Propedeutyka wiedzy o muzyce WH-KU-I-2-ProWieMuzy
Treści merytoryczne:
Wprowadzeniem do zajęć będzie problem „granic“ muzyki: co jest muzyką, a co nią nie jest. Np. Czy cisza i hałas należą do muzyki?
Część zajęć zostanie poświęcona kwestiom "technicznym", ażeby student kulturoznawstwa, mógł świadomie posługiwać się podstawową terminologią muzyczną: rytm, metrum, melodyka, harmonia, tembr, etc.
Dla lepszego zrozumienia tych kategorii, podane zostaną przykłady ze znanych dzieł muzycznych, poczynając od Średniowiecza na współczesnej muzyce popularnej kończąc.
Omówione zostaną również podstawowe formy muzyczne, takie jak symfonia, sonata, koncert, fuga, pieśń/piosenka.
Tematyki wykładu zostaną przedstawione także w perspektywie historycznej. Szczególną uwagę zwrócimy na zmianę roli kompozytora, która dokonała się w Europie na przełomie XVIII i XIX wieku.
Metody oceny:
Zaliczenie na podstawie pisemnego kolokwium przeprowadzonego w grudniu. Pytania dotyczyć będą podstawowych pojęć, terminów i postaci, problemów i zjawisk, omawianych na zajęciach i zawartych we wskazanej literaturze przedmiotu.
Egzamin ustny podczas zimowej sesji egzaminacyjnej. Pytania dotyczyć będą podanych lektur obowiązkowych oraz utworów omawianych na zajęciach i zawartych w liście dołączonej do listy lektur.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć Student powinien:
1) posiadać wiedzę na temat najbardziej znaczących osiągnięć w historii muzyki wieków XVII-XX (m.in. rozróżniać poszczególne style muzyczne i konteksty, w których one powstały) (KU1_W05)
2) rozumieć znaczenie roli kompozytorów jak W. A. Mozart, L. van Beethoven, F. Chopin, szczególnie w odniesieniu do krytyki antropologicznej i socjologicznej (KU1_W05);
3) znać podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów muzycznych (KU1_W05);
4) potrafić wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji mechanizm i praw, którymi kieruję się rynek muzyczny we współczesnym świecie (KU1_U04)
5) umieć zinterpretować dane zjawisko muzyczne w kontekście współczesnego świata, w sposób samodzielny oraz korzystając z podstawowych ujęć teoretycznych (KU1_U04)
6) być świadomym i krytycznym uczestnikiem współczesnego życia kulturalnego (KU1_K03).
OPIS ECTS - 2,5 pkt
Udział w wykładu - 30h
Przygotowanie prezentacji - 15h
Przygotowanie do egzaminu - 15h
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: