Etyka - kulturoznawstwo WH-KU-K-E
Treści merytoryczne: zagadnienia metaetyczne; etyka – definicja, dyscypliny pokrewne; moralność i etyka; rozumienie osoby; doświadczenie moralności; doświadczenie osoby; najważniejsze ujęcia etyki: eudajmonizm, utylitaryzm, deontonomizm, personalizm; prawda a moralność; rozumienie wolności; sumienie; szczęście i szczęśliwość; cnoty kardynalne; samostanowienie i samospełnienie osoby ludzkiej; odpowiedzialność za siebie i za innych.
Metody oceny:
Ocenie podlegają:
- aktywność podczas zajęć (zdolność do merytorycznej dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów);
- przygotowanie ustnej lub pisemnej prezentacji wskazanych na zajęciach tematów;
- umiejętność krytycznej lektury tekstu etycznego;
- sprawdzian wiedzy i rozumienia na egzaminie pisemnym lub ustnym (do ustalenia).
K. Gryżenia
Treści merytoryczne:
1. Etyka nauką filozoficzną, definicje etyki i ich wyjaśnienie
2. Moralność jedną z dziedzin kultury
3. Moralność a etyka
4. Pochodzenie norm etycznych (etyka laicka i religijna)
5. Znaczenie tzw. "etyki naukowej"
6. Historyczne ujęcie etyki (ważniejsze teorie etyczne w poszczególnych epokach historycznych)
7. Filozoficzne (antropologiczne) podstawy etyki
8. Rozumienie osoby (poznanie, miłość, wolność, podmiotowość prawa, zupełność, godność)
9. Sprawności moralne (cnoty) a rozwój osoby ludzkiej (samostanowienie i samospełnienie osoby, odpowiedzialność za siebie i za innych)
10. Chrześcijańska i Oświeceniowa wizja Boga i człowieka oraz wynikające z nich konsekwencje etyczne
11. Wartości chrześcijańskie a wartości liberalne
12. Etyka normatywna i postmodernistyczna (stałość i konsekwencja postępowania w tych koncepcjach)
13. Moralność i wychowanie (relacja nauczyciel - uczeń w wybranych nurtach myślowych)
14. Jaka etyka dla przyszłości kultury europejskiej?
15. Niektóre współczesne problemy: aborcja, eutanazja, "uporczywa terapia", in vitro itp.
Metody oceny: aktywność na zajęciach i końcowe kolokwium
Poziom przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1. potrafi określić specyfikę problematyki moralnej (w odróżnieniu od psychologicznej, społecznej, prawnej);
2. zna filozoficzne (antropologiczne) podstawy etyki;
3. potrafi analizować problemy moralne występujące w kulturze i życiu społecznym;
4. ma zdolność krytycznej oceny i dyskutowania kontrowersyjnych problemów moralnych.
5. potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych
ECTS
liczba ECTS - 2 (1 ECTS = 25/30 godz.)
wykłady - 30 godz.
przygotowanie do zajęć (prezentacja), lektury - 15 godz.
przygotowanie do egzaminu - 15 godz.
suma godzin - 60
Literatura
Witold Starnawski - LITERATURA
A. Podręcznik
W. Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, UKSW, Warszawa 2011.
B. Literatura podstawowa
K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, TN KUL Lublin 1982;
K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983;
J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I-II, TN KUL Lublin 1986.
C. Literatura pomocnicza:
W. Chudy, Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, TN KUL, Lublin 2009;
A. Frossard, Rozmowy z Janem Pawłem II, Znak, Kraków 1982;
Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005;
J. Maritain, Dziewięć wykładów o podstawowych pojęciach filozofii moralnej, RW KUL, Lublin 2001;
T. Styczeń J. Merecki, ABC etyki, RW KUL, Lublin 2001;
R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, RW KUL, Lublin 2000.
D. Lektury pomocnicze do prezentacji
Isaiach Berlin, Cztery eseje o wolności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994;
Wojciech Chudy, Filozofia kłamstwa, Volumen, Warszawa 2003;
Jean Guitton, Kobieta, miłość, rodzina, PAX, Warszawa 1994;
Harry Gordon Frankfurt, O prawdzie, Bela Med., Krosno 2008;
Erich Fromm, Mieć czy być, Rebis, Poznań 2009;
Erich Fromm, O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007;
L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009;
Zbyszko Melosik, Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006;
Josef Pieper, O miłości, PAX Warszawa 1983;
Richard Rorty, Gianni Vattimo, Przyszłość religii, Eidos, Kraków 2010;
Clive Staples Lewis, Cztery miłości, PAX, Warszawa 1962;
Władysław Tatarkiewicz, O szczęściu. Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 1979;
Witold Starnawski, Prawda jako zasada wychowania, UKWS, Warszawa 2008
Kazimierz Gryżenia - LITERTURA
J. Galarowicz, Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992, s. 584-634; K. Gryżenia, Chrześcijańska przeszłość dla kultury integrującej się Europy, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 11, nr 1, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania, Łódź 2008, s. 123-134; K. Gryżenia, Kompetencje wychowawcze nauczyciela i jego odpowiedzialność za ucznia w niektórych nurtach myślowych, w: Kompetencje współczesnego nauczyciela, red. K. Żegnałek, Warszawa 2008, s. 139-157; K. Gryżenia, Odmienność współczesną normą -wybrane ujęcia filozofii wychowania, w: Wobec odmienności...? Pedagogiczne konotacje, red. M. Dycht i L. Marszałek, Warszawa 2008, s. 36-48; K. Gryżenia, Współczesna moralność bez etyki?, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 12, nr 1, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania, Łódź 2009, s. 205-217; K. Gryżenia, Zagrożenia podmiotowości człowieka, "Logos i ethos" 1(30)2011, s. 215-234; Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005, s. 11-21, 41-57, 97-104; P. Jaroszyński, Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1997; K. Krajewski, Etyka jako filozofia pierwsza. Doświadczenie normatywnej mocy prawdy źródłem i podstawą etyki, Lublin 2006; R. McInerny, Zagadnienie etyki chrześcijańskiej, przeł. R. Mordacki, Kęty 2004; Moralność i etyka w ponowoczesności, red. Z. Sareło, Warszawa 1996; H. Skorowski, Wartości chrześcijańskie a wartości liberalne. Zgodność czy rozbieżność, "Seminare. Poszukiwania naukowe" 24(2007), s. 279-297; R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000; W. Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, Warszawa 2011; T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, Lublin 2001; T. Ślipko, Etos chrześcijański - zarys etyki ogólnej, Kraków 1974; Wartości moralne w kontekście współczesnego sekularyzmu, red. J. Gocko, Lublin 2007;
K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983; J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I-II, Lublin 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: