Podstawy dialogu i polilogu kultur WH-KU-II-1-DialogPol
Ćwiczenia mają na celu omówienie podstaw dialogu i polilogu kultur w oparciu o perspektywę interdyscyplinarną: filozoficzną, językoznawczą i antropologiczną z odniesieniami do dialogu międzyreligijnego oraz międzykulturowego.
Tematyka zajęć:
1. Dialog w kulturze , filozofii i religii. Zarys problematyki.
2. Kultura, język, dialog,
2. Kryteria dialogu międzykulturowego. Perspektywa europocentryczna.
3. Orientalizm w ujęciu antropologicznym.
3. Filozoficzne koncepcje dialogu międzykulturowego i międzyreligijnego.
4. Literatura jako przestrzeń dialogu pomiędzy kulturami.
5. Sztuka (teatr, film, i in.) jako przestrzeń praktyk międzykulturowych.
6. Problemy praktyczne w nawiązywaniu dialogu międzykulturowego.
7. Emigracja / imigracja a dialog i polilog kultur.
8. myślenie i filozofie róśnych kultur, filozofia międzykulturowa.
W cyklu 2022/23_L:
Po ogólnym wprowadzeniu do tematu różnorodności kultur i sposobów myślenia omówione zostaną formy dialogu i polilogu kultur, a także zrekonstruowane ich historyczne realizacje. Omówione zostaną etapy formowania się myślenia międzykulturowego i sytuacje, w których okazuje się niezbędne. Omówione zostaną kultury świata ze wskazaniem na ich wyróżniki, a także Wielkie Księgi. Zaprezentowane zostaną na podstawie niedawno opublikowanej książki filozofie różnych kultur. Na wybranych przykładach problemów współczesnego świata podjęte zostaną rozważania na temat sposobów ich rozwiązywania w różnych tradycjach myślowych. Podjęte będą rozważania na temat myślenia o charakterze światowym odpowiadającego wymogom zróżnicowanej, lecz jednej ludzkości. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 30 godz. udział w zajęciach
30 godzin przygotowanie prezentacji
30 godzin przygotowanie do rozmowy zaliczeniowej | W cyklu 2023/24_L: Uczestnictwo w zajęciach - 15 h
Przygotowanie do zajęć- 60 h
Konsultacje- 10 h |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
KU2_W05 student zna w pogłębionym stopniu kluczowe koncepcje teoretyczne z zakresu teorii międzykulturowości i komunikacji międzykulturowej. Zna religijne, społeczne i polityczne podstawy własnego i odmiennych systemów kulturowych.
KU2_W06 student zna kluczowe zjawiska i przeobrażenia w obrębie kul
tury współczesnej, rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Zna najważniejsze koncepcje teoretyczne służące do ich wyjaśnienia.
KU2_U05 student potrafi zainicjować i prowadzić debatę na specjalistyczne tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, wykorzystując kluczowe pojęcia i teorie wypracowane na gruncie tych dyscyplin i odnosząc je do aktualnych zjawisk i procesów społeczno-kulturowych.
KU2_K02 student jest gotów do uznania znaczenia zdobytej wiedzy dla rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów oraz mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
Kryteria oceniania
Metody wykorzystywane na zajęciach:
- elementy wykładu,
- dyskusja,
- praca w grupach,
- praca z tekstem źródłowym.
Wymagany aktywny udział w ćwiczeniach. Na zajęciach obowiązuje znajomość lektur.
Szczegółowy opis kryteriów na stopień:
KU2_W05
Na ocenę bdb (5) student zna w pogłębionym stopniu kluczowe koncepcje teoretyczne z zakresu teorii międzykulturowości i komunikacji międzykulturowej. Zna religijne, społeczne i polityczne podstawy własnego i odmiennych systemów kulturowych.
Na ocenę db (4) student dość dobrze zna kluczowe zjawiska i przeobrażenia w obrębie kultury współczesnej, wystarczająco dobrze rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Dość dobrze zna najważniejsze koncepcje teoretyczne służące do ich wyjaśnienia.
Na ocenę dst (3) student orientuje się wśród kluczowych zjawisk i przeobrażeń w obrębie kultury współczesnej, w stopniu dostatecznym rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Orientuje się w najważniejszych koncepcjach teoretycznych służących do ich wyjaśnienia.
Na ocenę ndst (2) student nie zna kluczowych zjawisk i przeobrażeń w obrębie kultury współczesnej, nie rozumie ich uwarunkowań (politycznych, ekonomicznych, społecznych) oraz konsekwencji. Nie zna najważniejszych koncepcji teoretycznych służących do ich wyjaśnienia.
KU2_W06
Na ocenę bdb (5) student zna kluczowe zjawiska i przeobrażenia w obrębie kultury współczesnej, rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Zna najważniejsze koncepcje teoretyczne służące do ich wyjaśnienia.
Na ocenę db (4) student dość dobrze zna kluczowe zjawiska i przeobrażenia w obrębie kultury współczesnej, dość dobrze rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Zna najważniejsze koncepcje teoretyczne służące do ich wyjaśnienia.
Na ocenę dst (3) student jest zorientowany w kluczowych zjawiskach i przeobrażeniach w obrębie kultury współczesnej, na ogół rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Jest zorientowany w najważniejszych koncepcjach teoretycznych służących do ich wyjaśnienia.
Na ocenę ndst (2) student nie zna kluczowych zjawisk i przeobrażeń w obrębie kultury współczesnej, nie rozumie ich uwarunkowań (politycznych, ekonomicznych, społecznych) oraz konsekwencji. Nie zna najważniejszych koncepcji teoretycznych służących do ich wyjaśnienia.
KU2_U05
Na ocenę bdb (5) student znakomicie potrafi zainicjować i prowadzić debatę na specjalistyczne tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, wykorzystując kluczowe pojęcia i teorie wypracowane na gruncie tych dyscyplin i odnosząc je do aktualnych zjawisk i procesów społeczno-kulturowych.
Na ocenę db (4) student potrafi zainicjować i prowadzić debatę na specjalistyczne tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, wykorzystując kluczowe pojęcia i teorie wypracowane na gruncie tych dyscyplin i odnosząc je do aktualnych zjawisk i procesów społeczno-kulturowych.
Na ocenę dst (3) student w stopniu wystarczającym na ocenę pozytywną potrafi zainicjować i prowadzić debatę na specjalistyczne tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, wykorzystując kluczowe pojęcia i teorie wypracowane na gruncie tych dyscyplin i odnosząc je do aktualnych
zjawisk i procesów społeczno-kulturowych.
Na ocenę ndst (2) student nie potrafi zainicjować i prowadzić debaty na specjalistyczne tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze; nie zna kluczowych pojęć i nie potrafi wykorzystać kluczowych teorii, wypracowanych na gruncie tych dyscyplin.
KU2_K02
Na ocenę bdb (5) student jest w pełni gotów do uznania znaczenia zdobytej wiedzy dla rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów oraz mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
Na ocenę db (4) student jest gotów do uznania znaczenia zdobytej wiedzy dla
rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów
oraz mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
Na ocenę dst (3) student deklaruje chęć uznania znaczenia zdobytej wiedzy dla
rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów
oraz mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
Na ocenę ndst (2) student nie uznaje znaczenia zdobytej wiedzy dla
rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów
oraz mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
Literatura
Anna Wierzbicka, Moje podwójne życie : dwa języki, dwie kultury, dwa światy
Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 3 (45), 73-93 1997-----
https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1997-t-n3_(45)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1997-t-n3_(45)-s73-93/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1997-t-n3_(45)-s73-93.pdf
Anna WIERZBICKA, Uniwersalia ugruntowane empirycznie, „Teksty Drugie” 2011 nr 1/2s. 13-30, http://tekstydrugie.pl/wp content/uploads/2016/06/c2ab2880fc3f554b795cee49901cd5bb.pdf
Wojciech Burszta, Antropologia kultury, Poznań 1998 (s.152)
Edward Said, Orientalizm, Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2018
Małgorzata Nalewajko, Społeczeństwa narodowe czy wielokulturowe: spoty o teorie i kształt rzeczywistości na marginesie "Społeczeństwa otwartego" G. Sartoriego, Dzieje Najnowsze 35/2, s. 177-190
https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Dzieje_Najnowsze_kwartalnik_poswiecony_historii_XX_wieku_/Dzieje_Najnowsze_kwartalnik_poswiecony_historii_XX_wieku_-r2003-t35-n2/Dzieje_Najnowsze_kwartalnik_poswiecony_historii_XX_wieku_-r2003-t35-n2-s177-190/Dzieje_Najnowsze_kwartalnik_poswiecony_historii_XX_wieku_-r2003-t35-n2-s177-190.pdf
MARIUSZ BARANOWSKI, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
„SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE” (Karla Poppera) JAKO KONSEKWENCJA STANOWISKA KRYTYCZNEGO RACJONALIZMU.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjbr_yqoLaEAxU6XfEDHc7cA9UQFnoECCAQAQ&url=http%3A%2F%2Fczasopisma.isppan.waw.pl%2Findex.php%2Fkis%2Farticle%2Fdownload%2F1584%2F1310%2F&usg=AOvVaw0pft_OPxtHaBGV-wmzrcB1&opi=89978449
Wojciech Borkowski, Mózg, umysł, kultura – memetyczny system adaptacyjny, „Teksty z Ulicy. Zeszyt memetyczny” 2018, nr 19,
https://www.researchgate.net/publication/331833269_Mozg_umysl_kultura_-_memetyczny_system_adaptacyjny
Magdalena Złocka-Dąbrowska, Cognitive and Neurocognitive Potentials of GA's Acts from the Scene of Language Origin, Załącznik Kulturoznawczy 9/2022,https://www.zalacznik.uksw.edu.pl/sites/default/files/ZK%202022%20035-049.pdf
W cyklu 2022/23_L:
Kultury świata w dialogu, red. nauk. Anna Czajka, Warszawa 2012. Wielkie Księgi ludzkości, red. nauk. Anna Czajka, Warszawa 2013. Anna Czajka, Międzykulturowość i filozofia, Warszawa 2016. Anna Czajka, Kultura jako rozmowa. Problemy porozumienia międzykulturowego i międzyreligijnego, Warszawa 2020. Badania myśli pozaeuropejskiej w Polsce, red. nauk. A. Czajka, Warszawa 2022. ęncyklika Fratelli tutti Giambattista Vico, Nauka nowa, przeł. J. Jakubowicz, Warszawa 1966. |
W cyklu 2023/24_L:
Krzysztof Skorulski, Ferdinand Ebner i miejsce filozofii dialogu w myśli katolickiej XX wieku Paedagogia Christiana1/27 (2011) – ISSN 1505-6872 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: