History of Polish Culture. Sarmatism - Ideology and State Interest of Polish Lithuanian Ukrainian Commonwealth WH-KON-Sarmat
During our meetings we will discuss the problems of an Old Polish history and culture of Sarmatism. The issues of religious denominations, political institutions and cultural facts will be considered and put into discussion. From the very beginnig of Polish political/cultural history (10th century) to the times of Partition (1795) - we encounter complicated and very interesting history of a state which was one of the biggest countries in Europe of those years.
Subjects of our meetings:
1. Poland and Christianity (why Rome?)
2. Polish Middle Ages - art and idees
3. Polish 15th century - how the state has been shaped
4. Institutions and Polish republicanism
5. Basic ideas of Polish political and cultural conduct
6. Renaissance art
7. Jan Kochanowski
8. Rhetoric of tolerancje
9. Rhetoric of a counter-reformation
10. Sarmatism - the Polish-Lithuanian state of mind
11. Wespazjan Kochowski's idea of the Commonwealth
12. Sarmatian "misjonizm"
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA
ma uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze dawnej;
ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich
z okresu I Rzeczypospolitej oraz ich kontekstach kulturowych
UMIEJĘTNOŚCI
posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania;
umie w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe, rozwijać kompetencje badawcze i kierować własną karierą zawodową
KOMPETENCJE
ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby
Kryteria oceniania
1. Participation in class
2. A final essay (5-7th pages)
Na ocenę bardzo dobrą student:
ma bardzo dobrze uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze dawnej;
ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich
z okresu I Rzeczypospolitej oraz ich kontekstach kulturowych
posiada bardzo dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania;
umie bardzo dobrze i samodzielnie zdobywać informacje naukowe, rozwijać kompetencje badawcze i kierować własną karierą zawodową;
ma bardzo wysoką świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby
Ocenę dobrą otrzymuje student, który:
ma dobrze uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze dawnej;
ma dobrze uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich
z okresu I Rzeczypospolitej oraz ich kontekstach kulturowych
posiada dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania;
umie dobrze i samodzielnie zdobywać informacje naukowe, rozwijać kompetencje badawcze i kierować własną karierą zawodową;
ma wysoką świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby
Ocenę dostateczną otrzymuje student, który:
ma dostatecznie uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze dawnej;
ma dostatecznie uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich
z okresu I Rzeczypospolitej oraz ich kontekstach kulturowych
posiada dostateczną umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania;
umie dostatecznie i mało samodzielnie samodzielnie zdobywać informacje naukowe, rozwijać kompetencje badawcze i kierować własną karierą zawodową;
ma dostateczną świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby
Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który:
ma nieuporządkowaną i niepogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze dawnej;
ma niedostatecznie uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich
z okresu I Rzeczypospolitej oraz ich kontekstach kulturowych;
posiada niedostateczną umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania;
nie umie zdobywać informacji naukowych, rozwijać kompetencji badawczych i kierować własną karierą zawodową;
ma niedostateczną świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby
Literatura
The basic book is:
Norman Davies, God's Playground. A History of Poland, vol.1: The origins to 1795, Oxford UP 1981;
some literary materials will be offered by the Instructor
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: