Metodologia badań kulturoznawczych WH-KU-II-1-MetBadKul
Przedmiot rozpoczyna się od prób specyfikacji kulturoznawstwa na tle (1) nauki (w sensie "science") i (2) nauk humanistycznych i społecznych (po zwrocie antypozytywistycznym). Następnie zaprezentowane zostają konkretne tradycje i metody badawcze (zaczerpnięte m.in. z socjologii jakościowej czy antropologii kultury, przy każdorazowym nadaniu im kulturoznawczego rysu), m.in. metody badań jakościowych, metody związane z teorią ugruntowaną, hermeneutyczne i krytyczne metody badania dyskursu, metody narratologiczne, analiza materiałów wizualnych (wraz z wykorzystaniem technik wizualnych w badaniach), analiza kulturowa (M. Bal), metody badania przekazów medialnych, nowych mediów (netnografia) czy metody performatywne. Omówienie poszczególnych propozycji metodologicznych połączone będzie z pragmatyką badania: począwszy od pomysłu, przez planowanie, dobór próby, adekwatnych metod i narzędzi, uwzględnienie odpowiednich teorii i kategorii badawczych, przez samo badanie, na analizie i interpretacji wyników oraz przygotowaniu wniosków i ich prezentacji skończywszy. Studenci dowiedzą się również, jak ważne jest łączenie praktyk badawczych z innymi (np. artystycznymi czy interwencyjnymi), a także nadawanie swoim badaniom społecznej relewancji.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student/ka:
- Zna w pogłębionym stopniu metodologię badań
właściwą kulturoznawstwu (KU2_W01)
Zna na poziomie rozszerzonym specjalistyczną
terminologię z zakresu kulturoznawstwa (KU2_W03)
Jest gotów do dokonania krytycznej oceny, rewizji
oraz korekty posiadanej wiedzy(KU2_KO1)
Jest gotów do mierzenia się z wyzwaniami
wynikającymi z uwarunkowań aktualnej
rzeczywistości społeczno-kulturowej. (KU2_KO2)
Kryteria oceniania
- Zna w pogłębionym stopniu metodologię badań
właściwą kulturoznawstwu (KU2_W01)
na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze zna w pogłębionym stopniu metodologię badań właściwą kulturoznawstwu
• na ocenę dobrą: student dobrze zna w pogłębionym stopniu metodologię badań właściwą kulturoznawstwu
• na ocenę dostateczną: student dostatecznie zna w pogłębionym stopniu metodologię badań właściwą kulturoznawstwu
Zna na poziomie rozszerzonym specjalistyczną
terminologię z zakresu kulturoznawstwa (KU2_W03)
na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze na na poziomie rozszerzonym specjalistyczną terminologię z zakresu kulturoznawstw
• na ocenę dobrą: student dobrze na na poziomie rozszerzonym specjalistyczną terminologię z zakresu kulturoznawstw
• na ocenę dostateczną: student dostatecznie na na poziomie rozszerzonym specjalistyczną terminologię z zakresu kulturoznawstw
Jest gotów do dokonania krytycznej oceny, rewizji
oraz korekty posiadanej wiedzy(KU2_KO1)
na ocenę bardzo dobrą: student jest gotów do dokonania krytycznej oceny, rewizji oraz korekty posiadanej wiedzy korzystając z wiedzy zdobytek podczas zajęć oraz samodzielnie
• na ocenę dobrą: student jest gotów do dokonania krytycznej oceny, rewizji oraz korekty posiadanej wiedzy korzystając z wiedzy zdobytek podczas zajęć
• na ocenę dostateczną: student jest gotów do dokonania krytycznej oceny, rewizji oraz korekty posiadanej wiedzy, rozumiem jej sens, ale jej nie podejmuje.
Jest gotów do mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. (KU2_KO2)
na ocenę bardzo dobrą: student jest gotów do mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej bazując na wiedy zdobyrej podczas zajęć oraz samodzielnie.
• na ocenę dobrą: student jest gotów do mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej bazując na wiedy zdobyrej podczas zajęć.
na ocenę dostateczną: student jest gotów do mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej, rzoumie jej sens, ale jeszcze jej nie podejmuje.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: