Historia filmu WH-KU-I-2-HitFilm
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3eab8e6b58f84df7aaf6e2c79ee05ac7%40thread.tacv2/conversations?groupId=b9439461-49ab-4fde-a219-5e6d1a8fddfe&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3awcjtc6omjf9AmZorNZgCNE88Bxeyy5_46RZpSXSzwCw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=856a9301-24d7-41f4-a8e7-c516b8a296ed&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
Cykl wykładów podzielony został na bloki tematyczne:
I. Kino europejskie i amerykańskie:
1. Okres „prehistorii” kina i „kino jarmarczne”. Społeczny i kulturowy wymiar pojawienia się sztuki kinematograficznej w Europie przełomu wieków (Zagadnienia: wagnerowski Gesamtkunstwerk – formalny i ideologiczny prototyp sztuki filmowej; pierwsze filmy z wytwórni braci Lumiére; filmowe feerie G. Mélièsa, Film d’Art).
2. Tworzenie się hollywoodzkiego systemu produkcyjnego i kina gatunkowego. Rola sztuki filmowej w procesie integracji emigracyjnego społeczeństwa amerykańskiego, tzw. „społecznego tygla” (Social Pot) (Zagadnienia: kinetoskop Thomasa Edisona; Nowojorskie Trusty Filmowe; powstanie i rozwój hollywoodzkich wytwórni filmowych; komedia slapstickowa i western – pierwsze gatunki filmowe; D.W. Griffith, E. von Stroheim, Ch. Chaplin – pierwsi Autorzy amerykańskiego kina).
3. Dokonania I, II i III awangardy filmowej (Zagadnienia: I wojna światowa jako czynnik wpływający na rozwój kina artystycznego w Europie i USA; kino surrealistyczne, ekspresjonistyczne, impresjonistyczne, kubistyczne; kino jako „wehikuł przenoszący sztukę wysoką w centrum społeczeństwa masowego” – F. T. Marinetti „Manifest Nowej Sztuki”, 1923).
4. „Przełom dźwiękowy” w kinie i jego następstwa (Zagadnienia: technika w kinie, wpływ technologii na formę i treść przekazu filmowego; kino montażowe i kino operatorów filmowych, ewolucja muzyki w kinie).
5. Faszystowskie i radzieckie kino propagandowe (Zagadnienia: wpływ ideologii na przekaz filmowy; filmy S. Eisensteina, L. Riefenstahl i F. Capry – jako szczytowe osiągnięcia tzw. „kina ideologicznie zaangażowanego”).
6. II wojna światowa w kinie (Zagadnienia: powstanie i rozwój kina dokumentalnego; nazistowskie i alianckie filmy wojenne; dokumentalne kino Johna Forda jako przykład „filmowej kreacji historii” – D. Bordwell „Film History…”; hollywoodyzacja i sowietyzacja tematu wojny w kinie)
7. Europejski Neorealizm (Zagadnienia: odrodzenie się europejskiego kina autorskiego po II wojnie światowej; tworzenie się kinematografii narodowych; twórczość V. de Siki, A. Wajdy, A. Kurosawy; G. Czuchraja; M. Jansco, M. Formana, B. Wickiego)
8. „Nowa Fala” – kino kontestacji przełomu l. 60. i 70. (Zagadnienia: rola nowego kina montażowego w próbach ideologicznej transformacji społeczeństwa zachodniego; tzw. „twórczość zaangażowana” J. – L. Godarda; P. – P. Pasoliniego, B. Bertolucciego; M. Ferreriego; A. Penna; H. Ashby’ego, R. Altmana, J. Skolimowskiego)
Wykłady ilustrowane będą fragmentami najwybitniejszych, bądź najbardziej reprezentatywnych dla wybranych nurtów filmowych, dzieł kinematografii światowej od filmowych feerii G. Mélièsa, przez filmy D.W. Griffitha, Ch. Chaplina, S. Eisensteina, F. Langa, L. Riefenstahl, O. Wellesa, J. Forda, A. Hitchcocka, A. Kurosawy, Y. Ozu, M. Kobayashiego, A. Wajdy, I. Bergmana, F. Felliniego, L. Viscotniego, P. P. Pasoliniego, S. Peckinpaha.
W cyklu 2021/22_L:
W trakcie wykładu będziemy przyglądać się najważniejszym wydarzeniom w historii kina światowego oraz ich wpływowi na kino polskie. 1-2 Lumier i Melies, dlaczego nie film fabularny i film dokumentalny? |
W cyklu 2023/24_Z:
W trakcie wykładu będziemy przyglądać się najważniejszym wydarzeniom w historii kina światowego oraz ich wpływowi na kino polskie. 1-2 Lumier i Melies, dlaczego nie film fabularny i film dokumentalny? |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
· KU1_W05 - absolwent zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych,
· KU1_U04 – absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych.
· KU1_K03 - absolwent jest gotów do aktywnego i świadomego uczestnictwa w bieżącym życiu kulturalnym, a także do przedstawiania własnych pomysłów i inicjatyw mających na celu ubogacenie oferty kulturalnej i motywowanych troską o lokalne środowisko społeczne
Kryteria oceniania
Na ocenę składają się:
1. Obecność na zajęciach.
2. Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę zdobytą na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Projekcje filmowe (filmów podanych przez prowadzącego zajęcia).
Literatura
Dostępna na platformie Moodle
J. Toeplitz, Historia filmu powszechnego, t. 1- 6, kilka wydań;
J. Płażewski, Historia filmu dla każdego, kilka wydań;
Adam Garbicz, Jacek Klinowski, Kino wehikuł magiczny, t. 1-4, Kraków 2005,
T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kino nieme, Kraków 2010;
K. Thompson, D. Bordwell, Film History. An Introduction, kilka wydań;
D. Bordwell, On the History of Film Style, New York 1999;
G. Nowell – Smith (ed.), The Oxford History of World Cinema, New York 1996.
W cyklu 2021/22_L:
T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice 2009 |
W cyklu 2023/24_Z:
T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice 2009 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: