Wiedza o regionalizmie WH-KU-I-2-WiedzRegio
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=15805
- https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19:8jfKL6-5RyW0z02pUy_LDxuMQWEP9HZxKKHg_wSxszQ1@thread.tacv2/1636719980703?context=%7B%22Tid%22:%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22,%22Oid%22:%22b8ba97d8-ad1a-462b-88ec-ca4b3b16fc0c%22%7D (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19:8jfKL6-5RyW0z02pUy_LDxuMQWEP9HZxKKHg_wSxszQ1@thread.tacv2/1636719980703?context=%7B%22Tid%22:%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22,%22Oid%22:%22b8ba97d8-ad1a-462b-88ec-ca4b3b16fc0c%22%7D (w cyklu 2022/23_Z)
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami regionalistyki poprzez lekturę i analizę wskazanych tekstów wraz z dyskusją na forum grupy. Równolegle zajęcia te mają za zadanie przygotowanie do przedstawienia tematycznej prezentacji multimedialnej jako zagadnienia badawczego dotyczącego wybranego regionu kulturowego, czyli wykonanie zadania praktycznego z równoczesnym formowaniem kompetencji społecznych.
Ćwiczenia podejmują problematykę współczesnej regionalistyki w perspektywie wybranych a zarazem zróżnicowanych koncepcji regionu, zagadnienia regionalizmu europejskiego, poszukiwanie chrześcijańskich i śródziemnomorskich źródeł kultury europejskiej, mechanizmy kształtowania się tradycji regionalnych odniesionych do wybranych elementów historii, kształtowanie się tożsamości regionalnej, wzorce regionalne, ich przemiany a także obyczaje i style życia wraz z ich religijnymi, społecznymi, historycznymi i politycznymi uwarunkowaniami oraz odniesieniami do dylematów między- i wielokulturowości w procesie globalizacji.
W cyklu 2021/22_Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z reprezentatywną sekwencją wiedzy an temat regionalistyki oraz przygotowanie (praktyczne) i przedstawienie wybranego tematu w formie prezentacji multimedialnej na forum grupy, czyli równoczesne formowanie kompetencji społecznych. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: OPIS ECTS - 3 pkt
Udział w ćwiczeniach - 30h
Przygotowanie do ćwiczeń - 20h
Konsultacje - 5h
Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 30h | W cyklu 2022/23_Z: 2 ECTS
udział w ćwiczeniach- 30 godz.
lektura i analiza zadanych tekstów-15 godzin
prezentacja multimedialna-10 godzin
konsultacje-5 godzin
razem: 60 godz. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
KU1_W03
Zna chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz w odniesieniu do problematyki regionów. Rozumie znaczenie tradycji dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej.
KU1_W04
Zna kluczowe wydarzenia z zakresu kształtowania się regionów, przemiany wzorców, obyczajów, stylów życia; rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz ich konsekwencje dla regionów.
KU1_W06
Zna w pogłębionym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania regionu polskiego, europejskiego i pozaeuropejskiego. Rozumie znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji.
KU1_U02
Potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania.
KU1_K02
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.
Kryteria oceniania
KU1_W03
Zna chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz w odniesieniu do problematyki regionów. Rozumie znaczenie tradycji dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej.
Na ocenę dst.
Zna w dostatecznym stopniu chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz w odniesieniu do problematyki regionów oraz dostatecznie rozumie znaczenie tradycji dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej.
Na ocenę db.
Zna w dobrym stopniu chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz w odniesieniu do problematyki regionów oraz dobrze rozumie znaczenie tradycji dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej.
Na ocenę bdb.
Zna w bardzo dobrym stopniu chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz w odniesieniu do problematyki regionów oraz bardzo dobrze rozumie znaczenie tradycji dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej.
KU1_W04
Zna kluczowe wydarzenia z zakresu kształtowania się regionów, przemiany wzorców, obyczajów, stylów życia; rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz ich konsekwencje dla regionów.
Na ocenę dst.
Zna w dostatecznym stopniu kluczowe wydarzenia z zakresu kształtowania się regionów, przemiany wzorców, obyczajów, stylów życia; oraz rozumie w dostatecznym stopniu ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) a także ich konsekwencje dla regionów.
Na ocenę db.
Zna w dobrym stopniu kluczowe wydarzenia z zakresu kształtowania się regionów, przemiany wzorców, obyczajów, stylów życia; oraz dobrze rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) a także ich konsekwencje dla regionów.
Na ocenę bdb.
Zna w bardzo dobrym stopniu kluczowe wydarzenia z zakresu kształtowania się regionów, przemiany wzorców, obyczajów, stylów życia; oraz bardzo dobrze rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) a także ich konsekwencje dla regionów.
KU1_W06
Zna w pogłębionym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania regionu polskiego, europejskiego i pozaeuropejskiego. Rozumie znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji.
Na ocenę dst:
Zna w dostatecznie pogłębionym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego oraz odmiennych systemów kulturowych. Rozumie dostatecznie znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji.
Na ocenę db:
Zna w dobrym stopniu pogłębione, religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego oraz odmiennych systemów kulturowych. Rozumie dobrze znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji
Na ocenę bdb:
Zna w bardzo dobrym stopniu pogłębione, religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego oraz odmiennych systemów kulturowych. Rozumie bardzo dobrze znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji
KU1_U02
Na ocenę dst:
Potrafi wystarczająco samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania.
Na ocenę db:
Potrafi dobrze samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania
Na ocenę bdb:
Potrafi bardzo dobrze samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania.
KU1_K02
Na ocenę dst:
Jest gotów w zakresie podstawowym do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.
Na ocenę db:
Jest gotów do dobrego wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.
Na ocenę bdb:
Jest gotów do bardzo dobrego wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.
Literatura
Jacek Poniedziałek, Wybrane koncepcje regionu w socjologii polskiej.
https://www.researchgate.net/publication/285753997_Wybrane_koncepcje_regionu_w_socjologii_polskiej
Józef Burszta, REGION I REGIONALNE MONOGRAFIE ETNOGRAFICZNE. PROBLEMY I METODY BADAŃ, Lud. t. 31. cz. U. 1963 https://zbiory.cyfrowaetnografia.pl/public/293.pdf
Roman Szul, Regionalizm w Europie. Czynniki i ewolucja
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-deea37e8-46dd-4452-99c3-d344d3542d05/c/msr_12_szul.pdf
ANDRZEJ KWILECKI, REGION I BADANIA REGIONALNE W PERSPEKTYWIE SOCJOLOGII, RUCH PRAWNICZY, EKONOMICZNY I SOCJOLOGICZNY Rok LIV — zeszyt 2 — 1992
https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/16264/1/005%20ANDRZEJ%20KWILECKI.pdf
Grzegorz ŻUK, Twierdza czy wspólnota. Europa w polskim dyskursie publicznym, s.13-38 http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/twierdza_czy_wspolnota/twierdza_czy_wspolnota.pdf
Karolina Pospiszil, Tutaj czyli (ni)gdzie. Przyczynek do dyskusji o micie Europy Środkowej w literaturze i kulturze tego regionu
Kliknij link http://www2.tf.jcu.cz/~klapetek/polska2.pdf,
Katarzyna Skrzypczak, Jaka tożsamość kulturowa dla dzisiejszej Europy ?
http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_r_2010_1_13/c/8688-13172.pdf-
Łukasz Kaczmarczyk, Tożsamość i kultura w Unii Europejskiej w świetle zasady jedności w różnorodności
https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2011_7_kaczmarczyk.pdf
ZBIGNIEW B. RUDNICKI, W POSZUKIWANIU TOŻSAMOŚCI EUROPEJSKIEJ,
IUS NOVUM 4/2016
https://iusnovum.lazarski.pl/fileadmin/user_upload/oficyna/Ius_Novum_4-16_18-Z.Rudnicki.pdf
Krzysztof Kowalski, Europa, mity, modele, symbole, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2002, str. 7-110
Andrzej Piskozub: Kulturowe regiony Europy jako stymulatory rozwoju turystyki
Kliknij link https://geopolityka.net/kulturowe-regiony-europy-jako-stymulatory-rozwoju-turystyki/,
Tomasz Wicherkiewicz, Języki regionalne w Europie Środkowo-Wschodniej – nowa jakość w polityce językowej, nowy wymiar tożsamości
https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9734/1/06-Wicherkiewicz.pdf
Jerzy Bartmiński, O założeniach i postulatach lingwistyki kulturowej
https://journal.tertium.edu.pl/index.php/JaK/article/view/67/104
Anna M. Ostrowska, Tożsamość europejska w kryzysie – stan badań i perspektywy dalszego rozwoju
https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/4-2016_ostrowska.pdf
Wojciech Lipoński, Kultura europejska a historiografia zachodnia...
https://drive.google.com/file/d/0BxWbWLWUdz47ZG1NaVQ0MHRsSGc/view
Andrzej Miszczuk, Euroregiony — nowa forma współpracy Polski z sąsiadami Euregions — New Form of Cooperation with Polish Neighbours
http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45.pdf
Euroregiony jako forma współpracy transgranicznej w Europie
Jerzy P. gwizdała*
http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/74-2015/FRFU-74-t2-449.pdf
Katarzyna Sołkowicz, KULTUROWE ASPEKTY ROZWOJU REGIONALNEGO
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b5a45631-65c2-46b2-8c00-cd8d99964cd1/c/27._kulturowe.pdf
Andrzej Rykała, MNIEJSZOŚCI NARODOWE I ETNICZNE W POLSCE Z PERSPEKTYWY GEOGRAFII POLITYCZNEJ
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_10675/c/FOLIA_17_RYKALApdf.pdf
Marta Pachocka, Jan Misiuna
Migracje międzynarodowe – dylematy definicyjne i poznawcze. Przykłady z Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonychhttps://eumigro.eu/sites/default/files/materials/pachocka.misiuna.migracje_miedzynarodowe_dylematy_definic.pdf
Literatura uzupełniająca:
Magdalena Złocka-Dąbrowska, „Georges Dumézil i koncept Europy”, Konteksty, Nr 1-3, 2009, s. 83-93.
Magdalena Złocka-Dąbrowska,“Metaphors, Simulacra, and the European Imagination”, [w:] What Europeanness Means Today ? European Identity and its Multicultural Economic and Social Dimensions, Klocek di Biasio B. Michalski, B. Münch F. (ed.), Wyd. Adam Marszałek, 2015.
Brian Sykes, Siedem matek Europy, Wyd. Amber, 2002 (internet)
Jeremy Ryfkin, Europejskie marzenie, Wydawnictwo NADIR, Warszawa 2005
W cyklu 2021/22_Z:
Jacek Poniedziałek, Wybrane koncepcje regionu w socjologii polskiej. Józef Burszta, REGION I REGIONALNE MONOGRAFIE ETNOGRAFICZNE. PROBLEMY I METODY BADAŃ, Lud. t. 31. cz. U. 1963 https://zbiory.cyfrowaetnografia.pl/public/293.pdf Roman Szul, Regionalizm w Europie. Czynniki i ewolucja Grzegorz ŻUK, Twierdza czy wspólnota. Europa w polskim dyskursie publicznym, s.13-38 http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/twierdza_czy_wspolnota/twierdza_czy_wspolnota.pdf Karolina Pospiszil, Tutaj czyli (ni)gdzie. Przyczynek do dyskusji o micie Europy Środkowej w literaturze i kulturze tego regionu Katarzyna Skrzypczak, Jaka tożsamość kulturowa dla dzisiejszej Europy ? Łukasz Kaczmarczyk, Tożsamość i kultura w Unii Europejskiej w świetle zasady jedności w różnorodności ZBIGNIEW B. RUDNICKI, W POSZUKIWANIU TOŻSAMOŚCI EUROPEJSKIEJ, Andrzej Piskozub: Kulturowe regiony Europy jako stymulatory rozwoju turystyki Tomasz Wicherkiewicz, Języki regionalne w Europie Środkowo-Wschodniej – nowa jakość w polityce językowej, nowy wymiar tożsamości Jerzy Bartmiński, O założeniach i postulatach lingwistyki kulturowej Anna M. Ostrowska, Tożsamość europejska w kryzysie – stan badań i perspektywy dalszego rozwoju Wojciech Lipoński, Kultura europejska a historiografia zachodnia... Andrzej Miszczuk, Euroregiony — nowa forma współpracy Polski z sąsiadami Euregions — New Form of Cooperation with Polish Neighbours Euroregiony jako forma współpracy transgranicznej w Europie Katarzyna Sołkowicz, KULTUROWE ASPEKTY ROZWOJU REGIONALNEGO Marta Pachocka, Jan Misiuna Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23_Z:
Jacek Poniedziałek, Wybrane koncepcje regionu w socjologii polskiej. Roman Szul, Regionalizm w Europie. Czynniki i ewolucja Grzegorz ŻUK, Twierdza czy wspólnota. Europa w polskim dyskursie publicznym, s.13-38 http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/twierdza_czy_wspolnota/twierdza_czy_wspolnota.pdf Karolina Pospiszil, Tutaj czyli (ni)gdzie. Przyczynek do dyskusji o micie Europy Środkowej w literaturze i kulturze tego regionu Katarzyna Skrzypczak, Jaka tożsamość kulturowa dla dzisiejszej Europy ? Krzysztof Kowalski, Europa, mity, modele, symbole, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2002, str. 7-110. ZBIGNIEW B. RUDNICKI, W POSZUKIWANIU TOŻSAMOŚCI EUROPEJSKIEJ, Andrzej Piskozub: Kulturowe regiony Europy jako stymulatory rozwoju turystyki Tomasz Wicherkiewicz, Języki regionalne w Europie Środkowo-Wschodniej – nowa jakość w polityce językowej, nowy wymiar tożsamości Jerzy Bartmiński, O założeniach i postulatach lingwistyki kulturowej Anna M. Ostrowska, Tożsamość europejska w kryzysie – stan badań i perspektywy dalszego rozwoju Wojciech Lipoński, Kultura europejska a historiografia zachodnia... Andrzej Miszczuk, Euroregiony — nowa forma współpracy Polski z sąsiadami Euregions — New Form of Cooperation with Polish Neighbours Euroregiony jako forma współpracy transgranicznej w Europie Katarzyna Sołkowicz, KULTUROWE ASPEKTY ROZWOJU REGIONALNEGO Marta Pachocka, Jan Misiuna Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_Z:
Jerzy Damrosz, Przestrzeń kulturowa i jej lokalno-regionalne uwarunkowania, Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego 7, 2015, s. 24-45, https://www.bazhum.muzhp.pl/media/files/Rocznik_Towarzystwa_Naukowego_Plockiego/Rocznik_Towarzystwa_Naukowego_Plockiego-r2015-t7/Rocznik_Towarzystwa_Naukowego_Plockiego-r2015-t7-s17-45/Rocznik_Towarzystwa_Naukowego_Plockiego-r2015-t7-s17-45.pdf Roman Szul, Regionalizm w Europie. Czynniki i ewolucja Grzegorz ŻUK, Twierdza czy wspólnota. Europa w polskim dyskursie publicznym, s.13-38 http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/twierdza_czy_wspolnota/twierdza_czy_wspolnota.pdf Karolina Pospiszil, Tutaj czyli (ni)gdzie. Przyczynek do dyskusji o micie Europy Środkowej w literaturze i kulturze tego regionu Paweł Sarna, Problematyka regionalnej tożsamości i kultury w ramach polityki Unii Europejskiej – przypadek Zagłębia Dąbrowskiego, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6009/Problematyka%20regionalnej%20to%20samo%20ci%20i%20kultury%20w%20ramach%20polityki%20Unii.pdf.pdf?sequence=1 Katarzyna Skrzypczak, Jaka tożsamość kulturowa dla dzisiejszej Europy ? Łukasz Kaczmarczyk, Tożsamość i kultura w Unii Europejskiej w świetle zasady jedności w różnorodności ZBIGNIEW B. RUDNICKI, W POSZUKIWANIU TOŻSAMOŚCI EUROPEJSKIEJ, Andrzej Piskozub: Kulturowe regiony Europy jako stymulatory rozwoju turystyki Tomasz Wicherkiewicz, Języki regionalne w Europie Środkowo-Wschodniej – nowa jakość w polityce językowej, nowy wymiar tożsamości Jerzy Bartmiński, O założeniach i postulatach lingwistyki kulturowej Anna M. Ostrowska, Tożsamość europejska w kryzysie – stan badań i perspektywy dalszego rozwoju Wojciech Lipoński, Kultura europejska a historiografia zachodnia... Andrzej Miszczuk, Euroregiony — nowa forma współpracy Polski z sąsiadami Euregions — New Form of Cooperation with Polish Neighbours Euroregiony jako forma współpracy transgranicznej w Europie Katarzyna Sołkowicz, KULTUROWE ASPEKTY ROZWOJU REGIONALNEGO Andrzej Rykała, MNIEJSZOŚCI NARODOWE I ETNICZNE W POLSCE Z PERSPEKTYWY GEOGRAFII POLITYCZNEJ Marta Pachocka, Jan Misiuna Literatura uzupełniająca: Krzysztof Kowalski, Europa: mity, modele, symbole, Warszawa 2002 Jeremy Ryfkin, Europejskie marzenie: jak europejska wizja przyszłości zaćmiewa American Dream, "Nadir", Warszawa 2005 Brian Sykes, Siedem matek Europy, Wyd. Amber, 2002 (internet) Magdalena Złocka-Dąbrowska, „Georges Dumézil i koncept Europy”, Konteksty, Nr 1-3, 2009, s. 83-93 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: