Antropologia współczesności WH-KU-II-1-AntWspol
Przedmiot koncentruje się na zrozumieniu współczesnych procesów kulturowych i ich wpływu na życie codzienne jednostek oraz społeczności. Głównym celem kursu jest przedstawienie kluczowych zagadnień i metod badawczych współczesnej antropologii oraz umożliwienie studentom rozwinięcia umiejętności analitycznych, pozwalających na dogłębną refleksję nad współczesnością.
W ramach kursu studenci zostaną zapoznani z genezą antropologii współczesności, jej specyfiką w kontekście szerszych badań kulturowych oraz z metodologią badania codziennych praktyk społecznych. Szczególny nacisk zostanie położony na rozwój umiejętności rozpoznawania i analizy symboli oraz znaczeń, które kształtują naszą rzeczywistość. Ważnym elementem kursu jest także zrozumienie, jak technologia – w tym komputery, przestrzeń wirtualna oraz media sieciowe – wpływa na codzienność i współczesne relacje międzyludzkie.
W ramach zajęć studenci będą realizować projekty badawcze, które pozwolą im na praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. Projekty te mają na celu identyfikację wyzwań współczesności, takich jak globalizacja, zmieniające się wzorce kulturowe, urynkowienie życia czy ekspansja technologii, oraz proponowanie oryginalnych rozwiązań badawczych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – Student zna specjalistyczną terminologię z zakresu antropologii codzienności, współczesnych teorii kulturowych oraz powiązanych dyscyplin, takich jak socjologia, filozofia, nauki o komunikacji i mediach. Student rozumie kluczowe wyzwania współczesnej cywilizacji, w tym wpływ globalizacji, technologii sieciowych, zmian kulturowych i urynkowienia, oraz potrafi je analizować w kontekście antropologii codzienności. Student ma wiedzę na temat metod badawczych stosowanych w antropologii współczesności, w tym gęstej partycypacji i analizy symboli.
Umiejętności - Student potrafi przeprowadzić badania nad współczesnymi zjawiskami kulturowymi, integrując różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne, a także zaproponować oryginalne rozwiązania złożonych problemów badawczych. Student potrafi skutecznie komunikować się na tematy związane z antropologią współczesności, zarówno z ekspertami, jak i z szerszym kręgiem odbiorców, dostosowując styl i poziom wypowiedzi do słuchaczy.
Kryteria oceniania
Stopień 5 (bardzo dobry)
Wiedza: Student wykazuje pełne opanowanie specjalistycznej terminologii i teorii z zakresu antropologii codzienności oraz pokrewnych dziedzin. Doskonale rozumie kluczowe wyzwania współczesności (globalizacja, technologie sieciowe, zmiany kulturowe) i potrafi je szeroko analizować, łącząc różne perspektywy dyscyplinarne.
Umiejętności: Student samodzielnie przeprowadza zaawansowane badania, stosując odpowiednie metody antropologiczne. Jego projekty badawcze są oryginalne, trafne i kompleksowo rozwiązują złożone problemy. Potrafi doskonale komunikować się na tematy specjalistyczne, dostosowując przekaz do odbiorców.
Ocena: 4.5 (dobry plus)
Wiedza: Student dobrze opanował terminologię i teorie, choć może zdarzyć się drobne niedociągnięcie w łączeniu kilku perspektyw naukowych. Rozumie wyzwania współczesnej cywilizacji i potrafi je analizować, chociaż jego odpowiedzi mogą nie być tak szczegółowe jak na ocenę bardzo dobrą.
Umiejętności: Student przeprowadza rzetelne badania i dobrze dobiera metody badawcze. Projekty są dobrze przemyślane, jednak nie wszystkie elementy mogą być w pełni oryginalne lub wyczerpujące. Komunikacja na tematy specjalistyczne jest klarowna, choć mniej zróżnicowana niż na ocenę bardzo dobrą.
Stopień 4 (dobry)
Wiedza: Student opanował najważniejsze terminy i teorie, choć może mieć trudności z integracją różnych perspektyw naukowych. Rozumie wyzwania współczesności, ale jego analizy mogą być powierzchowne lub niepełne.
Umiejętności: Badania są przeprowadzone poprawnie, metody są dobrane odpowiednio, jednak projekty mogą być bardziej standardowe, a ich rozwiązania mniej innowacyjne. Komunikacja specjalistyczna jest poprawna, lecz może brakować jej pewności i elastyczności.
Stopień: 3.5 (dostateczny plus)
Wiedza: Student wykazuje podstawową znajomość terminologii i teorii, jednak czasem nie w pełni rozumie bardziej zaawansowane koncepcje. Jego analiza wyzwań współczesności jest fragmentaryczna.
Umiejętności: Student przeprowadza badania z pewnymi trudnościami. Metody badawcze są dobrane odpowiednio, choć nie zawsze stosowane w sposób konsekwentny. Projekty są wykonane poprawnie, ale brak im oryginalności. Komunikacja na tematy specjalistyczne jest zrozumiała, choć bywa niepełna.
Ocena: 3.0 (dostateczny)
Wiedza: Student ma ograniczoną znajomość terminologii i teorii, jego rozumienie wyzwań współczesności jest powierzchowne. Nie potrafi skutecznie integrować różnych perspektyw naukowych.
Umiejętności: Student przeprowadza badania z wieloma błędami. Metody badawcze są źle dobrane lub niekonsekwentnie stosowane. Projekty są bardzo ogólnikowe, bez wyraźnego zastosowania wiedzy teoretycznej. Komunikacja na tematy specjalistyczne jest słaba i często niejasna.
Ocena: 2.0 (niedostateczny)
Wiedza: Student nie opanował podstawowej terminologii i teorii z zakresu antropologii codzienności. Nie rozumie wyzwań współczesności ani nie potrafi ich analizować.
Umiejętności: Student nie przeprowadza badań w sposób poprawny. Metody badawcze są nieodpowiednie, a projekty są niewłaściwie przygotowane i nie spełniają minimalnych wymagań. Komunikacja na tematy specjalistyczne jest bardzo słaba i niezrozumiała.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: