Wprowadzenie do problematyki międzykulturowości i dialogu kultur WH-KU-I-2-WprProbMie
EKSTERMINACJE
1. Biali i czarni
2. Właściciele i niewolnicy
3. Panowie i chłopi
4. Koloniści i gospodarze
Afryka
Ameryka Pólnocna
Australia
Azja
8. Turcy i Ormianie
9. Niemcy i Żydzi
10. Zdrowi i upośledzeni. Eugenika
11. Hutu i Tutsi
12. Rosjanie i Ukraińcy
POLSKIE PIEKŁO
13. Zabójstwo Gabriela Narutowicza
14. Jedwabne, Kielce i okolice
FILOZOFIA DIALOGU, SPOTKANIA, INNEGO
1. Sokrates i inni
2. Martin Buber
3. Franz Rosenzweig
4. Ferdinand Ebner
5. Max Scheller
6. Jean Améry
7. Eugen Rosenstock- Huessy
8. Eberhard Grisebach
9. Karl Barth
10. Adolf Reinach
11. Ludwig Binswanger
12. Emmanuel Levinas
13. Jean-Luc Marion
14. Michael Theunissen
15. Józef Tischner
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_1 rozumie, raczej zaczyna rozumieć, może tylko przeczuwa naturę tego, co chętnie nazwałbym nienawiścią społeczną. Potrafi opisać rozmaite jej przyklady
W_2 rozumie niebezpieczeństwa, jakie łączą się z różnicą etniczną i kulturową, wie, że mają one konkretną historię
W_3 rozumie w zarysie dudziestowieczną filozofię dialogu
U_1 rozumie, czym są kompetencje międzykulturowe
K_1 rozumie, że sytuacja konfliktu (nie mówiąc o zbrodni) nie jest bez wyjścia, a uczeni, filozofowie i praktycy dialogu pokazują rozwiązania
Metody i kryteria oceniania:
Studenci przygotowują znakomite półgodzinne wypowiedzi na tytułowe tematy (te dotyczące „eksterminacji” oraz „polskiego piekła” i przedstawiają je na kolejnych zajęciach. Rzecz jasna, każdy student dostaje jeden z tematów. Można łaczyć się w pary, pod warunkiem, że podczas wypowiedzi podział ról będzie wyraźnie zaznaczony.
Struktura takiego wystąpienia niech będzie następująca
1. Historia problemu
2. Natura zbrodni (ewentualnie konfliktu)
3. Zadośćuczynienia, rozliczenia, resentymenty
Kryteria oceniania
na 5 wystąpienie, o którym mowa jest erudycyjne
na 4 - dobre
na 3 - takie sobie
Praktyki zawodowe
Obyśmy nigdy nie musieli praktykować tego, o czym będzimy rozmawiać w pierwszej części tych ćwiczeń. Natomiast dialog międzykulturowy prkatykujmy codziennie
Literatura
A. Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005.
Kultury świata w dialogu, red. A. Czajka, Warszawa 2012.
Wielkie Księgi ludzkości, red. A. Czajka, Warszawa 2013.
A. Czajka, Międzykulturowość i filozofia, Warszawa 2016.
A. Czajka, Kultura jako rozmowa. Problemy porozumienia międzykulturowego i międyzreligijnego, Warszawa 2020.
dokumenty papieskie, encyklika Fratelli tutti z 5 pażdziernika 2020 r.)
W cyklu 2024/25_L:
Kultury świata w dialogu, red. A. Czajka, Warszawa 2012. Wielkie Księgi ludzkości, red. A. Czajka, Warszawa 2013. A. Czajka, Międzykulturowość i filozofia, Warszawa 2016. A. Czajka, Kultura jako rozmowa. Problemy porozumienia międzykulturowego i międyzreligijnego, Warszawa 2020. dokumenty papieskie, encyklika Fratelli tutti z 5 pażdziernika 2020 r.) |
Uwagi
W cyklu 2024/25_L:
Nie mam |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: