Szmonces - przedwojenny dowcip żydowski WH-KON-Szmonces
Szmonces rozumiany jako humorystyczny tekst o tematyce żydowskiej święcił triumfy w kabaretowych i rewiowych teatrzykach przedwojennej Warszawy. Pojawiał się również na łamach ówczesnej prasy. Celem zajęć będzie przypomnienie tamtej twórczości poprzez analizę tekstów szmoncesowych na tle różnorodnych zjawisk językowych, kulturowych, historycznych i społeczno-gospodarczych. Uzupełnieniem omawianych zagadnień będą: wizyta w Muzeum Historii Żydów, uczestnictwo w nabożeństwie rozpoczęcia szabatu w Synagodze im. Nożyków, oglądanie spektaklu w Teatrze Żydowskim oraz spacer po żydowskim Muranowie.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EU1 - Student zna i rozumie:
- podstawowe fakty dotyczące obecności Żydów na ziemiach polskich, ze szczególnym uwzględnieniem okresu międzywojennego
- etniczne, kulturowe, językowe i in. konteksty twórczości szmoncesowej
- podstawowe pojęcia i teorie z zakresu badań nad humorem
EU2 - Student potrafi:
- zastosować zdobytą wiedzę w analizie i interpretacji różnego rodzaju tekstów szmoncesowych
- brać udział w dyskusji, prezentując własne stanowisko i referując stanowiska różnych badaczy, formułować wnioski,
- przedstawić wyniki własnych analiz w postaci pracy pisemnej
EU3 - Student jest gotów do:
- aktywnego i świadomego uczestnictwa w bieżącym życiu kulturalnym oraz do działań na rzecz popularyzacji wiedzy o polsko-żydowskiej kulturze dwudziestolecia międzywojennego,
Kryteria oceniania
Na ocenę dostateczną:
student zna wybrane fakty dotyczące obecności Żydów na ziemiach polskich; zna niektóre etniczne, kulturowe, językowe i in. konteksty twórczości szmoncesowej; definiuje podstawowe pojęcia z zakresu badań nad humorem; potrafi przeprowadzić niepełną analizę wybranych tekstów szmoncesowych i przedstawić jej wyniki w postaci pracy pisemnej; bierze udział w dyskusji; jest gotów do świadomego uczestnictwa w bieżącym życiu kulturalnym
Na ocenę dobrą:
student zna najważniejsze fakty dotyczące obecności Żydów na ziemiach polskich; zna i omawia etniczne, kulturowe, językowe i in. konteksty twórczości szmoncesowej; zna podstawowe pojęcia i teorie z zakresu badań nad humorem; potrafi przeprowadzić analizę tekstów szmoncesowych i przedstawić jej wyniki w postaci pracy pisemnej; bierze udział w dyskusji, prezentując własne stanowisko; jest gotów do aktywnego i świadomego uczestnictwa w bieżącym życiu kulturalnym
Na ocenę bardzo dobrą:
student zna i omawia najważniejsze fakty dotyczące obecności Żydów na ziemiach polskich ze szczególnych uwzględnieniem okresu międzywojennego; student zna etniczne, kulturowe, językowe i in. konteksty twórczości szmoncesowej i potrafi je wykorzystać w analizie wybranych tekstów; student zna podstawowe pojęcia i teorie z zakresu badań nad humorem, potrafi je zastosować w analizie tekstów szmoncesowych; potrafi przeprowadzić szczegółową analizę dowolnych tekstów szmoncesowych i sformułować wnioski w postaci pracy pisemnej; bierze udział w dyskusji, prezentując własne stanowisko i stanowiska innych badaczy na dany temat; jest gotów do aktywnego i świadomego uczestnictwa w bieżącym życiu kulturalnym oraz do działań na rzecz popularyzacji wiedzy o polsko-żydowskiej kulturze dwudziestolecia międzywojennego,
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: