Historia kultury od średniowiecza do oświecenia WH-KU-I-1-HistKult-W
Wykład ma charakter konwersatoryjny. Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybitnymi dziełami literackimi, artystycznymi (malarstwo, rzeźba, architektura), naukowymi (filozofia, odkrycia astronomiczne, geograficzne, itd.), powstałymi w tradycji europejskiej i polskiej od średniowiecza do oświecenia, które miały znaczący wpływ na dzieje kultury, były jej wyrazem lub opisywały jej przejawy. Celem jest też doskonalenie umiejętności analizy źródeł kultury europejskiej z zastosowaniem metod i terminologii właściwych dla kulturoznawstwa.
Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metod dydaktycznych, połączony z prezentacjami multimedialnymi i dyskusjami na poszczególne
tematy. Ma na celu kształtowanie rozumienia procesów rozwoju literatury, sztuki czy nauki, jak też uwrażliwienie słuchaczy na wielość możliwych interpretacji danej epoki, mającej swe blaski i cienie. Ma też uświadomić potrzebę, by poszczególne zagadnienia z zakresu literatury, sztuki, filozofii czy nauki umieszczać w odpowiednim kontekście historycznym, geograficznym, religijnym czy politycznym.
W cyklu 2021/22_L:
Wykład dotyczy poznania najważniejszych dzieł kultury od początku średniowiecza do końca XVIII wieku. Obejmuje zagadnienia z zakresu literatury, sztuki, filozofii, nauki, umieszczając je w kontekście historycznym, religijnym, politycznym. Ma też na celu kształtowanie umiejętności analizy dzieł kultury, rozumienie procesów rozwoju kultury i sztuki, wreszcie uwrażliwienie słuchaczy na wielość możliwych interpretacji danej epoki, mającej swe blaski i cienie. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metodą dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Jego częścią jest wspólna analiza tekstów źródłowych oraz dzieł sztuki. Ocena końcowa – na podstawie pracy studenta przez cały semestr końcowego (udział we wspólnej krytycznej analizie wybranych tekstów i dzieł sztuki) oraz końcowego egzaminu ustnego. |
W cyklu 2023/24_L:
Wykład dotyczy poznania najważniejszych dzieł kultury od początku średniowiecza do końca XVIII wieku. Obejmuje zagadnienia z zakresu literatury, sztuki, filozofii, nauki, umieszczając je w kontekście historycznym, religijnym, politycznym. Ma też na celu kształtowanie umiejętności analizy dzieł kultury, rozumienie procesów rozwoju kultury i sztuki, wreszcie uwrażliwienie słuchaczy na wielość możliwych interpretacji danej epoki, mającej swe blaski i cienie. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metodą dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Jego częścią jest wspólna analiza tekstów źródłowych oraz dzieł sztuki. Ocena końcowa – na podstawie pracy studenta przez cały semestr końcowego (udział we wspólnej krytycznej analizie wybranych tekstów i dzieł sztuki) oraz końcowego egzaminu ustnego. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 30 godzin - uczestniczenie w wykładzie
45 godzin - przygotowanie się do egzaminu (lektura lektur i opanowanie pamięciowe materiału historyczno-kulturowego) | W cyklu 2023/24_L: 30 godzin - uczestniczenie w wykładzie
40 godzin - przygotowanie się do egzaminu (opanowanie pamięciowe materiału historyczno-kulturowego na podstawie wykładów i zaproponowanych lektur)
70 godzin - ECTS 3 pkt
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
KU1_W04 -1- absolwent zna kluczowe wydarzenia z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia, a także z zakresu przemian obyczajów i stylów życia
KU1_W04 -2- absolwent rozumie uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) wydarzeń z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia
KU1_U04-1 – absolwent potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty kultury i inne jej wytwory
KU1_U04-2 - absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia do studiów i badań kulturoznawczych
KU1_K02 – absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu kwestii społeczno-kulturowych
Kryteria oceniania
KU1_W04 -1- absolwent zna kluczowe wydarzenia z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia, a także z zakresu przemian obyczajów i stylów życia
Na ocenę:
5 – student wyróżnia się wiedzą na temat kluczowych wydarzeń z zakresu historii kultury, średniowiecza do oświecenia, a także przemiany obyczajów i stylów życia
4 – student dobrze zna kluczowe wydarzenia z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia, a także przemian obyczajów i stylów życia
3 – student dostatecznie zna kluczowe wydarzenia z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia, a także przemian obyczajów i stylów życia
KU1_W04 -2- absolwent rozumie uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) wydarzeń z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia
Na ocenę:
5 – student wyróżnia się rozumieniem uwarunkowań (polityczne, ekonomiczne, społeczne) wydarzeń z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia
4 – dobrze rozumie uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) wydarzeń z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia
3- dostatecznie rozumie uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) wydarzeń z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia
KU1_U04-1 – absolwent potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty kultury i inne jej wytwory
Na ocenę:
5 – student wyróżnia się umiejętnością krytycznej analizy i interpretacji tekstów kultury i innych jej wytworów
4 – student potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty kultury i inne jej wytwory w stopniu dobrym
3 - student potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty kultury i inne jej wytwory w stopniu dostatecznym
KU1_U04-2 - absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia do studiów i badań kulturoznawczych
Na ocenę:
5 – student wyróżnia się umiejętnością wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia do studiów i badań kulturoznawczych
4 - potrafi dobrze wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia do studiów i badań kulturoznawczych
3- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia do studiów i badań kulturoznawczych w stopniu dostatecznym
KU1_K02 – absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu kwestii społeczno-kulturowych
Na ocenę:
5 – student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w studiach kulturoznawczych w stopniu wyróżniającym się
4 – student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w studiach kulturoznawczych w stopniu dostatecznym
3– student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w studiach kulturoznawczych w stopniu dostatecznym
Literatura
W cyklu 2021/22_L:
Trzy tomy Wojciecha Lipońskiego wydane w serii „Dzieje Kultur” w Wydawnictwie Naukowym PWN w Warszawie: Literatura uzupełniająca: Inne tomy z serii „Dzieje Kultur”, Wydawnictwo Naukowe PWN: |
W cyklu 2023/24_L:
Trzy tomy Wojciecha Lipońskiego wydane w serii „Dzieje Kultur” w Wydawnictwie Naukowym PWN w Warszawie: Literatura uzupełniająca: Inne tomy z serii „Dzieje Kultur”, Wydawnictwo Naukowe PWN: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: