Historia kultury XIX wieku WH-KU-I-2-HistKul-C
Szczegółowy program zajęć opiera się na świadomości przełomowego charakteru wieku XIX w historii kultury, historii i wielu ówczesnych historiach społecznych. Wiek XIX jest stuleciem tragicznego końca I RP, alle jednocześnie - jako świadek i późny wnuk tragedii czterech pokoleń Polaków związani z nim twórcy kultury, od poetów i pisarzy pofilozofów społecznych, od narodu jednego stanu po wspólnotę wielu klas i warstw - ustanawiają fundamenty narodowej tożsamości. Wśród katastrofy rozbiorów rodzą się nie tylko talenty, ale przede wszystkim - idee, które znamionują porządek dyskursu, mimo że w romantyzmie jest on przede wszystkim metaforyczny i niemal irracjonalny, oraz charakterystyczny dla późniejszej rzeczywistości, na pewno zaś nie: wczesnej, racjonalizm (w pozytywizmie), który przechodzi w epokę modernistycznego buntu o końcu stulecia. Intelektualna podróż szlakiem idei - od szalesstwa po program kulturalny, buduje tożsamość i idee Polaków - na przyszłość. Na wykładzie poruszane będą właśnie prolemy dotyczące właśnie rejestru idealnego: filozofii historii w ujęciu polskim i - szerzej - europejskim - ze szczególnymm uwzględnieniem idealizmu niemieckiego i romantyzmu, ćwiczenia z kolei skupią się na odbiciu idei w tekstach (przeważnie wieszczów i wielkiej emigracji, ale też - tekstach romantyków mniejszych. Pozytywistyczna cęś wykładu skupi się na przemianach głównych dróg, którymi polska myśl podążała po powstaniu styczniowym: idee pracy i edukacji, nowe pomysły na odbudowanie państwa, współtworzą ni tylko racjonalną reakcję, ale i jej pozornne załamanie - w ostatnim piętnastoleciu XIX wieku. Nowoczesność jawi się jako uładzony chaos, który łączą ze sobą dziesięciolecia wielu pary i maszyny, ale też estetyki i figur podstawowych dla każdego uwikłąnego w tradycję i historię, członka wspólnoty: polskiej i europejskiej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
Student:
zna kluczowe wydarzenia z zakresu historii kultury, przemiany wzorców, obyczajów, stylów życia; rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje.
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.
Praktyki zawodowe
Nie przewidziano
Literatura
1. Adam Mickiewicz, Romantyczność
2. Adam Mickiewicz, Oda do młodości,
3. Adam Mickiewicz, Dziady
4. Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz
5. Adam Mickiewicz, Sonety - oba cykle
5. Juliusz Słowacki, wybór poezji
6. Juliusz Słowacki, Kordian
7. Zygmunt Krasiński, Nie-boska komedia
8. Cyprian Kamil Norwid, wybór poezji
9. Bolesław Prus, Lalka
10. M, Kononicka, wybór poezji
11. K. Przerwa-Tetmajer, wybór poezji
12. S. Przybyszewski, Requiem aeternam
13. J. Kasprowicz, Wybór poezji
14. S. Brzozowski, Legenda Młodej Polski, różne wydania
Literaturę najlepiej czytać w wydaniach BN, teksty on-line są również dostępne.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: