Podstawy antropologii kulturowej WH-KU-I-1-PodAntKu-C
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoriami antropologii kulturowej, nabycie przez studentów umiejętności ich wykorzystania w badaniach nad kulturą oraz ugruntowanie i rozszerzenie kompetencji społecznych.
Student w czasie ćwiczeń utrwala wiedzę zdobytą na wykładzie oraz uczy się charakteryzować, omawiać, analizować i twórczo komentować teksty stanowiące lektury obowiązkowe, prezentujące poszczególne zagadnienia.
Lektury te stanowią zbiór tekstów antropologicznych pokazujących rozwój i stan dyscypliny. Dokonujemy omówienia zróżnicowanej narracji antropologicznej, zmienności podejmowanej tematyki oraz wielości sposobów interpretacji zjawisk kulturowych. Zaczynamy od tekstów klasycznych, kończymy na aplikacji perspektywy antropologicznej do fenomenów współczesnych.
Wstęp: uniwersalia i partykularyzmy antropologii kulturowej.
1.Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Wyd. PIW, Warszawa 2016 (s. 29-46), https://docer.pl/doc/nsx080x
2.Antropologia. Jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005 (s. 7-33)
Ewolucjonizm
1.James Frazer, Złota gałąź, Warszawa 1965, s. 9-22 (wstęp), s. 37-69 (Magia sympatyczna), s. 70-83 (Magia i religia).
2. Edward B. Tylor, Edward B. Tylor, Cywilizacja pierwotna: badania rozwoju mitologii, filozofii, wiary, mowy, sztuki i zwyczajów, t.1, Warszawa 1896 : Wyd. "Głosu", (Warszawa : F. Csernák), Wstęp i R.I
Dyfuzjonizm
1.Andrzej Paluch, Mistrzowie antropologii społecznej : rzecz o rozwoju teorii antropologicznej, Warszawa : Państ. Wydaw. Naukowe, 1990, Wstęp, R.I i II
Funkcjonalizm
1. Bronisław Malinowski, Argonauci Zachodniego Pacyfiku : relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005, Wstęp, R.I, R.II, R.III
2. Bronisław Malinowski, Ogrody koralowe i ich magia, Warszawa 1986, Wydawnictwo Naukowe PWN, R.VII
3. Marcel Mauss, Szkic o sezonowych przemianach społeczeństw Eskimosów. Studium z morfologii społecznej [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 169-217 .
4. Edward Evan Evans-Pritchard, Wódz w lamparciej skórze [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 613-620.
Konfiguracjonizm
1. Ruth Benedict, Wzory kultury, "Muza", Warszawa 2002, R.I-III
2. Ruth Benedict, Północno-zachodnie wybrzeże Ameryki [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 373-402.
Psychokulturalizm
1. Benjamin Lee Whorf, Model uniwersum Indian [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 435-441.
2. Margaret Mead, Dojrzewanie na Samoa [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 474-503.
Strukturalizm i jego aplikacje
1. Claud Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2009, Wstęp i R.I i II
2. Claude-Levi Strauss, Bororo [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 474-503.
3. Edmund Leach, Levi-Strauss, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998, s. 33-49.
Inspiracje strukturalistyczne ( szkoła "nowej historii")
1. Fernand Braudel, Gramatyka cywilizacji, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006, Wstęp, R.I i II
Interpretacjonizm
Clifford Geertz, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ, Kraków 2005, R.II i III
Kognitywizm
1. Amerykańska antropologia kognitywna : poznanie, język, klasyfikacja i kultura / wybór i red. nauk. Michał Buchowski , Instytut Kultury, Warszawa 1993, R. I-II
2. Alan Barnard, Antropologia : teoria i historia, PIW, Warszawa 2008
Antropologia generatywna
1. Eric Gans, The Origin of Language: A Formal Theory of Representation. University of California Press, 2019, R.I i II
2.Magdalena Złocka-Dąbrowska, "Generative Anthropology and the Mahabharata: Cognition, Narrative, Culture”, Anthropoetics XXIII, Journal of Generative Anthropology, no.1, Fall 2017.
Postmodernizm
1.Nowa twarz postmodernizmu, Uniwersytet Śląski, Katowice 2002
2.Jacques Derrida, Pismo i różnica, przeł. K. Kłosiński, Wydawnictwo KR, Warszawa 2004
Antropologia czasów najnowszych
1. Antropologia. jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska, amerykańska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005, R.VI
W cyklu 2019/20_L:
Student w czasie ćwiczeń utrwala wiedzę zdobytą na wykładzie oraz uczy się charakteryzować, omawiać, analizować i twórczo komentować teksty (pisemnie) stanowiące lektury obowiązkowe, prezentujące następujące zagadnienia: Literatura: |
W cyklu 2021/22_L:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoriami antropologii kulturowej, nabycie przez studentów umiejętności ich wykorzystania w badaniach nad kulturą oraz ugruntowanie i rozszerzenie kompetencji społecznych. Wstęp: uniwersalia i partykularyzmy antropologii kulturowej. Ewolucjonizm |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach - 30h
Lektura tekstów na zajęcia-20 h
Analiza tekstów w celu przygotowania do odpowiedzi na pytania w czasei zajęć - 20 h
Konsultacje -5 h
Razem 75h | W cyklu 2020/21_L: OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach - 30h
Lektura tekstów na zajęcia-20 h
Analiza tekstów w celu przygotowania do odpowiedzi na pytania w czasie zajęć - 20 h
Konsultacje -5 h
Razem 75h |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
KU1_W02
Student wie jakie znaczenie ma przede wszystkim antropologia kulturowa dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin .
KU1_U06
Student potrafi zidentyfikować czynniki antropologiczne, które należy uwzględnić w podejmowaniu decyzji na poziomie mikro i makro
KU1_K02
Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy na temat antropologii kulturowej przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych
OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach - 30h
Lektura tekstów na zajęcia-20 h
Analiza tekstów w celu przygotowania do odpowiedzi na pytania w czasei zajęć - 20 h
Konsultacje -5 h
Razem 75h
Kryteria oceniania
W odniesieniu do każdego efektu kształcenia, studentka/t kolejno na ocenę:
KU1_W02
Student wie jakie znaczenie ma przede wszystkim antropologia kulturowa dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin
ndst- nie wie ad. KU1_W02
dst- wie w podstawowym zakresie- ad. KU1_W02
db- wie w znacznym zakresie- ad. KU1_W02
bdb- bardzo dobrze wie- ad. KU1_W02
KU1_U06
Student potrafi zidentyfikować czynniki antropologiczne, które należy uwzględnić w podejmowaniu decyzji na poziomie mikro i makro
ndst- nie potrafi- ad. KU1_U06
dst- w dostatecznym stopniu potrafi-ad. KU1_U06
db- w znacznym stopniu potrafi- ad. KU1_U06
bdb- w pełni potrafi -ad. KU1_U06
KU1_K02
Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy na temat antropologii kulturowej przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych
ndst- nie umie wykorzystać- ad. KU1_K02
dst- umie w niewielkim stopniu wykorzystać- ad. KU1_K02
db- umie w znacznym stopniu wykorzystać- ad. KU1_K02
bdb- umie bardzo dobrze wykorzystać- ad. KU1_K02
Literatura
Literatura:
Antropologia. jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska, amerykańska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005
James Frazer, Złota gałąź, Warszawa 1965
Edward B. Tylor, Edward B. Tylor, Cywilizacja pierwotna: badania rozwoju mitologii, filozofii, wiary, mowy, sztuki i zwyczajów, t.1, Warszawa 1896 : Wyd. "Głosu", (Warszawa : F. Csernák)
Andrzej Paluch, Mistrzowie antropologii społecznej : rzecz o rozwoju teorii antropologicznej, Warszawa : Państ. Wydaw. Naukowe, 1990,
Bronisław Malinowski, Argonauci Zachodniego Pacyfiku : relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005
Bronisław Malinowski, Ogrody koralowe i ich magia, Warszawa 1986, Wydawnictwo Naukowe PWN
Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009
Claud Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, Wydawnictwo Aletheia Warszawa, 2009
Edmund Leach, Levi-Strauss, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998,
Fernand Braudel, Gramatyka cywilizacji, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006
Clifford Geertz, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ, Kraków 2005
Amerykańska antropologia kognitywna : poznanie, język, klasyfikacja i kultura / wybór i red. nauk. Michał Buchowski , Instytut Kultury, Warszawa 1993
Alan Barnard, Antropologia : teoria i historia, PIW, Warszawa 2008
Eric Gans, The Origin of Language: A Formal Theory of Representation. University of California Press, 2019
Magdalena Złocka-Dąbrowska, "Generative Anthropology and the Mahabharata: Cognition, Narrative, Culture”, Anthropoetics XXIII, Journal of Generative Anthropology, no.1, Fall 2017
W cyklu 2019/20_L:
Literatura: |
W cyklu 2021/22_L:
Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Wyd. PIW, Warszawa 2016 (s. 29-46), https://docer.pl/doc/nsx080x |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: