Teatr radiowy: fonosfera doświadczenia WH-KON-Teatrradiowy
Przedmiotem naszego konwersatorium będzie współczesny teatr radiowy poznawany z wielu perspektyw: twórców, słuchaczy i krytyków. Na zajęciach poznamy warsztat twórców radiowych (autorów, reżyserów, dźwiękowców, kompozytorów). Poznamy estetykę słuchowiska i poetykę dramatu radiowego. Zastanowimy się nad istotą aktorstwa radiowego i komunikacji głosowo-dźwiękowej. Ważnym zagadnieniem będzie dla nas psychologia odbioru słuchowiska. Dowiemy się czym jest gest foniczny, plan dźwiękowy i ambient. Na naszych zajęciach będziemy słuchali wielu różnych słuchowisk, dawnych i współczesnych. Nauczymy się rozpoznawać różne style i konwencje, którymi posługuje się teatr radiowy. Poznamy także sekret "głębokiego słuchania" fonosfery. Analiza wybranych słuchowisk poprowadzi nas w stronę poetyki doświadczenia, które w teatrze radiowym ma szczególny charakter. Utwory, które będą nas interesować, skonfrontują nas z sytuacjami granicznymi: samotnością, chorobą, umieraniem i śmiercią, ale także poznaniem istoty bytu, transcendencją. Bohaterami słuchowisk będą ludzie i zwierzęta. Zapoznamy się ze słuchowiskami takich autorów, jak Zbigniew Herbert, Miron Białoszewski, Ireneusz Iredyński, Zofia Posmysz, Ida Fink, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Mariusz Bieliński, Jarosław Jakubowski, Tomasz Man, Marta Rebzda. Zapytamy też o warsztat krytyka radiowego i spróbujemy nasz sił w recenzji wybranego słuchowiska. Na koniec stworzymy własne słuchowisko.
W cyklu 2022/23_Z:
J. Bachura, Odsłony wyobraźni : współczesne słuchowisko radiowe, Toruń 2012. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w pogłębiony sposób zna metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, filmowego.
Student potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretacje złożonego dzieła literackiego, teatralnego, radiowego, filmowego.
Student w pogłębiony sposób zna metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, radiowego, filmowego.
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć.
Zaangażowanie na zajęciach.
Poziom pracy pisemnej.
Poziom pracy warsztatowej.
Praktyki zawodowe
Praktyki w redakcji miesięcznika "Teatr".
Literatura
J. Bachura, Odsłony wyobraźni : współczesne słuchowisko radiowe, Toruń 2012.
S. Bardijewska, Nagie słowo. Rzecz o słuchowisku, Warszawa 2001.
M. Hopfinger, O roli słowa i obrazu, Warszawa 1993.
M. Hopfinger, Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997.
M. Kaziów, O dziele radiowym, Wrocław 1973.
H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenia starych i nowych mediów, Warszawa 2006
J. Kopciński, Transformacja. Dramat polski po 1989 roku. Antologia t.1-2, Warszawa 2013-4.
J. Kopciński, Nasłuchiwanie. Sztuki na głosy Zbigniewa Herberta, Warszawa 2009.
J. Kopciński, Nowe przestrzenie subiektywności. Radiowy genotyp dramaturgii współczesnej, "Pamiętnik Teatralny" 2019 nr 2.
J. Kopciński, Psy, ludzie i Bóg: Ekoteologia w dramatach Mariusza Bielińskiego i Jarosława Jakubowskiego, "Pamiętnik Teatralny" 2022 nr 1.
Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, red. C. Cox, D. Warner, Gdańsk 2010.
J. Limon, Trzy teatry. Scena. Telewizja. Radio, Gdańsk2003.
J. Łastowiecki, Jak opisywać słuchowisko radiowe? Od refleksji międzywojennej do najnowszych ujęć badawczych, Media – Kultura – Komunikacja Społeczna 2016.
D. Mac Whinnie, Radio jako sztuka, Warszawa 1964.
W cyklu 2022/23_Z:
J. Bachura, Odsłony wyobraźni : współczesne słuchowisko radiowe, Toruń 2012. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
W konwersatorium mogą brać udział studenci różnych kierunków i specjalizacji. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: