Analiza dzieła filmowego WH-KU-SP-I-3-AnDzFil
Zajęcia mają na celu przygotować studenta do samodzielnej analizy i interpretacji filmu. W trakcie zajęć omawiane będą następujące zagadnienia i tematy:
1-2 co to znaczy analizować dzieło filmowe?
3-4 autor
5-6 gatunek filmowy
7-8 obraz
9-10 dźwięk
11-12 czas i przestrzeń
13-14 bohater
15 adaptacja
Zajęcia będą miały formę dyskusji z elementami wykładu. Punkt wyjścia do
dyskusji będą stanowiły wybrane przez prowadzącą filmy oraz zalecona literatura.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zajęciach z Analizy dzieła filmowego Student:
poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu wiedzy o kinie, potrafi analizować dzieło filmowe i odnieść je do czasu, w jakim powstało, a także do utworów z innych dziedzin sztuki;
potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej, a zatem korzystać z podstawowych teorii w zakresie wiedzy o filmie;
poznaje bieżący repertuar filmowy
Kryteria oceniania
Na zaliczenie studenci piszą sproblematyzowaną analizę filmu (tzn. analizują jeden konkretny aspekt, np. obraz, czas i przestrzeń, warstwa dźwiękowa) w której rozpatrują w jaki sposób ów aspekt służy bohaterowi i historii.
Na ocenę dst (3) Student zna podstawowe terminy z zakresu wiedzy o filmie i potrafi ich użyć, oraz potrafi opracować wynik własnych badań, tzn. wykonanej analizy wybranego przez siebie filmu, w postaci pracy pisemnej.
Na ocenę db (4) Student potrafi ich użyć pojęć z zakresu wiedzy o filmie , zna metody analizy dzieła filmowego i potrafi odnieść analizowany utwór do czasu, w jakim powstał, a także do innych dzieł sztuki; oraz potrafi opracować wynik własnych badań w postaci pracy pisemnej; rozumie potrzebę uczestniczenia w życiu filmowym - festiwale, poznawanie bieżącego repertuaru.
Na ocenę bdb (5) Student zna podstawowe terminy z zakresu wiedzy o filmie, potrafi ich użyć, zna metody analizy dzieła filmowego, potrafi odnieść analizowany utwór do innych dzieł, z czasu, kiedy ów utwór powstał; potrafi opracować wynik własnych badań w postaci pracy oraz potrafi w pracy o filmie posłużyć się teoriami poznanymi na innych zajęciach kulturoznawczych; rozumie potrzebę uczestniczenia w życiu filmowym.
Literatura
LITERATURA O CHARAKTERZE PODRĘCZNIKÓW:
J. Aumont, M. Marie, Analiza filmu, tłum. M. Zawadzki, Warszawa 2011
D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010
A. Helamn, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008
G. Królikiewicz, Różyczka. Próba analizy filmu Orsona Wellesa "Obywatel Kane", Łódź 2012
Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów, red W. Godzic, Kraków 1994
Widziane po latach. Analizy i interpretacje polskiego filmu, red M. Hendrykowski, Poznań 2000
J. Wójcik, Sztuka filmowa, oprac S. Kuśmierczyk, Warszawa 2012
Z zagadnień stylu i kompozycji w filmie współczesny, red. M. Hendrykowski, Poznań 1982
LITERATURA PRZEWIDZIANA DLA POSZCZEGÓLNYCH TEMATÓW:
J. Aleksandrowicz, Pomiędzy płótnem a ekranem. Śladami Goi w kinie hiszpańskim w: Kwartalnik Filmowy 65/2009
J. Bocheńska, Obraz filmowy jako znak w: Wstęp do badania dzieła filmowego, pod red. A. Jackiewicz, Warszawa 1966
M. Hendrykowski, Albert dzieckiem podszyty. O "Czerwonym baloniku" Alberta Lamorisse'a w: Kwartalnik Filmowy 81/2013
M. Kornatowska, Federico Fellini, Warszawa 1972 (tu szczególnie fragment poświęcony "Osiem i pół" oraz "La stradzie"
M. Piotrowska, Muzyka w filmach Wima Wendersa w: Kwartalnik Filmowy 44/203
M. Przylipiak, Kino stylu zerowego, z zagadnień estetyki filmu fabularnego, Gdańsk 1994 (tu: Część IV Gatunki i Autorzy
A. Ochalski, Struktury czasowe w dziele filmowym w: Wstęp do badania dzieła filmowego, pod red, A. Jackiewicza, Warszawa 1966
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: