Propedeutyka wiedzy o multimediach i komunikacji medialnej WH-KU-I-2-ProWieMedi
Cele kształcenia:
Studenci zapoznają się z problematyką pośrednictwa medialnego w różnych ujęciach:
• jako podstawowych form poznania (język, obraz)
• jako złożonych formkomunikacji międzyludzkiej (pismo, druk),
• poprzez określenie roli mediów w kulturze w jej odmianie artystycznej i użytkowej.
• do opisu multimedialności w sztuce i użytkowości.
W efekcie kształcenia student:
• posługuje się podstawową terminologią z zakresu nauki o mediach
• odróżnia podstawowe teorie mediów,
• stosuje pojęcia teorii komunikowania do opisu zjawisk komunikacji kulturowej i użytkowej,
• wyjaśnia mechanizm poznawczych (językowych i obrazowych) podstaw komunikacyjnego istnienia człowieka
• opisuje historię rozwoju komunikacji medialnej,
• ponadto pokazuje specyfikę kultury multimedialnej w odniesieniu do innych typów kultury.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
KU1_W03 zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalności.
KU1_W05 posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie nauk o mediach, komunikacji medialnej.
UMIEJĘTNOŚCI
KU1_U02 umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić analizę i ocenę pozyskanej informacji.
KU1_U04 potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
KU1_K05 potrafi określić swoją aktywność badawczą, uwzględniając jej cel oraz kontekst kulturowy.
KU1_K06 umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi medialne i komunikacyjne jako elementarne reguły życia.
Opis ECTS 2,5 pkt.– 80 godzin:
• udział w wykładzie 30 godzin,
• konsultacje – 5 godzin,
• samodzielna lektura – 20 godzin,
• przygotowanie do testu końcowego – 30 godzin.
Kryteria oceniania
Ocena formująca, opis szczegółowy efektów kształcenia.
KU1_W03
na ocenę 5: zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalności,
na ocenę 4: zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa,
na ocenę 3: zna podstawową terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa,
na ocenę 2: nie zna podstawowej terminologii i metodologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalności.
KU1_W05
na ocenę 5: posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie nauk o mediach i komunikacji medialnej,
na ocenę 4: posiada nieuporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie nauk o mediach i komunikacji medialnej,
na ocenę 3: posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie nauk o mediach,
na ocenę 2: nie posiada żadnej wiedzy ogólnej w zakresie nauk o mediach i komunikacji medialnej.
KU1_U02
na ocenę 5: umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić analizę i ocenę pozyskanej informacji,
na ocenę 4: umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić jej analizę, ale nie potrafi ocenę pozyskanej informacji,
na ocenę 3: umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz nie potrafi przeprowadzić jej analizę i dokonać jej oceny,
na ocenę 2: umie potrafi dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz nie potrafi przeprowadzić analizy i ocenić pozyskaną informację.
KU1_U04
na ocenę 5: potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa,
na ocenę 4: potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie ustnej (w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa), ale już nie pisemnej.
na ocenę 3: potrafi opracować wyniki własnych badań, ale nie potrafi ani zaprezentować ich w formie pisemnej, ani w formie ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa,
na ocenę 2: nie potrafi ani opracować wyniki własnych badań, ani zaprezentować ich w formie pisemnej lub ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa.
KU1_K05
na ocenę 5: potrafi określić swoją aktywność badawczą, uwzględniając jej cel oraz kontekst kulturowy,
na ocenę 4: potrafi określić swoją aktywność badawczą, uwzględniając jej cel, ale już nie kontekst kulturowy,
na ocenę 3: potrafi określić swoją aktywność badawczą, ale nie umie uwzględniając jej celu ani kontekstu kulturowego,
na ocenę 2: nie potrafi określić swojej aktywności badawczej.
KU1_K06
na ocenę 5: umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi medialne i komunikacyjne jako elementarne reguły życia,
na ocenę 4: umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając tylko wymogi medialne jako elementarne reguły życia,
na ocenę 3: umie określić warunki praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając tylko wymogi medialne jako elementarne reguły życia,
na ocenę 2: nie umie określić warunków oraz znaczenia praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej.
Ocena podsumowująca.
obecność na zajęciach (ocenianie ciągłe),
aktywność na zajęciach (ocenianie ciągłe),
egzamin końcowy pisemny, w formie testu jednokrotnego i wielokrotnego wyboru oraz pytań opisowych.
Praktyki zawodowe
Multimedialność w kulturze
Praktyki rozpoczynają się na drugim roku studiów i trwają trzy tygodnie.
Studenci odbywają praktyki, uczestnicząc w organizacji imprez i przedsięwzięć kulturalnych o ograniczonym zasięgu lub masowych z wykorzystaniem multimediów. Mogą również odbywać je w wybranej agencji prasowej, agencji reklamowej, w studiu projektowym multimedialnych usług komputerowych, w redakcji mediów elektronicznych, przy projektowaniu multimedialnych wystaw internetowych, stron internetowych wydarzeń kulturalnych i stron popularyzujących kulturę i dzieła sztuki.
Literatura
1. Wprowadzenie, diagnoza oczekiwań.
• D. Mersch, Teorie mediów, przeł. E. Kraus, Warszawa 2010.
2. Teoria mediów – obszar wieloznaczności, „narzędzie nawigacji”, naukowa konwersacja na temat mediów, teoria stosowana.
• D. McQuail, Różne rodzaje teorii, w tegoż: Teoria komunikowania masowego, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, red. nauk. T. Goban-Klas, Warszawa 2007.
• P. Sloterdijk, Kryształowy pałac, O filozoficzną teorię globalizacji, przeł. B. Cymbrowski, Warszawa 2011.
3. Media i mediacja.
• D. Regis, Od medium do mediacji, w tegoż: Wprowadzenie do mediologii, przeł. A. Kapciak, Warszawa 2010.
4. Modernizm.
• M. Weber, Asceza a duch kapitalistyczny, w tegoż: Etyka protestancka i duch kapitalizmu, przeł. D. Lachowska, Warszawa 2011.
• Ch. Barker, Wejście postmodernizmu, w tegoż: Studia kulturowe. Teoria i praktyka, przeł. A. Sadza, Kraków 2005.
• J. Habermas, Działanie komunikacyjne i detranscendentalizacja rozumu, przeł. W. Lipnik, Warszawa 2004.
5. Postmoderrnizm.
• A. Toffler, Trzecia fala, przeł. E. Woydyłło, przedm. W. Osiatyński, Warszawa 2001, s. 207-538.
• A.Toffler, Budowa nowej cywilizacji, polityka trzeciej fali, przeł. J. Łoziński, Poznań 1996.
• J.-F. Lyotard, Pragmatyczna wiedza narracyjna, w tegoż: Kondycja ponowoczesna, raport o stanie wiedzy, przeł. M. Kowalska i J. Migasiński, Warszawa 1997.
6. Zwrot ikoniczny.
• W. Welsch, Estetyka poza estetyką, o nową postać estetyki, przekł. K. Guczalska, Kraków 2005.
• J. Baudrillard, Przejrzystość zła, esej o zjawiskach skrajnych, przeł. Sł. Królak, Warszawa 2009.
• T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 1999.
• A. Gwóźdź, Przez okno technologii. Wprowadzenie, w: Widzieć, myśleć, być, technologie mediów, wybór, wstęp i oprac. A. Gwóźdź, Kraków 2001.
7. Zwrot medialny i techniczny.
• G. Deleuze, Logika sensu, przekł. G. Wilczyński, Warszawa 2011.
• S. Krämer, Medium, Messenger, Transmission: An Approach to Media Philosophy, intro. Anthony Enns, Amsterdam, 2015 online, http://en.aup.nl/download/9789048524990.pdf).
• F.A. Kittler, Gramofon, film, maszyna do pisania, przeł. E. Klekot, „Kultura Popularna” 2010 nr 3-4.
8. Media poznania – język i obraz.
• R. Arnheimm, Wczesne intuicje, Poznanie intuicyjne i intelektualne, w tegoż: Myślenie wzrokowe, przeł. M. Chojnacki, Gdańsk 2011.
• M. Kociuba, Własności poznania obrazowego, w tegoż: Antropologia poznania obrazowego, Lublin 2010.
9. Praktyka i teoria. Media analogowe – mowa i pismo.
• Platon, Fajdros, przeł. W. Witwicki, Warszawa 1958.
• W.J. Ong, Pismo a struktura świadomości, w: Antropologia słowa, red. G. Godlewski i inni, Warszawa 2004.
• M. McLuhan, Zrozumieć media, w tegoż: Wybór pism, przeł. K. Jakubowicz, Warszawa 1975. przeł. N. Szczucka, Warszawa 2004.
10. Media analogowe – wizyta w Muzeum Drukarstwa.
11. Teoria. Media analogowe – druk, książka i nowoczesny podmiot
• J. Burke, Drukarskie prasy, czyli o maszynach do porządkowania myśli, w: Antropologia słowa, red. G. Godlewski i inni, Warszawa 2004.
• W.J. Ong, Druk, przestrzeń i zamknięcie, w: Antropologia słowa, red. G. Godlewski i inni, Warszawa 2004.
12. Powtórzenie przed testem.
13. Test zaliczeniowy.
14. Media analogowe – wizyta w ciemni fotograficznej.
• V. Flusser, Ku filozofii fotografii, przeł. Jacek Maniecki, wstęp i red. nauk. Piotr Zawojski, Katowice 2004.
• R. Barthes, Światło obrazu – uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa 1996.
• S. Sontag, O fotografii, Sł. Magala, Warszawa 1986.
• P. Zawojski, Człowiek i aparat. Viléma Flussera filozofia fotografii http://www.zawojski.com/2006/04/19/czlowiek-i-aparat-vilema-flussera-filozofia-fotografii/
15. Media analogowe versus cyfrowe. Wizyta w wytwórni filmowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: