Historia kultury XIX wieku WH-KU-I-2-HistKul
Szczegółowy program zajęć opiera się na świadomości przełomowego charakteru wieku XIX w historii kultury, historii i wielu ówczesnych historiach społecznych. Wiek XIX jest stuleciem tragicznego końca I RP, ale jednocześnie - jako świadek i późny wnuk tragedii czterech pokoleń Polaków związani z nim twórcy kultury, od poetów i pisarzy po filozofów społecznych, od narodu jednego stanu po wspólnotę wielu klas i warstw - ustanawiają fundamenty narodowej tożsamości. Wśród katastrofy rozbiorów rodzą się nie tylko talenty, ale przede wszystkim - idee, które znamionują porządek dyskursu, mimo że w romantyzmie jest on przede wszystkim metaforyczny i niemal irracjonalny, oraz charakterystyczny dla późniejszej rzeczywistości, na pewno zaś nie: wczesnej, racjonalizm (w pozytywizmie), który przechodzi w epokę modernistycznego buntu o końcu stulecia. Intelektualna podróż szlakiem idei - od szaleństwa po program kulturalny, buduje tożsamość i idee Polaków - na przyszłość. Na ćwiczeniach poruszane będą właśnie problemy dotyczące właśnie rejestru idealnego: filozofii historii w ujęciu polskim i - szerzej - europejskim - ze szczególnym uwzględnieniem idealizmu niemieckiego i romantyzmu, ćwiczenia z kolei skupią się na odbiciu idei w tekstach (przeważnie wieszczów i wielkiej emigracji, ale też - tekstach romantyków mniejszych. Pozytywistyczna część ćwiczeń skupi się na przemianach głównych dróg, którymi polska myśl podążała po powstaniu styczniowym: idee pracy i edukacji, nowe pomysły na odbudowanie państwa, współtworzą ni tylko racjonalną reakcję, ale i jej pozorne załamanie - w ostatnim piętnastoleciu XIX wieku. Nowoczesność jawi się jako uładzony chaos, który łączą ze sobą dziesięciolecia wielu pary i maszyny, ale też estetyki i figur podstawowych dla każdego uwikłanego w tradycję i historię, członka wspólnoty: polskiej i europejskiej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
zna kluczowe wydarzenia z zakresu historii kultury, przemiany wzorców, obyczajów, stylów życia; rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje.
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.
Literatura
1. Wprowadzenie
2.Miiłość jako temat i/lub władza (Sonety odeskie , krymskie A. Mickiewicza)
3 Powinność wobec ojczyzny (Pan Tadeusz, Dziady)
4. Figury romantyzmu (Konrad - Kordian - Hr. Henryk)
5 Romantyzm i Historia (Nie-Boska komedia)
6. Literatura pozytywizmu (M. Konopnicka, wiersze B. Prus, Nowele)
7 Powieść realistyczna, realizm (Lalka Prusa)
8 H. Sienkiewicz, Listy, Nowele (do wyboru przez prowadzącego)
9. Przemiany duchowości pod koniec XIX w. (modernizm - M. Polska)
10. Schyłek wieku, dekadencja (K. Przerwa-Tetmajer)
11. Natura – kultura, modernizm, Kasprowicz i inni
12. Stanisław Wyspiański a krytyka romantyzmu (Wesele i poromantyczna symbolika)
13. S. Brzozowski Legenda Młodej Polski (Fragmenty)
14. Z Wasilewski, Listy dziennikarza w sprawie kultury narodowej, Lwów 1908 (fragment o duszy narodowej)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: