Aksjologia kulturowa WH-KU-I-2-AksKult
Treści merytoryczne:
1. Urzeczywistnianie wartości przez człowieka.
2. Geneza aksjologii jako dyscypliny naukowej (pojęcie wartości).
3. Wybrane obiektywistyczne koncepcje wartości.
4. Co to jest piękno?
5. Fenomen dzieła sztuki.
6. Co to jest przeżycie estetyczne?
7. Arcydzielność. Czy współcześnie jest jeszcze miejsce na arcydzieło?
8. Styl: to (nie tylko) człowiek?
9. Zjawisko tragiczności.
10. W kręgu fascynacji wartością zła.
W cyklu 2021/22_L:
A. CZY ISTNIEJĄ I JAKIE SĄ WARTOŚCI? WARTOŚCI W DOBIE RESZTEK NADZIEI CHWILA ODDECHU ALBO CISZA PRZED BURZĄ WARTOŚCI W DOBIE ROZPACZY CISZA PO BURZY ALBO ODDECH CHWILI (SYTUACJA POLSKA) B. WARTOŚCI W POWIEŚCIACH FIODORA DOSTOJEWSKIEGO |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
KU1_W02
Student rozumie znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze (antropologii, socjologii, filozofii), a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych (literaturoznawstwa, językoznawstwa, nauki o komunikacji społecznej i mediach, historii sztuki) dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami.
KU1_W05
Student zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.
KU1_U04
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych.
Kryteria oceniania
Metody oceniania: obserwacja aktywności studenta i jej ocena, ocena udziału w dyskusjach, referat, pisemne zaliczenie semestralne.
Kryteria oceniania:
KU1_W02
na ocenę 5 student bardzo dobrze rozumie znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze, a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; bardzo dobrze zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami.
na ocenę 4 student dobrze, choć ze zdarzającymi się uchybieniami, rozumie znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze, a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna większość wzajemnych powiązań między tymi dyscyplinami.
na ocenę 3 student rozumie, choć z widocznymi uchybieniami, znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze, a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; ma dostateczną orientację we wzajemnych powiązaniach między tymi dyscyplinami.
na ocenę 2 student nie rozumie znaczenia innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze, a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; ma znikomą orientację we wzajemnych powiązaniach między tymi dyscyplinami.
KU1_W05
na ocenę 5 student zna biegle podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.
na ocenę 4 student zna w większości podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.
na ocenę 3 student zna niektóre podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.
na ocenę 2 student nie zna podstawowych założeń teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.
KU1_U04
Na ocenę 5 student potrafi w pełni wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych.
Na ocenę 4 student nie zawsze w pełni potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych.
Na ocenę 3 student rzadko i nie w pełni potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych.
Na ocenę 2 student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych.
Na ocenę końcową składają się:
1. aktywność na zajęciach (możliwość wygłoszenia referatu), udział w dyskusjach;
2. obecność (dopuszczalne są dwie nieobecności bez usprawiedliwienia);
3. pozytywny wynik z pisemnego sprawdzianu semestralnego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. H. Buczyńska-Garewicz, Uczucia i rozum w świecie wartości, Wrocław 1975.
2. R. Ingarden, Studia z estetyki, t. I-III.
3. R. Ingarden, Wybór pism estetycznych, wstęp, wybór i opracowanie A. Tyszczyk, Kraków 2005.
4. J. Puzynina, Język wartości, Warszawa 1992.
5. W. Stróżewski, Wokół piękna, Kraków 2002.
6. W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006.
7. J. Tischner, Myślenie w żywiole piękna, [w:] O wartościowaniu w badaniach literackich, red. S. Sawicki, W. Panas, Lublin 1986, s. 7-23.
8. Wartość i sens. Aksjologiczne aspekty teorii interpretacji, pod red. A. Tyszczyka, E. Fiały, R. Zajączkowskiego, Lublin 2003.
9. A. Wierzbicka, Język - Umysł - Kultura, Warszawa 1999.
10. Wizje i rewizje. Wielka księga estetyki, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007.
W cyklu 2021/22_L:
Powieści Fiodora Dostojewskiego, zob. Opis |
Uwagi
W cyklu 2020/21_L:
Umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstów naukowych (np. filozoficznych). Znajomość podstawowej terminologii z dziedziny nauk humanistycznych. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: