Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym WH-KU-SP-I-3-Ochrona
1. Ochrona dziedzictwa kulturowego i zarządzanie nim jako zadanie państwa i jego instytucji:
a) system prawny (Konstytucja RP; ustawodawstwo, odnoszące się do archiwów, muzeów, bibliotek, tzw. miejsc pamięci, ochrony zabytków, w tym - postulowane projekty zmian w tym zakresie);
b) kompetencje Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN) oraz instytucji kultury, podległych i nadzorowanych przez w/w Ministerstwo, zajmujących się ochroną dziedzictwa (organizacja, struktura);
c) źródła finansowania (system podatkowy a budżet państwa, z uwzględnieniem obywatelskiej świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego; współczesne formy mecenatu państwa: dotacje bieżące i inwestycyjne MKiDN oraz innych centralnych organów administracji rządowej, rządowe programy wieloletnie, Fundusz Promocji Kultury - Programy Ministra KiDN, z uwzględnieniem reguł tzw. pomocy publicznej oraz wspierania NGOS'; finansowanie ze źródeł samorządu terytorialnego; finansowanie ze źródeł tzw. europejskich; inne źródła finansowania, w tym granty Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowego Centrum Nauki, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju);
d) stan i postulowany model finansowania (stała dotacja organizatora, granty zewnętrzne, dochody własne z uwzględnieniem zasady "nienastawienia na osiąganie zysku"
2. Ochrona zabytków:
a) przed rokiem 1918;
b) opieka nad zabytkami w okresie II Rzeczypospolitej (1918-39);
c) destrukcja polskiego dziedzictwa kulturowego w latach II wojny światowej (1939-1945);
d) okres Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej;
e) okres po 1989 r. oraz sytuacja aktualna.
3. Muzea:
a) geneza i rozwój muzealnictwa europejskiego, w tym - polskiego;
b) kluczowe problemy współczesnego muzealnictwa (w tym: muzea tzw. narracyjne).
4. Ochrona polskiego dziedzictwa kulturowego zagranicą oraz restytucja strat wojennych i powojennych:
a) prace dokumentacyjne i konserwatorskie w państwach byłego ZSRS, polskie instytucje emigracyjne;
b) działalność restytucyjna (w tym: prace dokumentacyjne i rewindykacje po Traktacie Ryskim (1921), dokumentacja strat wojennych podczas II wojny światowej, restytucja dóbr kultury w czasach PRL oraz po roku 1989).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ZK-spec1_W04 - Ma podstawową wiedzę związaną z ochroną dóbr kultury i zarządzaniem dziedzictwem kulturowym (KU1_W17).
ZK-spec1_U01 - Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i wyciągania wniosków, a także potrafi porozumiewać się ze specjalistami w zakresie zarządzania kulturą, w stopniu podstawowym również w języku angielskim (KU1_U16).
ZK-spec1_U02 - Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w praktycznych działaniach menedżera kultury w wybranej sferze działalności kulturalnej (KU1_U16).
ZK-spec1_K01 - Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy z zakresu zarządzania kulturą oraz dynamiki zmian, jakie zachodzą w sektorze kultury, a także rozumie konieczność ciągłego uczenia się.
Opis ECTS:
- udział w zajęciach - 30h
- czytanie lektur - 15h
- przygotowanie prezentacji/pracy zaliczeniowej - 15h
- konsultacje z prowadzącym - 5h
65/25 = 2,5 p. ECTS
Kryteria oceniania
Przygotowanie prezentacji ukazującej problematykę ochrony dziedzictwa kulturowego na wybranym przykładzie lub przygotowanie pracy pisemnej o objętości max. 10 stron, gdzie 1 strona = 1800 znaków ze spacjami.
Obecność na zajęciach oraz aktywne w nich uczestnictwo.
Metody:
Ocenianie ustawiczne, aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji – 40% oceny)
Weryfikacja pracy zaliczeniowej (60% oceny)
Kryteria
Na ocenę BDB (5) – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w odniesieniu do zagadnień ochrony i zarządzania dziedzictwem kulturowym, wyciąga wnioski, dotyczące oddziaływania teorii kulturoznawczych na rozwój instytucji, sprawujących opiekę nad dziedzictwem kulturowym, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat zagadnień ochrony i zarządzania dziedzictwem kulturowym. Podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, student zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków.
Na ocenę DB (4) – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w odniesieniu do zagadnień ochrony i zarządzania dziedzictwem kulturowym, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną. Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat zagadnień ochrony i zarządzania dziedzictwem kulturowym, podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, nie zachowując dostatecznego obiektywizmu w formułowaniu wniosków.
Na ocenę DST (3) – student identyfikuje metody badawcze stosowane w odniesieniu do zagadnień ochrony i zarządzania dziedzictwem kulturowym, podejmuje próby samodzielnego wnioskowania.
Literatura
Literatura (wybór):
Clair J., Kryzys muzeów. Globalizacja kultury, Gdańsk 2009;
Kowalski W., Likwidacja skutków II wojny światowej w dziedzinie kultury, Warszawa 1994;
Majewski P., Czas końca, czas początku. Architektura i urbanistyka Warszawy historycznej 1939 - 1956, Warszawa 2018;
Matt G., Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006;
Muzeum sztuki. Antologia, red. Popczyk M., Kraków 2005;
Muzeum XXI wieku. Teoria i praxis, Gniezno 2010;
Pasierb J., Ochrona zabytków sztuki kościelnej, Warszawa 2001;
Polskie dziedzictwo kulturowe u progu niepodległości, red. Manikowska E., Jamski P., Warszawa 2010;
Pomian K., Zbieracze i osobliwości, Lublin 2001;
Pruszyński J., Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, Kraków 2001;
Zalasińska K., Prawna ochrona zabytków nieruchomych w Polsce, Warszawa 2010.
ponadto:
czasopismo "Cenne, Bezcenne, Utracone";
czasopismo "Załącznik Kulturoznawczy";
rocznik "Muzealnictwo".
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: