Wstęp do kulturoznawstwa WH-KU-I-1-WstKult
Przedmiot wprowadza studentów w podstawowe zagadnienia związane z naukami o kulturze. Począwszy od pierwszych użyć terminu "kultura" (w języku łacińskim, a następnie w literaturze francusko- i niemieckojęzycznej), przez próby definiowania pojęcia, badania nad kulturą prowadzone w ramach tradycji filozoficznych, antropologicznych i socjologicznych, na ukształtowaniu się kulturoznawstwa jako dyscypliny naukowej (z dwóch pni - niemieckiego Kulturwissenschaft i brytyjskich Culture Studies) skończywszy, studenci zapoznają się ze specyfiką przedmiotu badań i perspektywy kulturoznawczej. W ramach przedmiotu studenci nabędą wiedzę o podstawowych pojęciach, koncepcjach i teoriach humanistyki - zarówno istotnych dla ukonstytuowania się refleksji kulturoznawczej, jak i specyficznych dla niej - którą to wiedzę będą mogli wykorzystać w dalszym toku studiów oraz własnej praktyce badawczej. Poznają też najważniejsze problemy współczesnej kultury.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/ka:
- zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych (KU1_WO1)
- rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia) (KU1_WO2)
- Potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego
stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów,
(KU1_UO6)
- Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy
w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa (KU1_K01)
Kryteria oceniania
zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych (KU1_WO1)
na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych
• na ocenę dobrą: student dobrze zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych
• na ocenę dostateczną: student dostatecznie zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych
Potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego
stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów,
(KU1_UO6)
na ocenę bardzo dobrą: student potrafi bardzo dobrze merytorycznie argumentować na rzecz określonego
stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów,
• na ocenę dobrą: student potrafi dobrze merytorycznie argumentować na rzecz określonego
stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów,
polem przedmiotowym nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania
• na ocenę dostateczną: student potrafi bdostatecznie merytorycznie argumentować na rzecz określonego
stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów,
- Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy
w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa (KU1_K01)
na ocenę bardzo dobrą: student jest bardzo dobrze przygotowany do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy
w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa
• na ocenę dobrą: student jest dobrze przygotowany do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy
w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa
• na ocenę dostateczną: student jest dostatecznie przygotowany do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy
w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa
- rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia) (KU1_WO2)
na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia)
• na ocenę dobrą: student dobrze rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia)
• na ocenę dostateczną: student dostatecznie rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: