Poetyka nowych mediów WH-KU-I-2-PoeNowMe
Przeanalizujemy na ćwiczeniach Poetyka nowych mediów uwarunkowania techniczne i medialne, które decydują o specyfice przekazów cyfrowych z poziomu ich prezentacji i funkcjonowania. Przedstawimy podobieństwa i różnicie istniejące między komunikatami analogowy a cyfrowymi w zakresie ich warunków produkcji, reprodukcji, edytowania, publikacji i dystrybucji. Zwrócimy również uwagę na fakt, że „korzystać z cyfrowości nie znaczy jeszcze myśleć cyfrowo”, mamy bowiem do czynienia z dwoma paradygmatami przekazów sieciowych, które mogą być traktowane zarówno jako narzędzia, jak i medium. W pierwszym przypadku kreacja i produkcja komunikatów oparta jest na jeszcze analogowych figurach poetyki np. powtórzeniu i narracji, a narzędzia cyfrowe służą tylko do wizualnego i tematycznego wzbogacenia przekazu. Sytuacja ta dotyczy elektronicznych listów, drukowanych blogów, gier komputerowych. W drugim przypadku przekaz staje się faktycznym medium cyfrowym, np. przy udziale figury bazy danych, która służy wytwarzaniu, prezentowaniu i przechowywaniu dzieł artystycznych i użytkowych i tak dzieje się w przypadku literatury i sztuki cyfrowej, interaktywnych wizualizacji, strony WWW. Na zajęciach przedyskutowane zostaną również cyfrowe procesy: konwergencji mediów, mediacji, remediacji, hipermediacji i transmediacji.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Student kończąc konwersatorium:
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do KU1_W02 - rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami;
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do KU1_U05 - umie analizować cyfrowe uwarunkowania przekazu i korzystać z semiotycznej oraz medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego.
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do KU1_K01 - potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, a także dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła.
Kryteria oceniania
Ocena formująca
Student otrzymuje ocenę:
5 - rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami; potrafi analizować cyfrowe uwarunkowania przekazu, korzystać z semiotycznej i medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego; potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, a także dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła;
4, 5 - rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami; potrafi analizować cyfrowe uwarunkowania przekazu, korzystać z semiotycznej i medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego; potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, ale nie potrafi dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła;
4 - rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami; potrafi analizować cyfrowe uwarunkowania przekazu, korzystać z semiotycznej i medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego; nie potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, zatem nie potrafi również dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła;
3, 5 - rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami; potrafi analizować cyfrowe uwarunkowania przekazu, korzystać z semiotycznej lub medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego; nie potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, zatem nie potrafi również dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła;
3 - rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami; potrafi analizować cyfrowe uwarunkowania przekazu, nie potrafi korzystać ani z semiotycznej, ani z medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego; nie potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, zatem nie potrafi również dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła;
2 – nie rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; nie zna wzajemnych powiązań między tymi dyscyplinami; nie potrafi analizować cyfrowych uwarunkowań przekazu, nie potrafi korzystać ani z semiotycznej, ani z medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego; nie potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, zatem nie potrafi również dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła;
Ocena końcowa (zaliczenie na ocenę) na podstawie:
- obecności na zajęciach (wolno być dwa razy nieobecnym, trzecia nieobecność powoduje konieczność zaliczenia wszystkich trzech nieobecności, czwarta nieobecność stanowi podstawę do skreślenia z listy studentów, uczęszczających na zajęcia Poetyka nowych mediów)
- przygotowania do zajęć i aktywności na zajęciach (za trzy aktywności udokumentowane plusem, można podnieść ocenę końcową z zajęć o pół oceny);
- dwóch testów cząstkowych, których zaliczenie jest niezbędnym warunkiem dopuszczenia do testu końcowego;
- testu końcowego w formie odpowiedzi na pytania: otwarte, jednokrotnego i wielokrotnego wyboru.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: