Aksjologia kulturowa WH-KU-I-2-AksKult
A. CZYM SĄ WARTOŚCI?
WARTOŚCI W DOBIE RESZTEK NADZIEI
1. Friedriecha Nietzschego umweltung aller Werte (przewartościowanie wszelkich wartości). Nadciąga NADCZŁOWIEK
2. Krok wstecz: Schoppenhauera traktat o złu jako ARCY ANTYWARTOŚCI
3. Joseph Conrada "Jądro ciemności"
CHWILA ODDECHU ALBO CISZA PRZED BURZĄ
4. Heinrich Rickert. KULTURA
5. Max Scheller. MIŁOŚĆ
6. Martin Buber. DIALOG
WARTOŚCI W DOBIE ROZPACZY
6. Jean Amery versus Immanuel Kant z przypisem do Sartre'a. IMPERATYW KATEGORYCZNY I OKOLICE
7. "Inny świat" i "Anus mundi". PIEKŁO
CISZA PO BURZY ALBO ODDECH CHWILI (SYTUACJA POLSKA)
8. Roman Ingarden
9. Tadeusz Kotarbiński
10. Władysław Tatarkiewicz
11. Adam Schaff
12. Leszek Kołakowski
13. Józef Tischner
B. WARTOŚCI W DRAMATACH WILLIAMA SHAKESPEARE’A
W cyklu 2021/22_L:
A. CZY ISTNIEJĄ I JAKIE SĄ WARTOŚCI? WARTOŚCI W DOBIE RESZTEK NADZIEI CHWILA ODDECHU ALBO CISZA PRZED BURZĄ WARTOŚCI W DOBIE ROZPACZY CISZA PO BURZY ALBO ODDECH CHWILI (SYTUACJA POLSKA) B. WARTOŚCI W POWIEŚCIACH FIODORA DOSTOJEWSKIEGO |
W cyklu 2022/23_L:
j.w |
W cyklu 2023/24_L:
A. CZYM SĄ WARTOŚCI? WARTOŚCI W DOBIE RESZTEK NADZIEI 1. Friedriecha Nietzschego umweltung aller Werte (przewartościowanie wszelkich wartości). Nadciąga NADCZŁOWIEK 2. Krok wstecz: Schoppenhauera traktat o złu jako ARCY ANTYWARTOŚCI 3. Joseph Conrada "Jądro ciemności" CHWILA ODDECHU ALBO CISZA PRZED BURZĄ 4. Heinrich Rickert. KULTURA 5. Max Scheller. MIŁOŚĆ 6. Martin Buber. DIALOG WARTOŚCI W DOBIE ROZPACZY 6. Jean Amery versus Immanuel Kant z przypisem do Sartre'a. IMPERATYW KATEGORYCZNY I OKOLICE 7. "Inny świat" i "Anus mundi". PIEKŁO CISZA PO BURZY ALBO ODDECH CHWILI (SYTUACJA POLSKA) 8. Roman Ingarden 9. Tadeusz Kotarbiński 10. Władysław Tatarkiewicz 11. Adam Schaff 12. Leszek Kołakowski 13. Józef Tischner B. WARTOŚCI W DRAMATACH WILLIAMA SHAKESPEARE’A Literatura: |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin (1 ETCS)
Lektutura i rozmyślania na aksjologiczą wartstwą dramatów autora "Snu nocy letniej", słowem przygotowanie kompetentnego wystąpienia - 25 godzin (1 ETCS)
Razem 2 ETCS, czyli 55 godzin | W cyklu 2023/24_L: Aktywna obecnośc na zajęciach -50%
Dwusoedzstominutowe, erudycyjne ystąpienie na zajęciach z tematem - 50% |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
W_1 rozumie pojęcie aksjologii, pojęcie (pojęcia) wartości oraz różne ich interpretacje, potrafi odpowiedzieć na pytanie, czy rzeczywiście aksjologia zaczęła się ona od "przewartościowania wszystkich wartości"
W_2 rozumie aksjologiczne poglądy Nietzschego i potrafi z nimi polemizować.
W_ 3 rozumie, że wartości w kulturze to tyle, co „serek fromage”, ale wartości i kulturę potrafi odróżnić
U_1 rozumie, ze wartości układają się w rozmaite hierarchię, umie je typologizować
U_2 rozumie, jak odróżnić watości absolutne od względnych bez względu na to, czy uznaje istnienie tych pierwszych
K_1 rozumie współczesność w świetle wartości. Coraz częściej pyta o antywartości, od których jako uczestnik tej wspólczesności nie może abstrahować.
Kryteria oceniania
Każdy uczestnik otrzymuje swój szekspirowski dramat i studiuje go pod kątem problematyki aksjologicznej. Poszukuje więc w tekście wartości: ulotnych, i trwałych, pozornych i prawdziwych, religijnych i świeckch. Swoje wnioski przedstawia na wyznaczonych zajęciach. Korzysta przy tym z metod pdsuwanych mu na zajęciach. Studiuje znaczy czyta i ogląda
Zauważmy na marginesie, że osobną i niepodważalną wartością jest już samo obcowanie z autorem "Kupca weneckiego".
Contribution studenta na ocenę
5 jest erudycyjny
4 dobry
3 poprawny
Oto dramaty Williama Shakespeare'a:
1. Tytus Andronicus (Titus Andronicus; 1593)
2. Romeo i Julia (Romeo and Juliet; 1595)
3. Sen nocy letniej (A Midsummer Night’s Dream; 1595)
4. Kupiec wenecki (The Merchant of Venice; 1596)
5. Wiele hałasu o nic (Much Ado about Nothing; ok. 1598–1599)
6. Jak wam się podoba (As You Like It; 1599–1600)
7. Juliusz Cezar (The Tragedy of Julius Caesar; 1600)
8. Wieczór Trzech Króli (Twelfth Night or What You Will; 1600)
9. Troilus i Kresyda (Troilus and Cressida; 1601)
10. Hamlet (Hamlet, Prince of Denmark; 1600)
11. Wesołe kumoszki z Windsoru (The Merry Wives of Windsor; 1602)
12. Wszystko dobre, co się dobrze kończy (All’s Well That Ends Well; 1602–1603)
13. Miarka za miarkę (Measure for Measure; 1604)
14. Otello (Othello; 1605)
15. Król Lear (King Lear; 1605)
16. Makbet (Macbeth; 1606)
17. Antoniusz i Kleopatra (Antony and Cleopatra; 1606–1607)
18. Perykles, książę Tyru (Pericles, Prince of Tyre; 1608)
19. Koriolan (Coriolanus; 1607)
20. Tymon Ateńczyk (Timon of Athens; 1608)
21. Cymbelin (Cymbeline; 1609)
22. Burza (The Tempest; 1611)
23. Opowieść zimowa (The Winter’s Tale; 1610–1611)
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. H. Buczyńska-Garewicz, Uczucia i rozum w świecie wartości, Wrocław 1975.
2. R. Ingarden, Studia z estetyki, t. I-III.
3. R. Ingarden, Wybór pism estetycznych, wstęp, wybór i opracowanie A. Tyszczyk, Kraków 2005.
4. J. Puzynina, Język wartości, Warszawa 1992.
5. W. Stróżewski, Wokół piękna, Kraków 2002.
6. W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006.
7. J. Tischner, Myślenie edlug wartości
8. Wartość i sens. Aksjologiczne aspekty teorii interpretacji, pod red. A. Tyszczyka, E. Fiały, R. Zajączkowskiego, Lublin 2003.
SHAKESPEARE:
1. Tytus Andronicus (Titus Andronicus; 1593)
2. Romeo i Julia (Romeo and Juliet; 1595)
3. Sen nocy letniej (A Midsummer Night’s Dream; 1595)
4. Kupiec wenecki (The Merchant of Venice; 1596)
5. Wiele hałasu o nic (Much Ado about Nothing; ok. 1598–1599)
6. Jak wam się podoba (As You Like It; 1599–1600)
7. Juliusz Cezar (The Tragedy of Julius Caesar; 1600)
8. Wieczór Trzech Króli (Twelfth Night or What You Will; 1600)
9. Troilus i Kresyda (Troilus and Cressida; 1601)
10. Hamlet (Hamlet, Prince of Denmark; 1600)
11. Wesołe kumoszki z Windsoru (The Merry Wives of Windsor; 1602)
12. Wszystko dobre, co się dobrze kończy (All’s Well That Ends Well; 1602–1603)
13. Miarka za miarkę (Measure for Measure; 1604)
14. Otello (Othello; 1605)
15. Król Lear (King Lear; 1605)
16. Makbet (Macbeth; 1606)
17. Antoniusz i Kleopatra (Antony and Cleopatra; 1606–1607)
18. Perykles, książę Tyru (Pericles, Prince of Tyre; 1608)
19. Koriolan (Coriolanus; 1607)
20. Tymon Ateńczyk (Timon of Athens; 1608)
21. Cymbelin (Cymbeline; 1609)
22. Burza (The Tempest; 1611)
23. Opowieść zimowa (The Winter’s Tale; 1610–1611)
9. A. Wierzbicka, Język - Umysł - Kultura, Warszawa 1999.
10. Wizje i rewizje. Wielka księga estetyki, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007.
Martin Buber, O ja i ty
W cyklu 2021/22_L:
Powieści Fiodora Dostojewskiego, zob. Opis |
W cyklu 2022/23_L:
j.w |
W cyklu 2023/24_L:
1. H. Buczyńska-Garewicz, Uczucia i rozum w świecie wartości, Wrocław 1975. 2. R. Ingarden, Studia z estetyki, t. I-III. 3. R. Ingarden, Wybór pism estetycznych, wstęp, wybór i opracowanie A. Tyszczyk, Kraków 2005. 4. J. Puzynina, Język wartości, Warszawa 1992. 5. W. Stróżewski, Wokół piękna, Kraków 2002. 6. W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006. 7. J. Tischner, Myślenie edlug wartości 8. Wartość i sens. Aksjologiczne aspekty teorii interpretacji, pod red. A. Tyszczyka, E. Fiały, R. Zajączkowskiego, Lublin 2003. Do tego komplet filmów Zanussiego |
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Brak |
W cyklu 2023/24_L:
Nie ma |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: