Propedeutyka wiedzy o regionalizmie WH-KU-I-2-ProWieRegi
Wykład obejmuje problematykę współczesnej regionalistyki w perspektywie transdyscyplinarnej (antropologia, politologia, językoznawstwo) z zarysami wymiaru diachronicznego. Zostaną omówione zagadnienia podstawowe, poczynając od definicji, zbioru tematów wiodących, regionu i jego tradycji -do elementów historii dyscypliny i charakterystyki poszczególnych regionów Europy. Zostanie zaprezentowana także koncepcja mikro- i makroregionu w odniesieniu do przestrzeni, języka, małych i wielkich tradycji oraz Unii Europejskiej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KU1_W03 Wyjaśnia podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do regionalistyki oraz studiowanych specjalności
KU1_W09 Prezentuje podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauk o kulturze w tym regionalistyki
KU1_W11 Prezentuje uporządkowaną wiedzę o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości w odniesieniu do regionalistyki
KU1_U07 Wykazuje umiejętność wyodrębniania i określania cech tożsamości kulturowych w aspekcie wielokulturowości oraz międzykulturowości w odniesieniu do regionalistyki
KU1_K07 Zachowuje świadomość znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego
ECTS:
wykład konwersatoryjny 30
przygotowanie do dyskusji w czasie wykładu konwersatoryjnego 10
przygotowanie do egzaminu ustnego 20
konsultacje 5
SUMA 65
LICZBA ECTS 2
Kryteria oceniania
Metoda dydaktyczna - wykład konwersatoryjny z elementami metody poszukującej w formie dyskusji seminaryjnej zakończony finalnym zaliczeniem, czyli odpowiedzią ustną na ocenę.
Efekty kształcenia z obszaru wiedzy są realizowane metodą wykładu konwersatoryjnego a efekty umiejętności i kompetencji społecznych realizowane są metodą poszukującą w formie dyskusji seminaryjnej.
Efekty te weryfikowane są sprawdzeniem, czy student :
Wyjaśnia podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do regionalistyki oraz studiowanych specjalności (KU1_W03).
- na ocenę 2 (ndst.) - student nie wyjaśnia podstawowej terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do regionalistyki oraz studiowanych specjalności zna w/w efektów kształcenia
- na ocenę 3 (dst.) - student wyjaśnia podstawowej terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do regionalistyki oraz studiowanych specjalności w niewielkim stopniu
- na ocenę 4 (db.) - student wyjaśnia podstawowej terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do regionalistyki oraz studiowanych specjalności i potrafi podać przykłady jej zastosowania
- na ocenę 5 (bdb.) - student wyjaśnia podstawowej terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do regionalistyki oraz studiowanych specjalności , potrafi podać przykłady jej zastosowania oraz samodzielnie je porządkuje dochodząc do generalizacji.
Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauk o kulturze w odniesieniu do regionalistyki ( KU1_W09 ).
- na ocenę 2 (ndst.) - nie posiada podstawowej wiedzy o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauk o kulturze w odniesieniu do regionalistyki
- na ocenę 3 (dst.) - posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauk o kulturze wymieniając nazwy kierunków i osiągnięć
- na ocenę 4 (db.) -posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauk o kulturze w odniesieniu do regionalistyki znając nazwy kierunków i osiągnięć i potrafi je wyczerpująco scharakteryzować
- na ocenę 5 (bdb.) - posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauk o kulturze w odniesieniu do regionalistyki potrafi je wyczerpująco scharakteryzować oraz wyciągać samodzielnie wnioski
Prezentuje uporządkowaną wiedzę o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości w odniesieniu do regionalistyki (KU1_W11)
- na ocenę 2 (ndst.) - nie jest w stanie zaprezentować żadnej uporządkowanej wiedzy o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości w odniesieniu do regionalistyki
- na ocenę 3 (dst.) - jest w stanie zaprezentować podstawową i uporządkowaną wiedzę o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości w odniesieniu do regionalistyki
- na ocenę 4 (db.) - jest w stanie zaprezentować uporządkowaną wiedzę o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości w odniesieniu do regionalistyki posługując się przykładami
- na ocenę 5 (bdb.) - jest w stanie zaprezentować uporządkowaną wiedzę o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości w odniesieniu do regionalistyki posługując się przykładami, które poddaje dogłębnej analizie
KU1_U07 Wykazuje umiejętność wyodrębniania i określania cech tożsamości kulturowych w aspekcie wielokulturowości oraz międzykulturowości w odniesieniu do regionalistyki
- na ocenę 2 (ndst.) - nie wykazuje żadnej umiejętności wyodrębniania i określania cech tożsamości kulturowych w aspekcie wielokulturowości oraz międzykulturowości w odniesieniu do regionalistyki
- na ocenę 3 (dst.) - wykazuje umiejętność wyodrębniania i określania części cech tożsamości kulturowych w aspekcie wielokulturowości oraz międzykulturowości w odniesieniu do regionalistyki
- na ocenę 4 (db.) - Wykazuje umiejętność wyodrębniania i określania części cech tożsamości kulturowych w aspekcie wielokulturowości oraz międzykulturowości w odniesieniu do regionalistyki przeprowadzając ich dokładną charakterystykę
- na ocenę 5 (bdb.) - Wykazuje umiejętność wyodrębniania i określania części cech tożsamości kulturowych w aspekcie wielokulturowości oraz międzykulturowości w odniesieniu do regionalistyki przeprowadzając ich dokładną charakterystykę oraz porównując je ze sobą łącznie z wyciąganiem wniosków
Zachowuje świadomość znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego (KU1_K07 ).
- na ocenę 2 (ndst.) - nie zachowuje świadomości znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego nie potrafiąc określić tego znaczenia
- na ocenę 3 (dst.) - potrafi częściowo określić znaczenie zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego
- na ocenę 4 (db.) - potrafi określić znaczenie zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego podając liczne przykłady
- na ocenę 5 (bdb.) - potrafi określić znaczenie zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego podając liczne przykłady oraz dokonując ich porównania wraz z wyciąganiem wniosków
Literatura
Literatura podstawowa:
Chudziński Edward, Regionalizm idea- realizacje –instytucje, Muzeum Niepodległości, Warszawa 2010
Kategoria Europy w kulturach słowiańskich, Uniwersytet Warszawski- Wydział Polonistyki, Warszawa 1992
Kowalski Krzysztof, Europa: mity, modele, symbole, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2002
Chudziński Edward, Regionalizm idea- realizacje –instytucje, Muzeum Niepodległości, Warszawa 2010,
Regiony Europy: uwarunkowania, wyzwania, perspektywy rozwoju, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009
Waldziński Dariusz, Polityka regionalna w Polsce w procesie przemian kulturowo-cywilizacjnych. Zarys problemu. Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2005
Didier Eribon, Rozmowy z Dumézilem, Warszawa 2001
Ryfkin Jeremy, Europejskie marzenie, Wydawnictwo NADIR, Warszawa, 2005
Literatura uzupełniająca:
Skorowski Henryk, Europa regionu, Wydawnictwo Fundacji ATK, Warszawa 1998
Damrosz Jerzy, Wyznaczniki lokalno- regionalne i etniczne w badaniach zróżnicowania kultury nowoczesnych społeczeństw, w: Studia Etnologiczne i Antropologiczne t.2 , Kultury regionalne i pogranicza kulturowe a świadomość etniczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1999
Trojan Mieczysław, Regionalny i ponadregionalny wymiar współczesnych procesów społeczno-kulturowych w Europie. Zarys perspektywy badawczej, [w]: Studia Etnologiczne i Antropologiczne t.2 , Kultury regionalne i pogranicza kulturowe a świadomość etniczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1999, s. 31-45
Simonides Dorota, "Więź regionalna a „mała ojczyzna”, [w]: Studia Etnologiczne i Antropologiczne t.2 , Kultury regionalne i pogranicza kulturowe a świadomość etniczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1999, s. 65-75
Z dziejów regionów Europy Środkowo-Wschodniej w XIX i XX wieku, (red. M. Stolarczyka, J. Kuzickiego, P. Graty), Rzeszów 2008
Kowalski Jacek, Loba Anna i Mirosław, Prokop Jan, Dzieje kultury francuskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, do wyboru jeden rozdział ( XIII- XX ).
Złocka-Dąbrowska M.,"Georges Dumézil i koncept Europy” [w]: Konteksty, Nr.1-3, 2009, s.83-90
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: