Wprowadzenie do problematyki międzykulturowości i dialogu kultur WH-KU-I-3-ProbKultu
Zadaniem zajęć jest wskazanie na centralne we współczesnym świecie znaczenie problematyki relacyjności międzyludzkiej i międzykulturowej. Przedmiotem uwagi staną się zagadnienia takie jak: tożsamość, naród, kultura narodowa, tolerancja, wielokulturowość, komunikacja międzykulturowa, dialog międzyreligijny, dialog międzykulturowy. Rozważanie poszczególnych zagadnień powiązane będzie z analizą i interpretacją wybranych tekstów im poświęconych i odniesieniem ich do sytuacji współczesnych i historycznych oraz z próbą ich rozwiązań. Aanalizowane i interpretowane będą także teksty kultury artystycznej, podejmujące problematykę międzykulturowości.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Zna kluczowe pojęcia, koncepcje oraz metody badawcze pochodzące z tradycji kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz ich współczesnych nurtów. Rozumie najważniejsze teorie wypracowane w ramach tych dyscyplin; zna historię i kontekst ich powstania oraz wzajemne relacje między nimi.
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej do danego problemu badawczego z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin
Opis ECTS - 4 pkt.
udział w ćwiczeniach - 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń - 30 godz.
konsultacje - 5 godz.
przygotowanie do kolokwium - 25 godz.
przygotowanie pracy -10 godz.
suma godzin: 100 godz.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) - Student potrafi szczegółowo scharakteryzować różnorodne problematyzacje zagadnień omawianych w ramach zajęć, opisać konteksty ich powstania oraz przybliżyć informacje na temat ich recepcji. Wykazuje się zdolnością samodzielnej refleksji, poszerzającej perspektywę oglądu problemów, będących przedmiotem uwagi w ramach ćwiczeń.
Na ocenę dobrą (db) - Student wykazuje się znajomością omówionych tekstów, umożliwiającą ich ogląd w perspektywie porównawczej.
Na ocenę dostateczną (dst) - Student wykazuje się podstawową znajomością omawianych w ramach zajęć zagadnień oraz ich zrozumieniem.
Literatura
A. Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005.
Kultury świata w dialogu, red. A. Czajka, Warszawa 2012.
Wielkie Księgi ludzkości, red. A. Czajka, Warszawa 2013.
A. Czajka, Międzykulturowość i filozofia, Warszawa 2016.
A. Czajka, Kultura jako rozmowa. Problemy porozumienia międzykulturowego i międyzreligijnego, Warszawa 2020.
P. Boski, Kulturowe ramy zachowań społecznych: podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa 2009, s.525-529.
G .E. Lessing, Natan Mędrzec (1779), Warszawa 2002 lub 2012.
I. Lazari-Pawłowska, Trzy rodzaje tolerancji, „Studia Filozoficzne” 1984, nr 8.
S. Brzozowski, Kultura i życie, [w:] Idem, Kultura i życie, Warszawa
dokumenty papieskie (orędzie papieża Franciszka z dnia 15 sierpnia 2017, encyklika Fratelli tutti z 5 pażdziernika 2020 r.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: