Visual Methodologies (or how to interpret photos?) WH-KON-VisualMeth
Omówienie zajęć: Zajęcia mają formę warsztatów, podczas których będziemy pracować wspólnie, w grupach i samodzielnie. Generalnym celem zajęć jest przeprowadzenie przez uczestników i uczestniczki własnego (w grupach) projektu badawczego wykorzystującego metody i techniki badawcze socjologii wizualnej poznane podczas zajęć. Spotkania zaczynamy od fenomenu fotografii jako zjawiska społecznego oraz problemu realizmu fotograficznego. Następnie przechodzimy do omówienia konkretnych metod i technik badawczych. Końcowe zajęcia dotyczą wybranych problemów, którymi zajmuje się socjologia wizualna. Równocześnie pracujemy nad konceptualizacją i operacjonalizacją projektów badawczych, których wyniki prezentowane będą na ostatnim spotkaniu.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student po zakończeniu zajęć:
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań wizualnych
- ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
- potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonalić kompetencje i sprawności komunikacyjne
- umie nazwać cele podejmowanego zadania oraz ocenić znaczenie i po-trzebę zachowania właściwej kolejności wykonywania poszczególnych etapów realizacji zadań
OPIS ECTS - 4 pkt
Udział w ćwiczeniach - 30h
Przygotowanie do ćwiczeń - 30h
Konsultacje - 5h
Przygotowanie pracy końcowej - 40h
Kryteria oceniania
Ad. KU1_W02.
Na ocenę niedostateczną nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie metodologii badań wizualnych.
Na ocenę dostateczną ma słabo uporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań wizualnych.
Na ocenę dobrą ma dobrze uporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań wizualnych.
Na ocenę bardzo dobrą ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań wizualnych.
Ad. KU1_K01
Na ocenę niedostateczną nie ma świadomości zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Na ocenę dostateczną ma niską świadomość zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Na ocenę dobrą ma wysoką świadomość zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Na ocenę bardzo dobrą ma bardzo wysoką świadomość zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Ad. KU1_K03
Na ocenę niedostateczną nie potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonalić kompetencje i sprawności komunikacyjne.
Na ocenę dostateczną potrafi na niskim poziomie pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonalić kompetencje i sprawności komunikacyjne.
Na ocenę dobrą potrafi na średnim poziomie pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonalić kompetencje i sprawności komunikacyjne.
Na ocenę bardzo dobrą potrafi bardzo dobrze pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonalić kompetencje i sprawności komunikacyjne.
Ad. KU1_K04
Na ocenę niedostateczną nie umie nazwać celów podejmowanego zadania oraz ocenić znaczenie i po-trzebę zachowania właściwej kolejności wykonywania poszczególnych etapów realizacji zadań
Na ocenę dostateczną umie w stopniu niskim nazwać cele podejmowanego zadania oraz ocenić znaczenie i po-trzebę zachowania właściwej kolejności wykonywania poszczególnych etapów realizacji zadań.
Na ocenę dobrą umie w stopniu średnim nazwać cele podejmowanego zadania oraz ocenić znaczenie i po-trzebę zachowania właściwej kolejności wykonywania poszczególnych etapów realizacji zadań.
Na ocenę bardzo dobrą umie bardo dobrze nazwać cele podejmowanego zadania oraz ocenić znaczenie i po-trzebę zachowania właściwej kolejności wykonywania poszczególnych etapów realizacji zadań.
Metody weryfikacji - praca zaliczeniowa.
Metody dydaktyczne - metoda projektu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
van Leeuwen Theo. 2001. Semiotics and iconography [w:] Theo van Leeuven, Carey Jewitt (red.). Handbook of Visual Analysis. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications
Rose Gillian. 2001. Semiology: laying bare the prejudices beneath the smooth surface of the beautiful [w:] Gillian Rose. Visual Methodologies. An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications
Bell Philip. 2001. Content analysis of visual images [w:] Handbook of Visual Analysis
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: