Poprawność językowa w praktyce WH-KU-M-I-2-PopJezPr
Konwersatorium z poprawności językowej w praktyce poświęcone jest wybranym zagadnieniom związanym z normą językową i zachowaniami językowymi osób posługujących się językiem polskim. Podstawą zajęć są przykładowe użycia języka (m.in. dostrzeżone przez studentów) i kwestie językowe ważne współcześnie. Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z szeroko pojętymi zagadnieniami dotyczącymi poprawności językowej oraz przedstawienie kryteriów poprawności środków językowych, a mianowicie: kryterium narodowego, gramatycznego, formalno-logicznego, literacko-autorskiego, geograficznego. Student rozpoznaje zewnętrzno-językowe i wewnętrzno-językowe kryteria poprawności językowej. Student potrafi zrozumieć względność powyższych kryteriów w komunikacji oraz uzasadnić znaczenie terminu 'uzus' czy kryterium skuteczności.
Ponadto student nabywa praktycznych umiejętności rozpoznawania i interpretacji zmian językowych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Udział w zajęciach: 30 godzin.
Samodzielne przygotowywanie się do zajęć: 20 godzin
Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 25 godzin. | W cyklu 2023/24_L: Opis ECTS:
obecność na zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń -15 godz.
konsultacje -10 godzin
przygotowanie felietonu - 15 godzin
suma: 70 godzin/25 ~ 3 pkt ECTS
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
KU1-W10: student zna i rozumie zagadnienia związane ze współczesną normą językową oraz orientuje się w spektrum obecnie ważnych kwestii poprawnościowych
KU1_U10: student potrafi korzystać ze źródeł informacji na temat współczesnych zagadnień poprawnościowych i wyciągać wnioski z prezentowanych w nich opinii
KU1_ K06: student jest przygotowany do analizy i oceny poprawności językowej wypowiedzi, np. w trakcie działań redaktorskich, wydawniczych czy kreatywnych
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student zna i rozumie współczesne zagadnienia funkcjonowania normy językowej, jej zmian, związanych z nią kontrowersji i różnych rozwiązań, wykorzystując właściwe źródła informacji na ten temat i będąc gotowym do analizy i oceny zajwisk z tego zakresu.
Na ocenę dobrą student zna większość współczesnych problemów poprawnościowych, umie się posłużyć wiarygodnymi źródłami informacji na ich temat i próbuje samodzielnie analizować i oceniać ważne zjawiska językowe.
Na ocenę dostateczną student wykazuje się podstawową orientacją w istotnych dzisiaj problemach poprawności językowej, potrafi znaleźć źródła informacji na te tematy i z pomocą innej osoby próbować zidentyfikowac ważne kwestie poprawnościowe.
Praca na zajęciach polega na udziale w nich, aktywnym uczestnictwie, samodzielnym zbieraniu materiału językowego oraz przygotowaniu pracy zaliczeniowej, polegające na napisaniu felietonu o tematyce językowej lub komentarzu normatywnym do dwóch wybranych innowacji jezykowych.
Literatura
Wybrane dostępne publikacje poprawnościowe, m.in. drukowane, a także online, w tym materiał poradni poprawnościowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: