Warsztat filmu dokumentalnego WH-KU-M-II-1-WarFDok
Głównym celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze specyfiką gatunkową filmu dokumentalnego, jego odmianami, językiem, tematyką a także przybliżenie najważniejszych kierunków rozwoju poprzez wspólną analizę i interpretację wybranych utworów dokumentalnych wybitnych twórców, w świetle dostępnych dyskursów filmoznawczych. W części praktycznej zajęć studenci będą sami pracowali nad scenariuszem filmu dokumentalnego pokonując kolejne etapy od pomysłu i dokumentacji do treatmentu, eksplikacji reżyserskiej i scenariusza. Każdy etap pracy będzie podlegał kolektywnej ewaluacji i konsultacji.
W cyklu 2021/22_L:
Głównym celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze specyfiką gatunkową filmu dokumentalnego. W trakcie zajęć będziemy starali się odpowiedzieć na pytanie co to jest film dokumentalny? jakie są jego granice? jak wygląda relacja pomiędzy rzeczywistością a dokumentem? czego od filmu dokumentalnego oczekują widzowie? jak wygląda relacja pomiędzy filmem dokumentalnym a innymi formami wypowiedzi filmowej? 1-2. widz wobec filmu dokumentalnego |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
1. Student zdobywa wiedzę o formach, gatunkach i funkcjach filmu dokumentalnego a także zapoznaje się ze specyfiką fazy dewelopmentu projektu dokumentalnego.
2. Student potrafi samodzielnie przygotować i rozwinąć projekt dokumentalny, od pomysłu do scenariusza.
3.Student jest gotów do organizacji procesu dokumentacji projektu filmowego w zespole współpracowników.
Kryteria oceniania
Obecność, praca semestralna (scenariusz).
Literatura
Filmografia:
Nanuk z północy – Robert Flaherty
Takiego pięknego syna urodziłam – Marcin Koszałka
Muzykanci – Kazimierz Karabasz
Rodzina człowiecza – Władysław Ślesicki
Gadające głowy – Krzysztof Kieślowski
Życiorys – Krzysztof Kieślowski
Arizona – Ewa Borzęcka
Nie płacz – Grzegorz Królikiewicz
Wdech-wydech – Bogdan Dziworski, Zbigniew Rybczyński
Idę – Józef Robakowski
Literatura:
1. Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk-Słupsk 2004.
2. Mirosław Przylipiak, Kino bezpośrednie 1960-1963, Gdańsk 2007.
3. Kazimierz Karabasz, Cierpliwe oko, Warszawa 1979; Bez fikcji, Warszawa 1985.
4. Krzysztof Kieślowski: O sobie, Warszawa 1997.
5. Daniel Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008.
6. Jerzy Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008.
7. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008.
8. Tom Kingdon, Sztuka reżyserii filmowej, Warszawa 2008.
9. Steven D. Katz, Reżyseria filmowa ujęcie po ujęciu, Warszawa 2007.
10. Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa 2008.
11. Stephen Book, Podręcznik dla aktorów. Techniki improwizacji dla profesjonalnych aktorów filmu, teatru i telewizji, Warszawa 2006.
12. Lidia Zonn: O montażu w filmie, Warszawa 2001.
W cyklu 2021/22_L:
S.C. Bernard, Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie, Warszawa 2011
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: