Warsztat krytyka teatralnego WH-KU-M-I-2-WarKrytT
Zajęcia mają na celu nauczenie studentów pisania recenzji teatralnych. Zajęcia poświęcone są teorii gatunku, elementom analizy spektaklu. Głównym trzonem zajęć jest praca nad powstającym tekstem recenzji ze spektaklu teatralnego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: uczestnictwo zajęciach - 30 godzin
przygotowanie recenzji - 30 godzin
czytanie lektur - 30 godzin | W cyklu 2021/22_Z: Udział w zajęciach - 60 h
Pisanie recenzji - 20 h
oglądanie spektakli 10 h |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Zna podstawową terminologię z zakresu wiedzy o dramacie i teatrze współczesnym oraz rozumie główne zjawiska w teatrze współczesnym,
Zna współczesne metody i sposoby analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, plastycznego i filmowego,
Zna podstawowe teorie, metody i zasady postępowania zgodnie z obszarem wybranego modułu literaturoznawczego,
Potrafi opracować wyniki własnych badań i wyrazić je w postaci wypowiedzi pisemnej oraz ustnej w języku polskim,
Jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności na rzecz środowiska społecznego.
Kryteria oceniania
Bardzo dobry - student umie najpisać recenzję teatralną w dowolnym gatunku, zarówno prasową, branżową, jak i eseistyczną,
Dobry – student umie napisać recenzję prasową i branżową.
Dostateczny - student umie napisać recenzję prasową.
Niedostateczny – student nie umie napisać recenzji teatralnej.
Oceniane będzie zaangażowanie na zajęciach, jak również umiejętność pisania i oceniania innych tekstów.
OPIS ECTS.
30 godzin - udział w zajęciach
20 godzin - przygotowanie recenzji
25 godzin - lektura i analiza bibliografii
75 godzin: 30 godzin = 2 punkty ECTS
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
A. Wanat, Pochwała teatru, Warszawa 1997.
J. Sieradzki, Widok przez scenę, Warszawa 2019.
J. Kopciński, Powrót “Dziadów”, Warszawa-Kraków 2016.
J. Majcherek, Niedoskładanka, Warszawa-Kraków 2016.
J. Kowalska, Spacer po barykadach, Warszawa-Kraków 2014.
J. Koenig, Kto ma mieć pomysły?, Warszawa-Kraków 2014.
Widowisko-teatr-dramat, red. E. Wąchocka, Katowice 2010.
Szkice o krytyce teatralnej, red. E. Udalska, Katowice 1981.
K. Kowalewicz, Teatr i odbiorca-przygotowanie do teorii odbioru dzieła teatralnego, Łódź 1993.
M. Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, Warszawa 2007; Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991; C. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2005; H-T, Lehman, Teatr postdramatyczny, przeł. D. Sajewska, M. Sugiera, Kraków 2004; T. Kowzan, O autonomiczności sztuki widowiskowej, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, t. II, Wrocław 2003; D. Ratajczak, Teatralność i sceniczność, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, Wrocław 2003, t. I; P. Brook, Pusta przestrzeń, wstęp Z. Hübner, przeł. W. Kalinowski, Warszawa 1981; P. Brook, Ruchomy punkt, przeł. E. Guderian-Czaplińska i G. Ziółkowski, Wrocław-Poznań 2004.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: