Aksjologia WH-KU-I-1-Aksjo-L
Treści merytoryczne:
1. Geneza aksjologii jako dyscypliny naukowej (pojęcie wartości).
2. Problem istnienia i poznawania wartości (typologia, podział).
3. Wybrane obiektywistyczne koncepcje wartości (Scheler, Ingarden, Elzenberg).
4. Wartości i wartościowanie w języku i tekście.
5. Semantyka międzykulturowa.
6. Funkcjonowanie wartości w przestrzeni społecznej (wybrane zagadnienia, np.: prawda - kłamstwo - manipulacja; wolność - konieczność - powinność; tolerancja).
7. Problem piękna. Arcydzieło. Przeżycie estetyczne. Wartość estetyczna.
8. Wartości a kultura popularna.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
KU1_W01 - Student ma uporządkowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk o specyfice przedmiotu badań kulturoznawczych.
KU1_W03 - Student zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa.
KU1_W08 - Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych.
KU1_U01 - Student potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych.
KU1_U04 - Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.
KU1_U11 - Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków.
KU1_K03 - Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne.
Kryteria oceniania
Metody: obserwacja i ocena aktywności studenta, referat, zaliczenie w formie pisemnej.
Kryteria oceniania:
K_W03
na ocenę 5 student zna i stosuje terminologię z dziedziny aksjologii zaprezentowaną na zajęciach; zna terminy i pojęcia filozoficzne, z dziedziny estetyki, historii, historii sztuki, komunikacji międzykulturowej;
na ocenę 4 student zna większość terminów z dziedziny aksjologii zaprezentowanych na zajęciach, także podstawowe pojęcia filozoficzne, z dziedziny estetyki, historii, historii sztuki, komunikacji międzykulturowej;
na ocenę 3 student zna niektóre terminy z dziedziny aksjologii filozofii, historii, historii sztuki i komunikacji międzykulturowej;
na ocenę 2 student nie zna podstawowej terminologii z obszaru nauk humanistycznych zaprezentowanej na zajęciach.
KU1_U11
na 5 - student bardzo dobrze konstruuje merytoryczne argumenty i wykorzystuje sprawnie poglądy innych autorów w sporach i dyskusjach problemowych. Potrafi bardzo dobrze formułować trafne wnioski.
na ocenę 4 - student w większości wypowiedzi wykazuje się umiejętnością merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów i poprawnym formułowaniem wniosków;
na ocenę 3 - student nie zawsze potrafi merytorycznie argumentować, rzadko wykorzystuje poglądy innych autorów, czasami ma kłopoty z formułowaniem trafnych wniosków;
na ocenę 2 - student nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, nie potrafi przywołać poglądów innych autorów, nie radzi sobie z formułowaniem wniosków.
Na ocenę końcową składają się :
aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach;
obecność (dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia);
pozytywny wynik pisemnego zaliczenia.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. H. Buczyńska-Garewicz, Uczucia i rozum w świecie wartości, Wrocław 1975.
2. H. Elzenberg, Pisma aksjologiczne, Lublin 2002.
3. R. Ingarden, Dzieło sztuki i jego wartość (w: tegoż, Studia z estetyki, t. III).
4. R. Ingarden, Wybór pism estetycznych, wstęp, wybór i opracowanie A. Tyszczyk, Kraków 2005.
5. A. Matuchniak-Krasuska, Zarys socjologii sztuki Pierre'a Bourdieu, Warszawa 2010.
6. J. Puzynina, Język wartości, Warszawa 1992.
7. A. Wierzbicka, Język - Umysł - Kultura, Warszawa 1999.
8. W. Stróżewski, Wokół piękna, Kraków 2002.
9. W. Tatarkiewicz, Parerga, Warszawa 1978.
10. J. Tischner, Myślenie w żywiole piękna, [w:] O wartościowaniu w badaniach literackich, red. S. Sawicki, W. Panas, Lublin 1986, s. 7-23.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: