Scandinavian Design - Culture and Marketing WH-KON-ScanDes
Design skandynawski to termin, którym zwykło określać się artystyczne dokonania w dziedzinie wzornictwa Danii, Finlandii, Islandii, Szwecji i Norwegii.
Definicja ta bywa jednak zwodnicza, gdyż historycznie przymiotnik skandynawski odnosił się jedynie do trzech królestw - Danii, Szwecji i Norwegii. Nie mniej jednak, semantycznie, może odnosić się również do Wysp Owczych, Islandii i Finlandii z powodu ich położenia geograficznego i wspólnych korzeni kulturowych. Termin Kraje Nordyckie czy kraje Północy wydaje się zatem zdecydowanie bardziej odpowiedni, gdyż ukazuje pozycję geograficzną regionu, wraz z jej korzeniami historycznymi i lingwistycznymi (poza Finlandia). Skandynawia jest jednak obszarem, który posiada wspólne cechy, które są podstawą tego, co nazywane jest designem Północy - przywiązanie do lokalnych tradycji, wysoka jakość materiałów, demokratyczne podejście do wzornictwa i jego społecznej roli w życiu codziennym. Jest to powód, dla którego dorobek Północy w dziedzinie wzornictwa określa się wspólnym terminem skandynawski design.
Kurs ma na celu zaprezentowania panoramy kultury nordyckiej, ze szczególnym uwzględnieniem marketingu i promocji na poziomie globalnym i lokalnym.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
H1A_W01 student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej
H1A_W10 student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym
H1A_U01 student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
6.00 ECTS
30 h - udział w zajęciach
60 h - przygotowanie do zajęć
30 h - czytanie lektur
60 h - przygotowanie do zaliczenia
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach. 10%
Udział w dyskusjach 10%
Zaliczenie w formie prezentacji przez MOODLE 60%
Maksymalnie 2 nieobecności. 20%
KRYTERIA OCENIANIA
na ocenę BDB - student zna świetnie zagadnienia dotyczące historii skandynawskiego designu i chronologii, potrafi rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły oraz techniki marketingowe na podstawie materiału wizualnego.
na ocenę DB - student zna dobrze zagadnienia dotyczące historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi częściowo rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły oraz techniki marketingowe na podstawie materiału wizualnego.
na ocenę DST - student podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, ma problemy z rozpoznaniem i nazwaniem projektantów/szkół oraz technik marketingowych na podstawie materiału wizualnego.
na ocenę NDST - student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu historii i chronologii, brakuje mu podstaw by określić style i szkoły we wzornictwie oraz wymienić najważniejszych twórców. Nie zna technik marketingowych.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Kjetil Fallan, Design History: Understanding Theory and Method, Berg Publishers: Oxford 2010.
Charlotte Fiell, Peter Fiell, Scandinavian Design, Taschen: Berlin 2013.
Pekka Korvenmaa, Finnish Design, Aalto University Press: Helsinki 2014.
Mark Mussari, Danish Modern, Bloomsbury Academic: London 2016.
Elizabeth Wilhide, Scandinavian Home: A Comprehensive Guide to Mid-Century Modern Scandinavian Designers, Quadrille Publishing: London 2016.
Rita Taskinen [ed.], Design From Finland, Teollisuustaiteen Liitto ORNAMO, 1992.
Harri Kahla, The Other Modernism: Finnish Design and National Identity, [in] Finnish Modern Design: Utopias, Ideas and Everyday Realities, 1930-1997 [exhibition catalogue], ed. Marianne Aav, Nina Stritzler-Levine, Bard Graduate Center for Studies in the Decorative Arts and Yale University Press, 1998, pp. 29-51.
Anna Wiśnicka, Finnishness revised – tradition, innovation and creative simplicity in the design philosophy of Simo Heikkilä, [in:] Simo Heikkila – Works, Helsinki–Jyväskylä, 2016
W cyklu 2021/22_Z:
Kjetil Fallan, Design History: Understanding Theory and Method, Berg Publishers: Oxford 2010. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Angielski B2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: