Historia filmu WH-KU-I-2-HistFilm
zakresy tematyczne:
Od kina niemego do kina dźwiękowego w Europie
Od kina niemego do kina dźwiękowego w USA
Gatunki filmowe – kiedyś i dziś
Kino jako narzędzie propagandy
Włoski neorealizm
Brytyjska Szkoła Dokumentu
Francuska nowa fala
Inne "nowe fale"
Polska Szkoła Filmowa
Kino kontestacji
Kontrkultura filmowa - wybrane przykłady
Kino Moralnego Niepokoju
Kino autorskie – wybrani twórcy
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Lektury filmowe
Kino światowe:
1. Przykładowe filmy Meliesa, i braci Lumiere – początki kina
2. „Pies andaluzyjski” (1929) rez. Luis Buñuel, Slavador Dalí – surrealizm
3. „Metropolis” (1927) reż. Fritz Lang - niemiecki ekspresjonizm
4. „Sokół maltański” (1941) reż. John Huston – film noir
5. „Deszczowa piosenka” (1952), reż. Stanley Donen, Gene Kelly – musical
6. „Obywatel Kane” (1941) reż. Orson Welles – język i narracja filmowa
7. „Złodzieje rowerów” (1948) reż. Vittorio de Sica - neorealizm włoski
8. „Do utraty tchu” (1960) reż. Jean Luc Godard - Francuska nowa fala
9. „Rashomon” (1950) reż. Akira Kurosawa – kino japońskie/kino autorskie
10. „Zawrót głowy”(1958) reż. Alfred Hitchcock – kino autorskie
11. „Powiększenie” (1966) reż. Michelangelo Antonioni - kino autorskie
12. „Osiem i pół” (1963) reż. Federico Fellini – kino autorskie
13. „Persona” (1966) reż. Ingmar Bergman – kino autorskie
14. „2001: Odyseja kosmiczna” (1961) reż. Stanley Kubrick – kino autorskie
Kino polskie:
1. „Pociąg” (1959) reż. Krzysztof Kawalerowicz – Polska Szkoła Filmowa
2. „Popiół i diament” (1958) Andrzej Wajda - Polska szkoła filmowa
3. „Amator” (1979) reż. Krzysztof Kieślowski - Kino Moralnego Niepokoju
4. „Aktorzy prowincjonalni” (1978) reż. Agnieszka Holland
Wybrane Lektury:
- Słownik wiedzy o filmie, pod red. Joanna Wojnicka, Olga Katafiasz, -
Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006.
- Alicja Helman, Andrzej Pitrus, "Podstawy wiedzy o filmie", Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańska 2008.
- Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Videograf II, Siemianowice Śląskie 2009.
Lektury dodatkowe:
-Alicja Helman, Jacek Ostaszewski, "Historia myśli filmowej", Słowo/obraz Terytoria, 2008.
- Autorzy Kina Europejskiego, t. III, IV, VI pod red. Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Rabid, Kraków, 2007-2011.
- Historia Kina, t. 1-4, pod. Red. Tadeusz Lubelski, Rafał Syska, Iwona Sowińska, Universitas, Kraków 2014-2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: