Podstawy dialogu i polilogu kultur WH-KU-II-1-DialogPol
Konwersatorium ma na celu prezentację ujętych w literaturze w sposób emblematyczny (Conrad, Pirandello) sytuacji międzykulturowych. Służy wskazaniu i omówieniu najnowszych publikacji dotyczących wielo- i międzykulturowości. Koncentruje się ponadto na wskazaniu ogólnohumanistycznych (Nussbaum) i egzystencjalnych (Czyżewski) ujęć międzykulturowości, a także na wskazaniu roli komunikacji międzykulturowej w sferze estetycznej (Lessing) i w sferze poezji (Oakeshott). Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z postaciami filozofów, artystów, badaczy etc. podejmujących w swej twórczości problematykę dialogu i polilogu kultur.(Lessing, Ibn Chaldun). Osobny blok zajęć unaocznia problemy w nawiązywaniu dialogu międzykulturowego we współczesnym zglobalizowanym świecie.
Tematyka zajęć:
1. Dialog w kulturze i religii. Zarys problematyki.
2. Kryteria dialogu międzykulturowego. Perspektywa europocentryczna.
3. Orientalizm.
3. Filozoficzne koncepcje dialogu międzykulturowego i międzyreligijnego.
4. Literatura jako przestrzeń dialogu pomiędzy kulturami.
5. Sztuka (teatr, film, i in.) jako przestrzeń praktyk międzykulturowych.
6. Problemy praktyczne w nawiązywaniu dialogu międzykulturowego.
7. Emigracja / imigracja a dialog i polilog kultur.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2018/19_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
KU2_W05 student zna w pogłębionym stopniu kluczowe koncepcje teoretyczne z zakresu teorii międzykulturowości i komunikacji międzykulturowej. Zna religijne, społeczne i polityczne podstawy własnego i odmiennych systemów kulturowych.
KU2_W06 student zna kluczowe zjawiska i przeobrażenia w obrębie kul
tury współczesnej, rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Zna najważniejsze koncepcje teoretyczne służące do ich wyjaśnienia.
KU2_U05 student potrafi zainicjować i prowadzić debatę na specjalistyczne tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, wykorzystując kluczowe pojęcia i teorie wypracowane na gruncie tych dyscyplin i odnosząc je do aktualnych zjawisk i procesów społeczno-kulturowych.
KU2_K02 student jest gotów do uznania znaczenia zdobytej wiedzy dla rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów oraz mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
OPIS ECTS - 3 pkt
Udział w konwersatorium - 30h
Przygotowanie do konwersatorium - 30h
Konsultacje - 20 h
Przygotowanie do zaliczenia na ocenę - 20h
razem: 100 h
Kryteria oceniania
Metody wykorzystywane na zajęciach:
- elementy wykładu,
- dyskusja,
- praca w grupach,
- praca z tekstem źródłowym.
Wymagany aktywny udział w ćwiczeniach. Na zajęciach obowiązuje znajomość lektur.
Szczegółowy opis kryteriów na stopień:
KU2_W05
Na ocenę bdb (5) student zna w pogłębionym stopniu kluczowe koncepcje teoretyczne z zakresu teorii międzykulturowości i komunikacji międzykulturowej. Zna religijne, społeczne i polityczne podstawy własnego i odmiennych systemów kulturowych.
Na ocenę db (4) student dość dobrze zna kluczowe zjawiska i przeobrażenia w obrębie kultury współczesnej, wystarczająco dobrze rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Dość dobrze zna najważniejsze koncepcje teoretyczne służące do ich wyjaśnienia.
Na ocenę dst (3) student orientuje się wśród kluczowych zjawisk i przeobrażeń w obrębie kultury współczesnej, w stopniu dostatecznym rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Orientuje się w najważniejszych koncepcjach teoretycznych służących do ich wyjaśnienia.
Na ocenę ndst (2) student nie zna kluczowych zjawisk i przeobrażeń w obrębie kultury współczesnej, nie rozumie ich uwarunkowań (politycznych, ekonomicznych, społecznych) oraz konsekwencji. Nie zna najważniejszych koncepcji teoretycznych służących do ich wyjaśnienia.
KU2_W06
Na ocenę bdb (5) student zna kluczowe zjawiska i przeobrażenia w obrębie kultury współczesnej, rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Zna najważniejsze koncepcje teoretyczne służące do ich wyjaśnienia.
Na ocenę db (4) student dość dobrze zna kluczowe zjawiska i przeobrażenia w obrębie kultury współczesnej, dość dobrze rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Zna najważniejsze koncepcje teoretyczne służące do ich wyjaśnienia.
Na ocenę dst (3) student jest zorientowany w kluczowych zjawiskach i przeobrażeniach w obrębie kultury współczesnej, na ogół rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Jest zorientowany w najważniejszych koncepcjach teoretycznych służących do ich wyjaśnienia.
Na ocenę ndst (2) student nie zna kluczowych zjawisk i przeobrażeń w obrębie kultury współczesnej, nie rozumie ich uwarunkowań (politycznych, ekonomicznych, społecznych) oraz konsekwencji. Nie zna najważniejszych koncepcji teoretycznych służących do ich wyjaśnienia.
KU2_U05
Na ocenę bdb (5) student znakomicie potrafi zainicjować i prowadzić debatę na specjalistyczne tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, wykorzystując kluczowe pojęcia i teorie wypracowane na gruncie tych dyscyplin i odnosząc je do aktualnych zjawisk i procesów społeczno-kulturowych.
Na ocenę db (4) student potrafi zainicjować i prowadzić debatę na specjalistyczne tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, wykorzystując kluczowe pojęcia i teorie wypracowane na gruncie tych dyscyplin i odnosząc je do aktualnych zjawisk i procesów społeczno-kulturowych.
Na ocenę dst (3) student w stopniu wystarczającym na ocenę pozytywną potrafi zainicjować i prowadzić debatę na specjalistyczne tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, wykorzystując kluczowe pojęcia i teorie wypracowane na gruncie tych dyscyplin i odnosząc je do aktualnych
zjawisk i procesów społeczno-kulturowych.
Na ocenę ndst (2) student nie potrafi zainicjować i prowadzić debaty na specjalistyczne tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze; nie zna kluczowych pojęć i nie potrafi wykorzystać kluczowych teorii, wypracowanych na gruncie tych dyscyplin.
KU2_K02
Na ocenę bdb (5) student jest w pełni gotów do uznania znaczenia zdobytej wiedzy dla rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów oraz mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
Na ocenę db (4) student jest gotów do uznania znaczenia zdobytej wiedzy dla
rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów
oraz mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
Na ocenę dst (3) student deklaruje chęć uznania znaczenia zdobytej wiedzy dla
rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów
oraz mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
Na ocenę ndst (2) student nie uznaje znaczenia zdobytej wiedzy dla
rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów
oraz mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
Literatura
Joseph Conrad, Amy Foster, w: Dzieła wybrane, PIW, Warszawa 1987, t. VII.
Luigi Pirandello, Daleko, w: Czarny szal, Czytelnik, Warszawa 1958
Kultury świata w dialogu, red. Anna Czajka, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011, w druku.
Krzysztof Czyżewski, Linia powrotu. Zapiski z pogranicza, Pogranicze, Sejny 2008.
Monika Bułaj, Boży ludzie. Podróż po kres Europy, Bosz, Warszawa 2011.
Martha C. Nussbaum, W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy wykształcenia ogólnego, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008.
Michael Oakeshott, Poezja i jej głos w rozmowie ludzkości, w: idem, Wieża Babel i inne eseje, Fundacja Aletheia, Warszawa 1999, s. 243-296.
Gotthold Efraim Lessing, Natan Mędrzec, Universitas, Kraków 2002.
Józef Bielawski, Ibn Chaldun, Wiedza Powszechna, Warszawa 1999.
Estetyka chińska, Universitas, Kraków 2007 lub inny tom z serii „Estetyki świata” (Estetyka Afryki, Estetyka japońska, Estetyka Indian Ameryki Południowej, Estetyka Aborygenów australijskich).
Andrzej Basista, Opowieści budynków. Architektura czterech kultur, Warszawa-Kraków 1995
Karl Jaspers, Autorytety: Sokrates, Budda, Konfucjusz, Jezus, KR, Warszawa, 2000.
„Inni są tak jak my istotami myślącymi”. Początki, etapy, problemy i zadania filozofii międzykulturowej, Franz Martin Wimmer w rozmowie z Anną Czajką, w druku.
Wielkie Księgi ludzkości, pod red. Anny Czajki, Warszawa 2014.
W cyklu 2020/21_L:
A. Czajka, Międzykulturowość i filozofia, Warszawa 2016. A. Czajka, Kultura jako rozmowa. Problemz porozumienia międzykulturowego i międzyreligijnego, Warszawa 2020. Agnieszka Kozyra, Filozofia nicości Nishidy Kitarō, Wydawnictwo Nozomi, Warszawa 2007. "Polylog. Zeitschrift fuer interkulturelles Philosophieren" (Wien), online: http://www.polylog.net/start, wersja niemiecka i angielska |
Uwagi
W cyklu 2020/21_L:
ogólne przygotowanie kulturowznawcze |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: