzo dobrze nazwać cele podejmowanego zadania oraz ocenić znaczenie i potrzebę zachowania właściwej kolejności wykonywania poszczególnych etapów realizacji zadań własnych oraz określonych przez innych uczestników zespołu wykonawców (KU2_K03);
ocena dobra:
student ma zadowalającą wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym (coaching i trenerstwo) (KU2_W02); posiada wiedzę szczegółową z zakresu upowszechniania kultury, szkoleń oraz rozwoju osobistego (KU2_W02);
umie w stopniu dobrym samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, a także podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (KU2_U08); dobrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (KU2_K01);
umie dobrze nazwać cele podejmowanego zadania oraz ocenić znaczenie i potrzebę zachowania właściwej kolejności wykonywania poszczególnych etapów realizacji zadań własnych oraz określonych przez innych uczestników zespołu wykonawców (KU2-K03);
ocena dostateczna:
student ma niewielką i nieuporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym (coaching i trenerstwo) (KU2_W02); posiada wyrywkową i ogólną wiedzę z zakresu upowszechniania kultury, szkoleń oraz rozwoju osobistego (KU2_W07);
umie w stopniu niewielkim samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, a także podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (KU2-U08); nie zdradza wielkiego rozumienia potrzeb uczenia się przez całe życie (KU2_K01); umie z trudem i niesamodzielnie nazwać cele podejmowanego zadania oraz ocenić znaczenie i potrzebę zachowania właściwej kolejności wykonywania poszczególnych etapów realizacji zadań własnych oraz określonych przez innych uczestników zespołu wykonawców (KU2_K03);
ocena niedostateczna:
student nie ma wiedzy w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym (coaching i trenerstwo) (KU2_W02); nie posiada wiedzy z zakresu upowszechniania kultury, szkoleń oraz rozwoju osobistego (KU2_W07); nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać umiejętności badawczych, a także podejmować autonomicznych działań zmierzających do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową ( KU2_U08); nie zdradza rozumienia potrzeb uczenia się przez całe życie (KU2_K01) ; nie potrafi nazwać celów podejmowanego zadania oraz ocenić znaczenia i potrzeby zachowania właściwej kolejności wykonywania poszczególnych etapów realizacji zadań własnych oraz określonych przez innych uczestników zespołu wykonawców ( KU2_K03);
Literatura
1. Laura Whitworth, Karen Kimsey-House, Henry Kimsey-House, Philip Sandahl, Coaching koaktywny. Umiejętności wspierające sukces klienta, przeł. Maria Piechnik-Potęga, Warszawa 2010; 2. Marilyn Atkinson i Rae T. Chois, Wewnętrzna dynamika coachingu, przeł. Piotr Niedzieski, Warszawa 2009;
3. Life coaching. Relacje w równowadze, red. Katarzyna Ramirez-Cyzio, Warszawa 2010; 4. Maciej Bennewicz, Coaching i mentoring w praktyce, Warszawa 2011; 5. Maja Wilczyńska, Małgorzata Nowak, Jolanta Kućka, Joanna Sawicka, Katarzyna Sztajerwald, Moc coachingu, , Gliwice 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: