Główne problemy estetyki współczesnej WH-KU-II-2-ProbEst-W
Wykład przybliża główne zagadnienia estetyki współczesnej w oparciu o teorię explicite - skupiającą się na tekstach z dziedziny estetyki oraz uwzględnia genezę tejże nauki. Kurs obejmuje historię myśli estetycznej wraz z jej głównymi przedstawicielami - Ingardenen, Sepanmaaą, Tatarkiewiczem, Welshem, Sartrem, Dufrennem. Przybliża studentom kwestie multidyscyplinarności w ujęciu estetyki XX wieku oraz jej uniezależnienie się od filozofii i nauk o sztuce. W toku kursu studenci poznają zagadnienia systemów filozoficznych, filozofów i teoretyków sztuki, które stanowiły genezę myśli estetycznej. Podwalinę metodologiczną wykładu stanowi prezentacja i wyjaśnienie głównych kwestii związanych z aparatem naukowym estetyki - przeżycia estetycznego, najważniejszych systemów estetycznych, metod badawczych estetyki. Studenci zapoznani są z kwestiami antyestetyki i antysztuki oraz związanym z nimi aparatem pojęciowym. Omawiane są definicje artysty i dzieła sztuki w ujęciu proponowanym przez estetyków. Kurs analizuje również kwestie związane estetyką współczesną takie jak ekoestetyka, estetyka informacyjna czy estetyka konsumencka.
W cyklu 2021/22_Z:
Wykład przybliża główne zagadnienia estetyki współczesnej w oparciu o teorię explicite - skupiającą się na tekstach z dziedziny estetyki oraz uwzględnia genezę tejże nauki. Kurs obejmuje historię myśli estetycznej wraz z jej głównymi przedstawicielami - Ingardenen, Sepanmaaą, Tatarkiewiczem, Welshem, Sartrem, Dufrennem. Przybliża kwestie multidyscyplinarności w ujęciu estetyki XX wieku oraz jej uniezależnienie się od filozofii i nauk o sztuce. W toku kursu omawiane są zagadnienia systemów filozoficznych, filozofów i teoretyków sztuki, które stanowiły genezę myśli estetycznej. Podwalinę metodologiczną wykładu stanowi prezentacja i wyjaśnienie głównych kwestii związanych z aparatem naukowym estetyki - przeżycia estetycznego, najważniejszych systemów estetycznych, metod badawczych estetyki. Poruszane są również kwestie antyestetyki i antysztuki oraz wiązany z nimi aparat pojęciowy. Omawiane zostają definicje artysty i dzieła sztuki w ujęciu proponowanym przez estetyków. Kurs przybliża również kwestie związane estetyką współczesną takie jak ekoestetyka, estetyka informacyjna, feministyczna czy estetyka konsumencka. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
KU2_W02 student ma pogłębioną wiedzę w zakresie metodologii badań nauk humanistycznych w obszarze estetyki i wybranych nauk społecznych w oparciu o ogólną metodologię nauk.
KU2_W04 student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat teorii estetyki oraz jej rozwoju i miejsca w kulturze.
KU2_K01 student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i pogłębiania wiedzy z zakresu estetyki.
Kryteria oceniania
ocena bardzo dobra: student bez problemów omawia kwestie poruszane na wykładzie, korzystając poprawnie z nabytego aparatu pojęciowego. Zna i rozumie najważniejsze ujęcia estetyki, jej przedstawicieli. Potrafi globalnie wyjaśnić miejsce estetyki i antyestetyki w badaniach nad sztuką współczesną. Rozumie sposoby badań estetycznych i różne ujęcia metodologiczne. Swój wywód opiera o merytorycznie dobrane przykłady.
ocena dobra: student omawia kwestie poruszane na wykładzie, korzystając z nabytego aparatu pojęciowego z nielicznymi uchybieniami. Zna i rozumie najważniejsze ujęcia estetyki, jej przedstawicieli. Potrafi wyjaśnić miejsce estetyki i antyestetyki w badaniach nad sztuką współczesną. Rozumie sposoby badań estetycznych i różne ujęcia metodologiczne. Wywód może być oparty o przykłady z zajęć.
ocena dostateczna: student omawia najważniejsze kwestie poruszane na wykładzie, wykorzystanie aparatu pojęciowego stanowi duży problem. Zna wybrane ujęcia estetyki oraz selektywnie przywołuje najważniejszych przedstawicieli. Potrafi częściowo omówić miejsce estetyki i antyestetyki w badaniach nad sztuką współczesną. Zna sposoby badań estetycznych i różne ujęcia metodologiczne. Ma trudności w oparciu wywodu o merytorycznie właściwe przykłady.
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
W cyklu 2021/22_Z:
Maria Gołaszewska, Estetyka i antyestetyka, Warszawa 1984. |
W cyklu 2022/23_Z:
Maria Gołaszewska, Estetyka i antyestetyka, Warszawa 1984. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
n/d |
W cyklu 2022/23_Z:
n/d |
W cyklu 2023/24_Z:
n/d |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: