Poetyka literacka - poetyka intersemiotyczna WH-KU-I-1-PoeInter-L
Przedmiot wprowadza w podstawowe zagadnienia dotyczące sposobów organizacji tekstów monosemiotycznych (zwłaszcza literackich) oraz polisemiotycznych, kreujących przekazy w interakcji różnych rodzajów znaków, jak słowo i obraz w przypadku plakatu reklamowego i komiksu czy słowo, obraz i dźwięk w przekazie filmowym. Ćwiczenia ukierunkowane są przede wszystkim na wskazanie analogii strukturalnych łączących różnorodne teksty kultury, jak i na naświetlenie źródeł odmienności ich konstrukcji znaczeniowej. W zakres problemowy przedmiotu wchodzą ponadto zagadnienia związane ze zjawiskiem intermedialności, dotyczące różnych rodzajów nawiązań do dzieł zrealizowanych w odmiennych systemach semiotycznych (jak np. przywołania motywów zaczerpniętych z innych sztuk).
Cele przedmiotu:
Przyswajanie przez uczestników podstawowej terminologii z zakresu poetyki w stopniu umożliwiającym kompetentną analizę i interpretację zarówno tekstów literackich, jak i polisemiotycznych. Zdobycie umiejętności opisu podstawowych zasad organizacji świata przedstawionego w utworze literackim, filmie, plakacie reklamowym, ikonografii itd. oraz charakteryzowania najbardziej znamiennych dla różnych sztuk sposobów kreowania znaczeń. Umiejętność określenia specyfiki tekstu mono- i polisemiotycznego, rozpoznawania i charakteryzowania stosowanych w różnych mediach transsemiotycznych środków poetyckich oraz bazujących na nich form perswazji.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
1. Wiedza: Opanowanie i sprawne posługiwanie się podstawową terminologią z zakresu poetyki w stopniu umożliwiającym kompetentną analizę i interpretację zarówno tekstów literackich, jak i polisemiotycznych.
2. Umiejętności: Zdobycie umiejętności opisu podstawowych zasad organizacji świata przedstawionego w utworze literackim, filmie, plakacie reklamowym, ikonografii itd. oraz charakteryzowania najbardziej znamiennych dla różnych sztuk sposobów kreowania znaczeń. Umiejętność określenia specyfiki tekstu mono- i polisemiotycznego, rozpoznawania i charakteryzowania stosowanych w różnych mediach transsemiotycznych środków poetyckich oraz bazujących na nich form perswazji.
3. Kompetencje: Student staje się kompetentnym krytykiem tekstów artystycznych, potrafiącym podeprzeć swoje sądy merytoryczną wiedzą z zakresu poetyki teoretycznej.
Kryteria oceniania
Efekt KU1_W05
- na ocenę 3 (dst.): zna tylko podstawową terminologię z zakresu poetyki i używa jej, lecz w wymiarze niewystarczającym do analizy dzieł artystycznych.
- na ocenę 4 (db.): dobrze zna podstawową terminologię z zakresu poetyki i świadomie używa wielu pojęć w odniesieniu do tekstów o charakterze mono- i polisemiotycznym.
- na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze orientuje się w terminologii poetologicznej, zna specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych.
Efekt KU1_UO4
- na ocenę 3 (dst): posiada podstawową wiedzę z zakresu poetyki i w podstawowym stopniu wykorzystuje ją do analizy tekstów kultury.
- na ocenę 4 (db): potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu poetyki do analizy oraz interpretacji różnorodnych (mono- i polisemiotycznych) tekstów kultury.
- na ocenę 5 (bdb): potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu poetyki do krytycznej analizy oraz interpretacji różnorodnych (mono- i polisemiotycznych) tekstów kultury.
Efekt KU1_U05
- na ocenę 3 (dst.): potrafi określać specyfikę tekstów mono- i polisemiotycznych oraz próbuje analizować je w perspektywie komparatystycznej przy użyciu poprawnej terminologii z zakresu poetyki.
- na ocenę 4 (db.): dobrze orientuje się w terminologii z zakresu poetyki literackiej i intersemiotycznej oraz posiadania umiejętności rozpoznawania stosowanych w różnych mediach transsemiotycznych środków poetyckich oraz bazujących na nich form perswazji
- na ocenę 5 (bdb): potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w sposób dowodzący opanowania terminologii z zakresu poetyki literackiej i intersemiotycznej oraz posiadania umiejętności rozpoznawania i charakteryzowania stosowanych w różnych mediach transsemiotycznych środków poetyckich oraz bazujących na nich form perswazji.
Efekt KU1_K01
- na ocenę 3 (dst): podejmuje częściowo udane próby analizy oraz interpretacji różnych (mono- i polisemiotycznych) wytworów kultury.
- na ocenę 4 (db): dokonuje analizy oraz interpretacji różnorodnych pod względem uposażenia semiotycznego wytworów kultury.
- na ocenę 5 (bdb.): dokonuje trafnej i krytycznej analizy oraz interpretacji różnorodnych pod względem uposażenia semiotycznego wytworów kultury. .
Praktyki zawodowe
nie
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: