Sztuka życia według stoików WH-KON-SztukaŻycia
omawianie starożytnych tekstów i wybranych opracowań na temat szkoły stoickiej, pogłębienie wiedzy o doktrynie tej szkoły filozoficznej - aby student rozumiał znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk humanistycznych (tu: historii filozofii) dla rozwoju filologii klasycznej; aby znał wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami i potrafił wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji utworów literackich, a także ich
oddziaływania kulturowego; aby był gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie, a
także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student rozumie znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk humanistycznych - zwłaszcza historii filozofii - dla rozwoju filologii klasycznej; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami.
Potrafi też wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji utworów literackich o treści filozoficznej (zwłaszcza dotyczącej etyki), a także ich oddziaływania kulturowego (wpływ myśli stoickiej na chrześcijaństwo).
Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i
aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych.
Kryteria oceniania
3 ECTS:
2 - praca na zajęciach (m.in. dyskusja)
1 - krótka praca pisemna
Ocenie podlega obecność i aktywność studenta na zajęciach, a także krótka praca zaliczeniowa (3-4 strony A4) na wybrany temat związany ze stoicyzmem
Student rozumie znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk humanistycznych - zwłaszcza historii filozofii - dla rozwoju filologii klasycznej; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami.
Potrafi też wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji utworów literackich o treści filozoficznej (zwłaszcza dotyczącej etyki), a także ich oddziaływania kulturowego (wpływ myśli stoickiej na chrześcijaństwo).
Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i
aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych. Student potrafi też korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej do danego problemu badawczego, a także dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła:
na ocenę 5 w stopniu bardzo dobrym
na ocenę 4 - w stopniu dobrym
na ocenę 3 - w stopniu dostatecznym
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, wyd. dowolne
Seneka, Dialogi, O dobrodziejstwach, O łagodności, O zjawiskach natury, wyd. dowolne
Seneka, Listy moralne do Lucyliusza, wyd. dowolne
Epiktet, Diatryby. Encheiridion z dodaniem Fragmentów oraz Gnomologium Epiktetowego, PWN, Warszawa 1961
Epiktet, Encheiridion, wyd. dowolne
Marek Aureliusz, Rozmyślania, wyd. dowolne
Propozycje opracowań (do wyboru):
Teoria i praktyka polityczna Marka Aureliusza, red. K. Marulewska, tłum. M. Polakowski, Warszawa 2010.
Bocheński J., Zarys historii filozofii, Kraków 1993.
Dąmbska I., Zarys historii filozofii greckiej, Lublin 1993.
Dembińska-Siury D., Seneki marzenie o idealnym władcy, „Studia Filozoficzne” 10 (167) 1979, s. 23–33.
Drozdek A., Greccy filozofowie jako teolodzy, Warszawa 2011.
Duszyńska B., Zasady somatologii stoickiej, Warszawa 2001.
Foucault M., Techniki siebie, w: idem, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, Warszawa–Wrocław 2000, tłum. D. Leszczyński, s. 247–275.
Grimal P., Marek Aureliusz, Warszawa 1997.
Idem, Seneka, Warszawa 1994.
Hadot P., Czym jest filozofia starożytna?, tłum. P. Domański, Aletheia, Warszawa 2000.
Idem, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, tłum. P. Domański, Aletheia, Warszawa 2003.
Idem, Twierdza wewnętrzna. Wprowadzenie do „Rozmyślań” Marka Aureliusza, Kęty 2004.
Joachimowicz L., Wstęp, w: Seneka, Dialogi, Warszawa 1989, s. 7–129.
Kenny A., Krótka historia filozofii zachodniej, Warszawa 2005.
Kowalski J., Starożytni o sensie życia. Eseje, Warszawa 1988.
Krokiewicz A., Stoicyzm, „Meander” 1978, nr 5, s. 229–242.
Idem, Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.
Legowicz J., Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1973.
Łapiński K., Marka Aureliusza ćwiczenia w patrzeniu, w: Marek Aureliusz, Rozmyślania (do siebie samego), Warszawa 2011, s. 7–31.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. IV, tłum. E.I. Zieliński, Lublin, 1999.
Sinko T., Zarys historii literatury greckiej, t. II, Warszawa 1959.
Siwicka M., Stoickie poszukiwanie samego siebie. Epiktet i Marek Aureliusz, w: „Studia Graeco-Latina” IV, red. M. Szarmach i S. Wyszomirski, Toruń 2002, s. 55–64.
Strzelecki W., Stoicki ideał władcy Seneki, „Meander” 11/12, 1965, s. 403–413.
Świderkówna A., Bogowie zeszli z Olimpu. Bóstwo i mit w greckiej literaturze świata hellenistycznego, Warszawa 1991.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. I, Warszawa 2005.
i inne
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
zespół na MS Teams: StoicyKonwersatorium |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: