Wstęp do kulturoznawstwa WH-KU-I-1-Wst.ku-C-Z
Materiał ćwiczeniowy obejmuje teksty objaśniające podstawowe pojęcia kulturoznawstwa i problemy związane z ich definicją. Omawiane treści ilustrują wzory ich rozumienia w różnych obszarach językowych i z różnych perspektyw badawczych: filozoficznej, historycznej, socjologicznej, religijnej i antropologicznej. Stanowią przegląd stanowisk w oparciu o lekturę fragmentów klasycznych pozycji ilustrujących światopogląd konkretnych epok. Prowokują dyskusję o tekstach stanowiących podstawę wiedzy kulturoznawczej, prezentujących wyniki empirycznej pracy badawczej i oryginalność rozważań na tematy takie jak: funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie, dziedziczność zwyczajów, kultura wartości.
Omawiane na zajęciach treści są niezbędnym dla dalszego toku studiów wprowadzeniem do podstawowych zagadnień szeroko pojętych nauk o kulturze.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Ćwiczenia prowadzone w formie 30 godzin, którym przypisano 3 ECTS:
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godz.
konsultacje: 5 godz
Łącznie: 75 godzin = 3 ECTS | W cyklu 2020/21_Z: Ćwiczenia dzienne , nakład czasu:
Wykład prowadzony w formie 30 godzin, któremu przypisano 3 ECTS:
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godz.
konsultacje: 5 godz
Łącznie: 75 godzin = 3 ECTS
| W cyklu 2022/23_Z: Ćwiczenia prowadzone w formie 30 godzin, którym przypisano 3 ECTS:
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godz.
konsultacje: 5 godz
Łącznie: 75 godzin = 3 ECTS | W cyklu 2021/22_Z: Ćwiczenia dzienne , nakład czasu:
Wykład prowadzony w formie 30 godzin, któremu przypisano 3 ECTS:
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godz.
konsultacje: 5 godz
Łącznie: 75 godzin = 3 ECTS
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
KU1_W01 student
- zna historię kształtowania się pojęcia kultura i wyodrębniania się kulturoznawstwa jako odrębnej dyscypliny w obrębie nauk humanistycznych;
- rozpoznaje założenia i specyfikę tradycji niemieckich Kulturwissenschaft i brytyjskich cultural studies jako dwóch podstawowych źródeł kulturoznawstwa;
KU1_W02 student
- zna tradycję powstawania i wyodrębniania się kulturoznawstwa jako odrębnej dyscypliny naukowej, dlatego rozumie znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze (antropologii, socjologii, filozofii), a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa;
- rozumie znaczenie perspektywy interdyscyplinarno-integracyjnej jako wyznaczającej specyfikę i ważne zadanie kulturoznawstwa w obrębie humanistyki
KU1_U06 student
- potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska w dyskusji na temat definiowania pojęcia kultury i pojęć pokrewnych oraz historii kształtowania refleksji kulturoznawczej, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów zapoznanych na zajęciach, rzetelnie je przedstawiając oraz oceniając podczas dyskusji w grupie.
KU1_K02 student
- rozumie, że kulturoznawstwo jest dyscypliną aktywną i otwartą, jest gotów zaangażować się krytycznie w aktualne zjawiska życia społecznego i włączyć w obszar swej refleksji najnowsze prądy myślowe
ECTS:
udział w ćwiczeniach - 30h
przygotowanie do ćwiczeń i kolokwiów - 10h
przygotowanie się do zaliczenia pisemnego - 5h
Kryteria oceniania
Klasyczna metoda problemowa połączona z metodą ćwiczeniową - uczą dostrzegania, formułowania i rozwiązywania problemów na kanwie omawianych lektur; aktywizują intelektualnie i wyzwalają aktywność badawczą służącą kształtowaniu umiejętności dobrej organizacji samodzielnej pracy, przede wszystkim właściwego korzystania z fachowej literatury i jej umiejętnej lektury.
Na ocenę bardzo dobrą student
bardzo dobrze zna chronologię kształtowania się pojęcia kultura oraz cywilizacja od antyku do połowy XX wieku i historię wyodrębniania się kulturoznawstwa jako odrębnej dyscypliny w obrębie nauk humanistycznych; rozpoznaje założenia i specyfikę tradycji niemieckich Kulturwissenschaft i brytyjskich cultural studies jako dwóch podstawowych źródeł kulturoznawstwa i potrafi wyjaśnić różnicę między nimi
KU1_W02
wie, jaki wkład w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia), rozpoznaje i określa związki pomiędzy nimi i rozumie znaczenie perspektywy interdyscyplinarno-integracyjnej jako wyznaczającej specyfikę i ważne zadanie kulturoznawstwa w obrębie humanistyki
KU1_U06 student
- potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska w dyskusji na temat definiowania pojęcia kultury i pojęć pokrewnych oraz historii kształtowania refleksji kulturoznawczej, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów zapoznanych na zajęciach, rzetelnie je przedstawiając oraz oceniając podczas dyskusji w grupie; formułuje pytania dotyczących zagadnień omawianych na zajęciach i wynikających z wnikliwej lektury lektur, systematycznie bierze udział w dyskusji i potrafi zainicjować dyskusję związanej z zagadnieniami omawianymi na zajęciach i omawianymi lekturami.
KU1_K02 student
- rozumie, że kulturoznawstwo jest dyscypliną aktywną i otwartą, jest w związku z tym gotów podjąć krytyczną dyskusję nad jej tradycją i kluczowymi pojęciami z ich odniesieniem do współczesnych zjawisk życia społecznego
Na ocenę dobrą student
zna chronologię kształtowania się pojęcia kultura oraz cywilizacja od antyku do połowy XX wieku i historię wyodrębniania się kulturoznawstwa jako odrębnej dyscypliny w obrębie nauk humanistycznych; rozpoznaje założenia i specyfikę tradycji niemieckich Kulturwissenschaft i brytyjskich cultural studies jako dwóch podstawowych źródeł kulturoznawstwa i potrafi wyjaśnić różnicę między nimi
KU1_W02 student
wie, jaki wkład w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia), ale nie zawsze rozpoznaje i określa związki pomiędzy nimi; rozumie znaczenie perspektywy interdyscyplinarno-integracyjnej jako wyznaczającej specyfikę i ważne zadanie kulturoznawstwa w obrębie humanistyki
KU1_U06 student
- na ogół potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska w dyskusji na temat definiowania pojęcia kultury i pojęć pokrewnych oraz historii kształtowania refleksji kulturoznawczej, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów zapoznanych na zajęciach, przedstawiając je oraz oceniając podczas dyskusji w grupie; formułuje pytania dotyczących zagadnień omawianych na zajęciach i wynikających z wnikliwej lektury lektur, czasami bierze udział w dyskusji, ale nie potrafi samodzielnie zainicjować dyskusji związanej z konkretnymi zagadnieniami dotyczącymi omawianych lektur.
KU1_K02 student
- rozumie, że kulturoznawstwo jest dyscypliną aktywną i otwartą, jest w związku z tym gotów podjąć krytyczną dyskusję nad jej tradycją i kluczowymi pojęciami z ich odniesieniem do współczesnych zjawisk życia społecznego
Na ocenę dostateczną student
zna chronologię kształtowania się pojęcia kultura oraz cywilizacja od antyku do połowy XX wieku i historię wyodrębniania się kulturoznawstwa jako odrębnej dyscypliny w obrębie nauk humanistycznych; rozpoznaje założenia i specyfikę tradycji niemieckich Kulturwissenschaft i brytyjskich cultural studies jako dwóch podstawowych źródeł kulturoznawstwa
KU1_W02
wie, jaki wkład w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia), w ograniczonym zakresie rozpoznaje i określa związki pomiędzy nimi, choć rozumie znaczenie perspektywy interdyscyplinarno-integracyjnej jako wyznaczającej specyfikę i ważne zadanie kulturoznawstwa w obrębie humanistyki
KU1_U06 student
- nie potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska w dyskusji na temat definiowania pojęcia kultury i pojęć pokrewnych oraz historii kształtowania refleksji kulturoznawczej, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów zapoznanych na zajęciach, rzetelnie je przedstawiając oraz oceniając podczas dyskusji w grupie; nie potrafi sformułować pytań dotyczących zagadnień omawianych na zajęciach i wynikających z wnikliwej lektury lektur, nie bierze udziału w dyskusjach i nie potrafi zainicjować dyskusji związanej z zagadnieniami omawianymi na zajęciach i omawianymi lekturami.
KU1_K02 student
- rozumie, że kulturoznawstwo jest dyscypliną aktywną i otwartą, ale nie potrafi podjąć krytycznej dyskusji odnoszącej jej tradycję i kluczowe pojęcia do współczesnych zjawisk życia społecznego
Na ocenę niedostateczną
KU1_W01 student
nie zna chronologii kształtowania się pojęcia kultura oraz cywilizacja od antyku do połowy XX wieku ani historii wyodrębniania się kulturoznawstwa jako odrębnej dyscypliny w obrębie nauk humanistycznych; nie rozpoznaje założeń ani specyfiki tradycji niemieckich Kulturwissenschaft i brytyjskich cultural studies jako dwóch podstawowych źródeł kulturoznawstwa;
KU1_W02 student
nie wie, jaki wkład w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia), a więc i nie rozpoznaje i nie określa związków pomiędzy nimi i nie rozumie znaczenia perspektywy interdyscyplinarno-integracyjnej jako wyznaczającej specyfikę i ważne zadanie kulturoznawstwa w obrębie humanistyki
KU1_U06 student
nie potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska w dyskusji na temat definiowania pojęcia kultury i pojęć pokrewnych oraz historii kształtowania refleksji kulturoznawczej; formułuje potrafi sformułować pytań dotyczących zagadnień omawianych na zajęciach i wynikających z wnikliwej lektury lektur, nie bierze udziału w dyskusji i nie potrafi zainicjować dyskusji związanej z zagadnieniami omawianymi na zajęciach i zapoznawanymi lekturami.
KU1_K02 student
- nie rozumie, że kulturoznawstwo jest dyscypliną aktywną i otwartą, nie jest w związku z tym gotów podjąć krytycznej dyskusji nad jej tradycją i kluczowymi pojęciami z ich odniesieniem do współczesnych zjawisk życia społecznego
Sposoby weryfikacji procesu zdobywania wiedzy i jego efektu końcowego: monitorowanie obecności studenta na zajęciach (dopuszczalne trzy nieobecności w ciągu semestru)
O ocenie końcowej decyduje: ocena z zaliczenia ustnego, ocena aktywności na zajęciach.
Literatura
1. Kulturoznawstwo jako dyscyplina naukowa: specyfika i obszar badań.
a)W.J. Burszta, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998, Wstęp, on-line
b)C., Levy-Strauss, Miejsce antropologii wśród nauk społecznych, w: Antropologia kulturowa, red. A. Mencwel, Warszawa 2005, s. 50, on-line
2. Definiowanie pojęcia „kultura”. I
a) a) B. Malinowski, Czym jest kultura? (1944), w: Antropologia kultury, red. A. Mencwel, Warszawa 2005, s. 34-46.
b) P. Bagby, Pojęcie kultury, [w] Antropologia kulturowa, dz. cyt., s.43, on-line
3. Definiowanie pojęcia „kultura” II
a) S. Brzozowski Istota kultury, w: Antropologia kultury, red. A. Mencwel, Warszawa 2005,
b) W. Dilthey, Rozumienie kultury, w: Antropologia kultury, red. A. Mencwel, Warszawa 2005,
4. Cywilizacja, materialność, rzeczy
a) M. Bartkiewicz, Kultura i cywilizacja jako determinanty stylu życia, on-line
5. Elementy komunikacji kulturowej I (Język)
a)E. Sapir, Język – przewodnik po kulturze, Antropologia słowa, on-line
6) Elementy komunikacji kulturowej II (zmysły, ciao)
a) M. Jay, Kryzys tradycyjnej władzy wzroku, on-line
6. Kultura symboliczna
a) E. Cassirer, Esej o człowieku, on-line
b) Konersmann, Kulturoznawstwo a filozofia kultury, „Kultura współczesna” 2009, nr 3(61).
7. Kultura i masy
a) J. Ortega y Gasset, Bunt mas, w: Antropologia kultury, red. A. Mencwel, Warszawa 2005. [rozdział I i VI]
b) A. Kłoskowska, Kultura masowa, Warszawa 2005, s. 94-134.
8. Kultura, kanon, władza, opór
a) A. Bukowski, Kultura, instytucje, władza: ciągłość i zmiana porządku instytucjonalnego, Zarządzanie Publiczne,Nr 2013, nr 2-3, on-line
b) R. BENEDICT, Wzory kultury, Antropologia kultury, dz. cyt., on-line
9. Strukturalizm
a) C. Levi-Strauss, Bororo, w: Świat człowieka, świat kultury, red. A Kłoskowska, s 715, on-line
b) B.J. Ruciński, Pewien Strukturalizm. Główne koncepcje C. Levi-Straussa, Studia Philosophiae Christianae 7/2, 213-241.
10. Postmodernizm
a) E. Said, Orientalizm, Wstęp do, Oroentalizm
b) H. Bhabha, Miejsca kultury, Kraków 2010, s. 57-77.
11. Kultura indywidualizmu
a) A. Wspólnota w kulturze indywidualizmu, on-line
12. Przestrzeń, tożsamość, różnica
a) M. Auge, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, s. 51-79
b) Z. Pucek, Tożsamość w przestrzeni wielokulturowej, „Państwo i Społeczeństwo” 2004, nr 3, on-line.
c) M. Kubiszyn, GRANICA – RÓŻNICA KULTUROWA – TOŻSAMOŚĆ: PRZESTRZEŃ LUBELSKIEJ DZIELNICY ŻYDOWSKIEJ WE WSPOMNIENIACH PRZEDWOJENNYCH MIESZKAŃCÓW, „Rocznik Antropologii Historii” 2017, on-line
13 Kultura a wartości
a) G. Żuk, Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Lublin 2016, s. 87-117
14 Podsumowanie zajęć
15 Egzamin ustny
W cyklu 2021/22_Z:
1. Kulturoznawstwo jako dyscyplina naukowa: specyfika i obszar badań. |
W cyklu 2023/24_Z:
|
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: