Historia designu w Europie i Stanach Zjednoczonych WH-KU-M-II-1-HisDes
Kurs prezentuje genezę zjawiska artystyczno-kulturalnego jakim jest współczesny design oraz złożoną metodologię badań wzornictwa. Rozpoczyna się od zagadnień teoretycznych związanych z myślicielami i krytykami brytyjskimi ery postindustrialnej. Przybliża sylwetki Johna Ruskina i Williama Morrisa. Analizuje początki zjawiska oraz ich wpływ na powstanie dwóch najważniejszych szkół-ruchów artystycznych międzywojnia – De Stijl i Bauhausu, które stały się podwaliną współczesnego wzornictwa. Kurs przybliży wydarzenia, artystów oraz tendencje związane z narodzinami designu na Północy, która do dziś przoduje w zaawansowanej myśli wzorniczej - Alvara Aalto, Arne Jacobsena, Hansa Wegnera, Yrjo Kukkapuro. Jednocześnie studenci zapoznają się z designem amerykańskim, którego rozwój przebiegał w innym kierunku, przy użyciu innych materiałów - rozwój ergonomii, designu związanego w przestrzenią biurową oraz sylwetki najsłynniejszych projektantów takich jak Charles i Ray Eames. Na kursie zaprezentowani zostaną najważniejsi twórcy, projekty, nurty oraz firmy projektowe, które miały fundamentalny wpływ na kształtowanie się designu oraz jego obecny wymiar. Poruszone zostaną również zagadnienia ochrony wzoru przemysłowego, rynku produktów oryginalnych oraz „replik”. Kurs przedstawi również aparat naukowy oparty na podejściu interdyscyplinarnym, które pozwoli na pracę z dziełami z kręgu współczesnego wzornictwa oraz samodzielne prowadzenie badań.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
KU2_W09 Zna w pogłębionym stopniu najważniejsze pojęcia designu, teorie i
zasady postępowania zgodnie z obszarem badań teorii i krytyki designu
realizowanego w ramach modułu kształcenia.
KU2_U08 Potrafi samodzielnie planować i realizować proces
dokształcania się w obszarze wzornictwa i doskonalenia kompetencji zawodowych, a także inspirować i organizować proces uczenia się innych osób,
wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach realizowanego
modułu kształcenia w zakresie wzornictwa
KU2_K05 Jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych
podczas realizacji modułu design przy
planowaniu swej działalności badawczej i zawodowej,
odpowiadając na zapotrzebowania społeczne i kierując się
szeroko rozumianym interesem publicznym.
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA
na ocenę BDB - student zna świetnie zagadnienia dotyczące historii designu, ma uporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły na podstawie materiału wizualnego.
na ocenę DB - student zna dobrze zagadnienia dotyczące historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi częściowo rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły na podstawie materiału wizualnego.
na ocenę DST - student podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, ma problemy z rozpoznaniem i nazwaniem projektantów/szkół na podstawie materiału wizualnego.
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
Charlotte Fiell, Peter Fiell, Design. Historia Projektowania, Arkady: Warszawa 2015.
Irma Kozina, Polski Design, SBM: Katowice 2014.
Elizabeth Wilhide [red.], Historia designu, Arkady: Warszawa 2017.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (fragmenty)
Jacek Mrowczyk [red.], Widzieć / Wiedzieć. Wybór Najważniejszych Tekstów o Designie, Karakter: Kraków 2011.
Penny Sparke, Historia Wzornictwa, Arkady: Warszawa 2012.
Dejan Sudjic, B jak Bauhaus. Alfabet Współczesności, Karakter: Kraków 2014.
Dejan Sudjic, Język rzeczy, Karakter: Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: