Propedeutyka wiedzy o sztuce WH-KU-I-2-ProWieSztu
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu historii sztuki: przedmiotem badań, metodą i warsztatem badawczym historyka sztuki a także z rodzajami pracy podejmowanej przez historyka sztuki.
Tematy zajęć:
1.Propedeutyka historii sztuki – wykład wprowadzający.
2.Definicja dzieła sztuki – zarys historyczny.
3.Czym zajmuje się historia sztuki – przegląd stylów w sztuce (4 jednostki).
4.Pojmowanie dzieła sztuki w przeszłości i współcześnie.
5.Klasyfikacja sztuk plastycznych – zagadnienia ogólne.
6.Klasyfikacja sztuk plastycznych – malarstwo.
7.Klasyfikacja sztuk plastycznych – rzeźba.
8.Klasyfikacja sztuk plastycznych – rzemiosło artystyczne.
9.Dzieło sztuki w muzeum i w kolekcji.
10.Znaki w dziełach sztuki.
11.Zawód historyka sztuki – zajęcia w muzeum, w biurze konserwatorskim, w pracowni konserwacji zabytków (3 jednostki).
12.Zawód historyka sztuki – dydaktyka, krytyka artystyczna.
13.Zawód historyka sztuki – ochrona zabytków i konserwacja.
14.Zawód historyka sztuki – muzealnictwo.
15.Propedeutyka historii sztuki – posumowanie zajęć.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KU1_W06 posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie historii sztuki i nauk o sztuce
KU1_W08 ma podstawową wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych
KU1_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz o specyfice przedmiotu badań kulturoznawczych
KU1_U01 potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych
KU1_U05 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
KU1_U16 Potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi zgodnie ze studiowanymi specjalizacjami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego różnych kulturowych znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
KU1_K01 ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
KU1_K07 ma świadomość znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter wykładu informacyjno – problemowego.
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy osiągane są na drodze wykładu informacyjno – problemowego oceniane są poprzez obserwację aktywności studentów na zajęciach, a także przez analizę wypowiedzi ustnej studenta.
Efekty kształcenia w obszarze umiejętności weryfikowane są przez ocenę umiejętności posługiwania się studenta podstawowymi narzędziami badawczymi, prawidłową interpretację zdobytej wiedzy.
Efekty kształcenia w obszarze kompetencji weryfikowane są na podstawie dyskusji na temat treści poznanych na wykładach.
Ocena BDB- Student posługuje się językiem fachowym, ma uporządkowaną wiedzę z zakresu propedeutyki historii sztuki. Potrafi zwrócić uwagę na wielość definicji dzieła sztuki, wyjaśnia, czym zajmuje się historia sztuki i historyk sztuki. Potrafi klasyfikować sztuki plastyczne, zna podstawowe style w sztuce.
Ocena DB – Student Potrafi zwrócić uwagę na wielość definicji dzieła sztuki, wyjaśnia, czym zajmuje się historia sztuki i historyk sztuki. Potrafi klasyfikować sztuki plastyczne, zna podstawowe style w sztuce.
Ocena DST – Potrafi klasyfikować sztuki plastyczne, zna podstawowe style w sztuce.
Ocena NDST – Nie spełnia kryteriów przewidzianych dla oceny dostatecznej.
Literatura
Czopek S., Wstęp do muzealnictwa i konserwatorstwa archeologicznego, Rzeszów 2000.
Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków 1983.
Tatarkiewicz Wł. Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976.
Wstęp do historii sztuki. Przedmiot-metodologia-zawód, red.P. Skubiszewski, warszawa 1973, t. 1.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: