Antropologia i socjologia muzyki współczesnej WH-KU-SP-I-2-AntSoc
1. Th. W. Adorno: przemysł kulturowy i regresja słuchania
Lektura obowiązkowa:
Theodor Adorno, O fetyszyzmie w muzyce i o regresji słuchania, [w:] tegoż, Sztuka i sztuki. Wybór esejów, PIW, Warszawa 1990, str. 100-130.
2. Dzieło muzyczne w dobie reprodukcji
Lektura obowiązkowa:
Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej [w:] tegoż Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty H. Orłowski (tł.) Poznań 1996.
3. Perspektywy nagrań
Lektury obowiązkowe:
Glenn Gould, Perspektywy nagrań, [w:] Kultura dźwięku, wyb. i red. C. Cox, D. Warner, Gdańsk 2010.
Brian Eno, Studio jako narzędzie kompozytorskie, [w:] Kultura dźwięku, cit.
4. Sposoby słuchania
Lektury obowiązkowe:
Marshall McLuhan, Przestrzeń wizualna i akustyczna, [w:] Kultura dźwięku, cit.
Ola Stockfelt, Odpowiednie sposoby słuchania, [w:] Kultura dźwięku, cit.
5. Ambient
Lektury obowiązkowe:
Brian Eno, Ambient, [w:] Kultura dźwięku, cit.
6. Awangardy XX wieku. Szkoła darmsztadzka: K. Stockhausen, L Nono, P. Boulez. John Cage.
http://www.polskieradio.pl/8/3887/Artykul/1332301,Darmstadt-U-zrodel-muzycznej-awangardy
7. Dzieło otwarte w muzyce. Aleatoryzm
Lektury obowiązkowe:
Umberto Eco, Poetyka dzieła otwartego, [w:] Kultura dźwięku, cit.
John Cage, Kompozycja jako proces, [w:] Kultura dźwięku, cit.
Christoph Cox, Wizualne dźwięki, [w:] Kultura dźwięku, cit.
Earle Brown, Przemiany i osiągnięcia estetyki radykalnej, [w:] Kultura dźwięku, cit.
8. Minimalizm
Susan McClary, Rap, minimalizm i struktury czasowe w muzyce końca XX wieku, [w:] Kultura dźwięku, cit.
Steve Reich, Muzyka jako stopniowy proces, [w:] Kultura dźwięku, cit.
Kile Gann, Niewdzięczne zadanie zdefiniowania minimalizmu, [w:] Kultura dźwięku, cit.
9. Improwizacja
Ornette Coleman, Change of the century, [w:] Kultura dźwięku, cit.
Derek Bailey, Swobodna improwizacja, [w:] Kultura dźwięku, cit.
George E. Lewis, Muzyka improwizowana po 1950 roku, [w:] Kultura dźwięku, cit.
10. Muzyka konkretna i elektroniczna
Ben Neill, Przełomowe beaty: rytm i estetyka współczesnej muzyki elektronicznej, [w:] Kultura dźwięku, cit.
Stockhausen kontra "technokraci", [w:] Kultura dźwięku, cit.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KU1_W05
KU1_W09
KU1_W10
KU1_U10
KU1_U11
KU1_K02
Kryteria oceniania
Zaliczenie w formie rozmowy na koniec semestru. Sprawdzian (opracowanie pisemne) w połowie semestru.
Student, aby osiągnąć
1) efekt kształcenia n. 1 pn. posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie nauk o mediach, etnologii i socjologii:
- na ocenę 2 nie posiada uporządkowanej wiedzy ogólnej w zakresie nauk o mediach, etnologii i socjologii;
- na ocenę 3 posiada podstawową wiedzę ogólną w zakresie nauk o mediach, etnologii i socjologii;
- na ocenę 4 posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie nauk o mediach, etnologii i socjologii;
- na ocenę 5 posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie nauk o mediach, etnologii i socjologii i potrafi samodzielnie zinterpretować różne zjawiska kulturowe w kontekście społeczno-kulturowym.
2) efekt kształcenia 2 pn. posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięć w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych
- na ocenę 2 nie posiada podstawowej wiedzy o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięć w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych;
- na ocenę 3 posiada dostateczną wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięć w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych;
- na ocenę 4 posiada dobrą wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięć w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych;
- na ocenę 5 posiada bardzo dobrą wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięć w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych.
3) efekt kształcenia 3 pn. zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych
- na ocenę 2 nie zna podstawowych metod analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych
- na ocenę 3 zna w sposób dostateczny podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych
- na ocenę 4 zna dobrze podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych
- na ocenę 5 zna bardzo dobrze podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych
4) efekt kształcenia 4 pn. potrafi w perspektywie synchronicznej i diachronicznej dokonywać krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych
- na ocenę 2 nie potrafi w perspektywie synchronicznej i diachronicznej dokonywać krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych
- na ocenę 3 potrafi w sposób dostateczny w perspektywie synchronicznej i diachronicznej dokonywać krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych
- na ocenę 4 dobrze potrafi w perspektywie synchronicznej i diachronicznej dokonywać krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych
- na ocenę 5 bardzo dobrze potrafi w perspektywie synchronicznej i diachronicznej dokonywać krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych
5) efekt kształcenia 5 pn.posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
- na ocenę 2 nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
- na ocenę 3 posiada dostateczne umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
- na ocenę 4 posiada dobre umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
- na ocenę 5 posiada bardzo dobre umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
6) efekt kształcenia 6 pn. zna zasady oraz rozumie potrebę aktywnego uczestnictwa w bieżących wydarzeniach kulturalnych i społecznych
- na ocenę 2 nie zna zasad oraz nie rozumie potrzeby aktywnego uczestnictwa w bieżących wydarzeniach kulturalnych i społecznych
- na ocenę 3 w sposób dostateczny zna zasady oraz rozumie potrebę aktywnego uczestnictwa w bieżących wydarzeniach kulturalnych i społecznych
- na ocenę 4 dobrze zna zasady oraz rozumie potrebę aktywnego uczestnictwa w bieżących wydarzeniach kulturalnych i społecznych
- na ocenę 5 bardzo dobrze zna zasady oraz rozumie potrebę aktywnego uczestnictwa w bieżących wydarzeniach kulturalnych i społecznych
Literatura
Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, wybór i redakcja C. Cox i D. Warner, Gdańsk 2010.
T. W. Adorno, Filozofia nowej muzyki, Warszawa 1974.
T. W. Adorno, O fetyszyzmie w muzyce i o regresji słuchania, w: Sztuka i sztuki, Warszawa 1990, s. 100-131.
A. Zagajewski, O eksperymentach i concept albumach, czyli wspomnienie o Pink Floyd, Glissando n. 6, wrzesień 2005.
Ł. Mikołajewski, Jak Beatlesi zjedli studio, jak studio zjadło Beatlesów, Glissando n. 6, wrzesień 2005.
E. FUBINI, Th. W. Adorno i dialektyka socjologii muzycznej, w: ID., Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997, s. 429-440.
E. FUBINI, Indeterminacja i negacja języka muzycznego, w: ID., Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997, s. 487-502.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: