Poetyka literacka - poetyka intersemiotyczna WH-KU-C-PL-PI.1
Treści merytoryczne:
Przedmiot wprowadza w podstawowe zagadnienia dotyczące sposobów organizacji tekstów monosemiotycznych (zwłaszcza literackich) oraz polisemiotycznych, kreujących przekazy w interakcji różnych rodzajów znaków, jak słowo i obraz w przypadku plakatu reklamowego i komiksu czy słowo, obraz i dźwięk w przekazie filmowym. Ćwiczenia ukierunkowane są przede wszystkim na wskazanie analogii strukturalnych łączących różnorodne teksty kultury, jak i na naświetlenie źródeł odmienności ich konstrukcji znaczeniowej. W zakres problemowy przedmiotu wchodzą ponadto zagadnienia związane ze zjawiskiem intermedialności, dotyczącego różnych rodzajów nawiązań do dzieł zrealizowanych w odmiennych systemach semiotycznych (jak np. przywołania motywów zaczerpniętych z innych sztuk).
W pierwszym i drugim semestrze przewidziane jest omówienie zagadnień wchodzących w zakres następujących bloków tematycznych:
1.KU OKREŚLENIU POETYCKOŚCI: PROBLEM JĘZYKA POETYCKIEGO
m.in.: język poetycki a język ogólny, pojęcie autoteliczności, aktualizacja różnych poziomów systemu języka w poezji, pojęcie funkcji poetyckiej/estetycznej, wypowiedź poetycka jako całość funkcjonalna, dynamiczny charakter struktury artystycznej, problem współzależności między systemem literackim a innymi systemami semiotycznymi.
2.WPROWADZENIE DO POETYKI INTERSEMIOTYCZNEJ
m.in.: relacje transsemiotyczne i transmedialne oraz relacje intersemiotyczne i intermedialne w obrębie przekazów polisemiotycznych i multimedialnych.
3.POETYKA DZIEŁA OTWARTEGO
m.in.: wyznaczniki „dzieła otwartego” w różnych gałęziach sztuki, sposoby osiągania efektu wieloznaczności w „dziele otwartym”, „dzieło otwarte” jako metafora epistemologiczna.
4.METAFORYKA W PERSPEKTYWIE MONO- I POLISEMIOTYCZNEJ
m.in.: metafora monosemiotyczna jako przekształcenie semantyczne; charakterystyka tropów stylistycznych, budowa metafory, kulturowe uwarunkowania metafory, metafora transsemiotyczna, reklamowe użycia metafory, figury stylistyczne narracji filmowej.
5.SYMBOL I ARCHETYP
m.in.: symbol jako zespolenie idei i obrazu, myślenie przedpojęciowe, symbol a alegoria, Jungowski podział na symbole naturalne i kulturowe, pojęcie symbolu archetypowego.
6.IRONIA I JEJ POSTACIE
m.in.: ironia jako rozwiązanie stylistyczne i jako kategoria estetyczna; pojęcia ironii tragicznej i ironii romantycznej; różne funkcje ironii w tekstach kultury, ironia a intersemiotyczność.
7.GROTESKA I KULTURA KARNAWAŁU
m.in.: językowe i obrzędowo-widowiskowe formy ekspresji ludowej kultury śmiechu, cechy śmiechu karnawałowego, pojęcie realizmu groteskowego, groteskowa koncepcja ciała, funkcje form karnawałowo-groteskowych, groteska w plastyce i architekturze, w filmie i teatrze.
8.SŁOWO I OBRAZ. OBRAZOWOŚĆ I IKONICZNOŚĆ
m.in.: obrazowość a ikoniczność literatury; figuralny charakter metafory poetyckiej, pojęcie korespondencji sztuk, intertekstualność jako intersemiotyczność, próby przekroczenia ograniczeń tworzywa (poezja konkretna), poetyka sztuki dwutworzywowej (komiks)
9.PROBLEMY KOMPOZYCJI W LITERATURZE I INNYCH TEKSTACH KULTURY
m.in.: zewnętrzny i wewnętrzny punkt widzenia na różnych poziomach analizy utworu literackiego, perspektywa liniowa i perspektywa odwrócona jako przejawy manifestowania się odmiennych punktów widzenia w plastyce, semiotyczne znaczenie zagadnienia „ramy”.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia roku jest nieprzekroczenie dopuszczalnej liczby nieobecności na ćwiczeniach (2) oraz uzyskanie oceny pozytywnej z każdego kolokwium. Osoby nieobecne na sprawdzianach pisemnych oraz te, którym się na nich nie powiodło, zobowiązane są do ustnego zaliczenia danej partii materiału (zob. terminy dyżurów). Dotyczy to również studentów nieprzygotowanych do omawiania zadanych artykułów. Ocena zaliczeniowa uwzględnia: oceny cząstkowe, aktywność studenta na zajęciach oraz dodatkowe formy pracy (np. przygotowanie wprowadzenia do interpretacji i dyskusji.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
1. Wiedza: Opanowanie i sprawne posługiwanie się podstawową terminologią z zakresu poetyki w stopniu umożliwiającym kompetentną analizę i interpretację zarówno tekstów literackich, jak i polisemiotycznych.
2. Umiejętności: Zdobycie umiejętności opisu podstawowych zasad organizacji świata przedstawionego w utworze literackim, komiksie, filmie, plakacie reklamowym, ikonografii itd. oraz charakteryzowania najbardziej znamiennych dla różnych sztuk sposobów kreowania znaczeń. Umiejętność określenia specyfiki tekstu mono- i polisemiotycznego, rozpoznawania i charakteryzowania stosowanych w różnych mediach transsemiotycznych środków poetyckich oraz bazujących na nich form perswazji.
3. Kompetencje: Student staje się kompetentnym krytykiem tekstów artystycznych, potrafiącym podeprzeć swoje sądy merytoryczną wiedzą z zakresu poetyki teoretycznej.
Opis ECTS - 1.5 p.
udział w ćwiczeniach - 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz.
konsultacje - 1 godz.
suma godzin: 46 godz.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
KU OKREŚLENIU POETYCKOŚCI: PROBLEM JĘZYKA POETYCKIEGO:
J. Mukařovský, O języku poetyckim, [w:] Praska szkoła strukturalna w latach 1926-1948. Wybór materiałów, red. M.R. Mayenowa, przeł. i oprac. W. Górny, T. Brajerski, Warszawa 1966.
WPROWADZENIE DO POETYKI INTERSEMIOTYCZNEJ:
M. Głowiński, Poetyka wobec tekstów nieliterackich, [w:] tegoż, Narracje literackie i nieliterackie, Kraków 1997, s. 219-230.
R. Nycz, Poetyka intertekstualna: tradycje i perspektywy, [w:] Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M.P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006, s. 153-180.
POETYKA DZIEŁA OTWARTEGO:
U. Eco, Poetyka dzieła otwartego, [w:] tegoż, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność
w poetykach współczesnych, Warszawa 1973, s. 23-56.
P. Pavis, Forma otwarta, [w:] tejże, Słownik terminów teatralnych, przeł. i oprac. S. Świontek, Wrocław 1998, s. 151-153.
METAFORYKA W PERSPEKTYWIE MONO- I POLISEMIOTYCZNEJ:
T. Dobrzyńska, Interpretacje wypowiedzi metaforycznych oraz Uwarunkowania kulturowe metafory, [w:] tejże, Mówiąc przenośnie... Studia o metaforze, Warszawa 1994, s. 9-27, 79-93.
A. Kulawik, Sfera przekształceń semantycznych – metaforyka, [w:] tegoż, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1997, s. 91-113.
SYMBOL I ARCHETYP:
Słownik pojęć i tekstów kultury, red. E. Szczęsna, Warszawa 2002, s. 274-275.
P. Wheelwright, Symbol archetypowy, przeł. M.B. Fedewicz, [w:] Symbole i symbolika, wybór i wstęp M. Głowiński, Warszawa 1990, s. 265-311.
IRONIA I JEJ POSTACIE:
B. Allemann, O ironii jako o kategorii literackiej, przeł. A. Dramińska-Joczowa, [w:] Ironia, Archiwum przekładów „Pamiętnika Literackiego” pod red. M. Głowińskiego, Gdańsk 2002, s. 17-41.
GROTESKA I KULTURA KARNAWAŁU:
M. Bachtin, Wstęp, [w:] tegoż, Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu [1965], przeł. A. i A. Goreniowie, oprac., wstęp i weryfikacja przekładu S. Balbus, Kraków 1975, s. 57-126.
W. Kayser, Próba określenia istoty groteskowości [1957], przeł. R. Handke, „Pamiętnik Literacki” 1979, z. 4, s. 271-280.
SŁOWO I OBRAZ. OBRAZOWOŚĆ I IKONICZNOŚĆ:
H. Markiewicz, Obrazowość a ikoniczność literatury, [w:] tegoż, Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1996, s. 7-42.
J. Szyłak, Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk 2000.
PROBLEMY KOMPOZYCJI W LITERATURZE I INNYCH TEKSTACH KULTURY:
B. Uspieński, Strukturalna wspólnota różnych sztuk. Ogólne zasady organizacji dzieła malarskiego i literackiego, [w:] tegoż, Poetyka kompozycji. Struktura tekstu artystycznego i typologia form kompozycji, przeł. P. Fast, Katowice 1997, s. 191-244.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: