Seminarium magisterskie WH-KU-II-1-SemMgr-L
Cele przedmiotu: opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy magisterskiej i udział studentów w badaniach. Poznanie podstawowych form i sposobów kształtowania pisemnej wypowiedzi naukowej, rozwijanie i ugruntowywanie umiejętności prowadzenia kwerend bibliograficznych, sporządzania bibliografii podmiotowej i przedmiotowej, umiejętność edytorskiego opracowania tekstu naukowego, umiejętność wykorzystywanie źródeł naukowych, znajomość zasad cytowania, umiejętność redagowania przypisów i indeksów. Nabycie umiejętności samodzielnego studiowania materiałów źródłowych i ich selekcjonowania dla potrzeb pracy magisterskiej. Podstawowe umiejętności dotyczące konstruowania wywodu naukowego: stawiania tezy, prowadzenia myśli, dowodzenia.
Umożliwia studentom udział w badaniach.
Wymagania wstępne: pełny zakres wiedzy i umiejętności studenta, który ukończył I rok studiów licencjackich, przewidziany programem studiów.
Umożliwia studentom udział w badaniach.
Treści merytoryczne:
Warsztat naukowy współczesnego humanisty. Zasady przygotowywania i wykorzystywania opracowań naukowych. Zasady konstruowania wywodu naukowego. Zasady edytorskie humanistycznych prac naukowych. Elementy stylistyki tekstu naukowego. Kompozycja pracy magisterskiej.
Metody oceny: ocena ciągła przygotowania do seminarium.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Przygotowanie pracy magisterskiej opartej na wszechstronnej i pogłębionej wiedzy z zakresu kulturoznawstwa z charakterystyczną dlań inter- i wielo-dyscyplinarnością na podstawie umiejętności nabytych w czasie studiów w poczuciu odpowiedzialności za społeczne znaczenie pracy kulturoznawcy.
Efekty uczenia się:
student zna w pogłębionym stopniu metodologię badań
właściwą kulturoznawstwu i naukom o kulturze oraz
pokrewnym dyscyplinom humanistycznym i
społecznym. Rozumie znaczenie logicznego,
rzetelnego i opartego na standardach etycznych
zorganizowania i przeprowadzenia procesu
-student zna główne trendy rozwojowe współczesnego
kulturoznawstwa i nauk o kulturze wraz z
kluczowymi zagadnieniami podejmowanymi na ich
gruncie; rozumie ich znaczenie jako wyrazu rosnącej
samoświadomości dyscypliny, a także odpowiedzi na
wyzwania współczesnego świata
-student potrafi w sposób samodzielny pozyskiwać
informacje z różnorodnych źródeł zastanych i
wywołanych, a także dokonywać krytycznej ich
oceny i wykorzystywać w odpowiednim kontekście
w zakresie odpowiadającym postępowaniu
badawczemu w obszarze kulturoznawstwa i nauk o
kulturze.
-student potrafi odpowiednio dobrać metody, a także
samodzielnie skonstruować narzędzia badawcze i
zastosować je w celu rozwiązania złożonych i
nietypowych problemów poznawczych z zakresu
kulturoznawstwa i nauk o kulturze.
-student potrafi opracować wyniki własnych badań z zakresu
kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz zaproponować
oryginalne rozwiązania złożonych i nietypowych problemów badawczych.
-student jest gotów do dokonania krytycznej oceny, rewizji
oraz korekty posiadanej wiedzy pod kątem jej
adekwatności względem najnowszych osiągnięć
teoretycznych z zakresu kulturoznawstwa, innych
nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin
humanistycznych i społecznych, uwzględniając przy
tym aktualne przemiany i zjawiska społeczno-kulturowe.
-student jest gotów do uznania znaczenia zdobytej wiedzy dla
rozwiązywania poznawczych i praktycznych
problemów oraz mierzenia się z wyzwaniami
wynikającymi z uwarunkowań aktualnej
rzeczywistości społeczno-kulturowej.
OPIS ECTS - 3 pkt
Udział w seminarium - 30h
Przygotowanie do seminarium - 30h
Konsultacje - 30h
Kryteria oceniania
Zaliczenie seminarium:
Zaliczenie seminarium (można uzyskać zaliczenie lub niezaliczenie) we wszystkich semestrach poza ostatnim odbywa się poprzez spełnienie wymogów odpowiednich dla danego seminarium (zależą od osoby prowadzącej seminarium). Zaliczenie ostatniego semestru seminarium odbywa się poprzez złożenie w dziekanacie ukończonej pracy.
Metody ćwiczeniowe oraz dyskusyjne (seminaria).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa
1.Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
2. Jolanta Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001.
3. Elżbieta Wierzbicka, Adam Wolański, Dorota Zdunkiewicz-Jedynak. Podstawy stylistyki i retoryki Warszawa 2008.
4. Literatura związana z problematyką poszczególnych seminariów - ustalana i podawana przez prowadzącego zajęcia.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: