Międzykulturowe wymiary twórczości artystycznej WH-KU-M-II-1-MieWym
Namacalnym efektem twórczości artystycznej jest dzieło sztuki. Wokół dzieła sztuki będziemy skupiać nasze zainteresowania w trakcie zajęć Międzykulturowe wymiary twórczości artystycznej. Janusz Sławiński twierdzi, że dzieła stanowią obiekty graniczne. Funkcjonują w obszarze czytelnym w danej kulturze i obszarze, który jest nieczytelny. Będziemy szukali tych wymiarów działa sztuki, które powiększają jego obszar czytelności. Problematyka zajęć:
1-2. międzykulturowość, wielokulturowość, pluralizm kulturowy, polietniczność... - próba definicji
3. twórczość jako źródło kultury
4-5. twórca jako wytwórca
6-7. kto to jest Inny?
8-9. mit
10. artyzm
11. wirtuozeria
12. kod dzieła sztuki
13-14. interpretacja
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
po zajęcia z Międzykulturowych wymiarów twórczości artystycznej Student:
zna w pogłębionym stopniu najważniejsze pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem przedmiotowym modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa
potrafi samodzielnie planować i realizować proces dokształcania się i doskonalenia kompetencji zawodowych, a także inspirować i organizować proces uczenia się innych osób, wykorzystując wiedze zdobytą w ramach modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa
jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa przy planowaniu swojej działalności badawczej i zawodowej, odpowiadając na zapotrzebowanie społeczne i kierując się szeroko rozumianym interesem publicznym
Kryteria oceniania
Na ocenę niedostateczną: student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczna
Na ocenę dostateczną: zna na poziomie podstawowym najważniejsze pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem przedmiotowym realizowanego modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa; ze wsparciem opiekuna naukowego potrafi planować i realizować proces dokształcania się i doskonalenia kompetencji zawodowych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa
Na ocenę dobrą: zna w zadowalającym stopniu najważniejsze pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem przedmiotowym realizowanego modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa; potrafi samodzielnie planować i realizować proces dokształcania się i doskonalenia kompetencji zawodowych, stara się inspirować proces uczenia innych wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa
Na ocenę bardzo dobrą: zna w pogłębionym stopniu najważniejsze pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem przedmiotowym realizowanego modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa; potrafi samodzielnie planować i realizować proces dokształcania się i doskonalenia kompetencji zawodowych, stara się inspirować proces uczenia innych wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa; jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa przy planowaniu swojej działalności badawczej i zawodowej, odpowiadając na zapotrzebowania społeczne i kierując się szeroko rozumianym interesem społecznym.
Na ocenę końcowa składać się będzie aktywność na zajęciach oraz ocena z eseju/pracy semestralnej.
Literatura
Materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego umieszczone na platformie Moodle.
Z. Bauman, Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie, przekł. J. Margański, Kraków 2008 (tu rozdziały: Prawo do uznania, prawo do redystrybucji, Od równości do wielokulturowości)
R. Benedict, Integracja kultury w: Wzory kultury, przekł. J. Prokopiuk, Kraków 2019
R. Benedict, Jednostka i wzór kultury w: Wzory kultury, przekł. J. Prokopiuk, Kraków 2019
W. Benjamin, Dzieło sztuki w epoce jego reprodukowalności technicznej [w:] tegoż., Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy, Warszawa 2011
W. Benjamin, Twórca jako wytwórca. Mowa wygłoszona w Instytucie Badań nad Faszyzmem w Paryżu 27 kwietnia 1934 r. [w:] tegoż., Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy, Warszawa 2011
W.J. Burszta, Od wielokulturowości do międzykulturowości z monokulturą w tle w: Kultura Współczesna 2/2008
J. Campbell, Bohater o tysiącu twarzy, przekł. A. Jankowski, Poznań 1997 (tu: Prolog: Monomit)
J. Campbell, Potęga mitu. Rozmowy Billa Moyersa z Josephem Campbellem, oprac. B. S. Flowers, przekł. I. Kania, Kraków 1994 (tu cześć I: Mit a świat współczesny)
A. Finkielkraut, W stronę społeczeństwa wielokulturowego? w: Porażka myślenia, przekł. M. Ochab, Warszawa 1992
A Helman, Kino na pograniczu kultur, w: Kultura Współczesna 2/2011
A. Peterson Royce, Antropologia sztuk widowiskowych. Artyzm, wirtuozeria i interpretacja w perspektywie międzykulturowej, przekł. N. Moszkowicz (tu rozdziały: Wirtuozeria: maska nonszalancji, Artyzm: ucieleśnienie przejrzystości, Artyzm i odmienne stany świadomości)
R. Kapuściński, Ten Inny, Kraków 2006
A. Szahaj, Granice anarchizmu interpretacyjnego w: tegoż, O interpretacji, Kraków 2014
A. Szahaj, Paninterpretacjonalizm, czyli nie ma niczego w tekście, czego by pierwej nie było w kontekście (odpowiedź krytykom) w: tegoż, O interpretacji, Kraków 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: